🔅شاخص سه وجهی امیرالمومنین برای حکمرانی!
🔅شاخص سه وجهی امیرالمومنین برای حکمرانی!
❓آیا برای تفاضل حقوق و مزایا، شاخصی وجود دارد؟! برای افزایش حقوق ها، درصد بالسویه بهتر است یا پلکانی؟!
❓برای برنامه بودجه، توسعه، ابلاغها، انتصابها؛ شاخص و شاقول پیشینی داریم؟!
❗️عهدنامه مالک اشتر(۱) یک شاخص سه وجهی به حاکم داده و رعایتش را #واجب می کند:
▫️"وَلیَکُن": آقای ج.ا "باید" اینجور باشی:...
▫️"اَحَبُّ الاُمُورِ اِلَیکَ": دوست داشتنی ترین امر حکومتی نزدت این باشد:...(۲)
▫️۱."اَوسَطَها فِی الحَق": میانگین حق ها باشد. یعنی حق همه افراد و بلاد را ببین و چیزی تصوب و اجرا کن که حق بیشتری را لحاظ کند(۳)
▫️۲."اَعَمَّها فِی العَدل": عدالت فراگیر تری را موجب شود.
▫️۳."اَجمَعَها لِرضا الرَّعیَّه": رضایت عمومی تری را موجب شود.
*مقاله ای تحقیقی تر را منتظر باشید!
....................................
۱.با سندمعتبر: الفهرست ج۳۷ص۱۱۹
۲."الامور" اینجا همان است که "اولواالامر" برایش هست و مطلق است پس همه اوامر حکومتی در تقنین و اجراء و قضاء را می گیرد.
۳."الحق" اینجا بمعنای "حقیقت" مقابل "باطل" نیست؛ که معنای درستی ندهد. حقیقت، وسط و طرف ندارد و غیر آن باطل است؛ اما "حق ها و حقوق"، بخصوص در فرض تزاحم باهم، میانگین دارد.
محسن قنبریان
#ابوابراهیم
@aboebrahim57
#پست_جدید
❓آیا برای تفاضل حقوق و مزایا، شاخصی وجود دارد؟! برای افزایش حقوق ها، درصد بالسویه بهتر است یا پلکانی؟!
❓برای برنامه بودجه، توسعه، ابلاغها، انتصابها؛ شاخص و شاقول پیشینی داریم؟!
❗️عهدنامه مالک اشتر(۱) یک شاخص سه وجهی به حاکم داده و رعایتش را #واجب می کند:
▫️"وَلیَکُن": آقای ج.ا "باید" اینجور باشی:...
▫️"اَحَبُّ الاُمُورِ اِلَیکَ": دوست داشتنی ترین امر حکومتی نزدت این باشد:...(۲)
▫️۱."اَوسَطَها فِی الحَق": میانگین حق ها باشد. یعنی حق همه افراد و بلاد را ببین و چیزی تصوب و اجرا کن که حق بیشتری را لحاظ کند(۳)
▫️۲."اَعَمَّها فِی العَدل": عدالت فراگیر تری را موجب شود.
▫️۳."اَجمَعَها لِرضا الرَّعیَّه": رضایت عمومی تری را موجب شود.
*مقاله ای تحقیقی تر را منتظر باشید!
....................................
۱.با سندمعتبر: الفهرست ج۳۷ص۱۱۹
۲."الامور" اینجا همان است که "اولواالامر" برایش هست و مطلق است پس همه اوامر حکومتی در تقنین و اجراء و قضاء را می گیرد.
۳."الحق" اینجا بمعنای "حقیقت" مقابل "باطل" نیست؛ که معنای درستی ندهد. حقیقت، وسط و طرف ندارد و غیر آن باطل است؛ اما "حق ها و حقوق"، بخصوص در فرض تزاحم باهم، میانگین دارد.
محسن قنبریان
#ابوابراهیم
@aboebrahim57
#پست_جدید
۱.۲k
۰۳ اسفند ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.