بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
در این قرآنی که نازل کردم، آیاتی محکم است و آیاتی متشابه و کسانی قلب مریضی دارند، از متشابهاتش تبعیت میکنند تا ایجاد فتنه کنند؛ در حالی که باید متشابه را به محکم ارجاع دهند تا بفهمند و باید به اهل علم رجوع کنند تا بدانند.(سوره آلعمران آیه 7)
اهداف شبهه : دقت شود که سؤال با شبهه فرق دارد. یک جمله میتواند به صورت سؤال مطرح گردد و نیز میتواند به صورت شبهه مطرح گردد. شبهه، بیانی است که حق و باطل راشبیه به هم میسازد تا ایجاد فتنه و اعوجاج نماید.
معمولاً در ادبیات ما، سؤال با آیا شروع میشود. مثل این که بپرسند: آیا خدایی هست؟ آیا خدایی نیست و اما شبهه غالباً با اگر شروع شده و با پس، نتیجه گیری غلط میشود. مثل این که بگویند: اگر خدا عادل است، پس چرا بچه فلانی کور به دنیا آمد؟!
این پیچ ها رو : شرایطی فراهم آورده که کاربران گرامی فارسی زبان در سر تاسر جهان بتوانند هم سؤال خود را مطرح کنند و هم اگر با شبهه ای مواجه شدند چه در ذهن خودشان پدید آمده باشد و چه از بیرون برای آنها طرح شده باشد، طرح کنند و پاسخ را جویا شوند.
تردیدی نیست که مباحثه علمی، طرح و پاسخ به سؤالات و شبهات، نه تنها بسیار ضرورت دارد، بلکه از والاترین توفقیات الهی و عبادات برای سؤال کننده و پاسخ دهنده و نقل کننده میباشد.
لذا در روایات برای همه طرفها سؤال کننده و پاسخ دهنده، شنونده، علاقمند به دانش، مقام و اجر والایی ذکر شده است.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
در این قرآنی که نازل کردم، آیاتی محکم است و آیاتی متشابه و کسانی قلب مریضی دارند، از متشابهاتش تبعیت میکنند تا ایجاد فتنه کنند؛ در حالی که باید متشابه را به محکم ارجاع دهند تا بفهمند و باید به اهل علم رجوع کنند تا بدانند.(سوره آلعمران آیه 7)
اهداف شبهه : دقت شود که سؤال با شبهه فرق دارد. یک جمله میتواند به صورت سؤال مطرح گردد و نیز میتواند به صورت شبهه مطرح گردد. شبهه، بیانی است که حق و باطل راشبیه به هم میسازد تا ایجاد فتنه و اعوجاج نماید.
معمولاً در ادبیات ما، سؤال با آیا شروع میشود. مثل این که بپرسند: آیا خدایی هست؟ آیا خدایی نیست و اما شبهه غالباً با اگر شروع شده و با پس، نتیجه گیری غلط میشود. مثل این که بگویند: اگر خدا عادل است، پس چرا بچه فلانی کور به دنیا آمد؟!
این پیچ ها رو : شرایطی فراهم آورده که کاربران گرامی فارسی زبان در سر تاسر جهان بتوانند هم سؤال خود را مطرح کنند و هم اگر با شبهه ای مواجه شدند چه در ذهن خودشان پدید آمده باشد و چه از بیرون برای آنها طرح شده باشد، طرح کنند و پاسخ را جویا شوند.
تردیدی نیست که مباحثه علمی، طرح و پاسخ به سؤالات و شبهات، نه تنها بسیار ضرورت دارد، بلکه از والاترین توفقیات الهی و عبادات برای سؤال کننده و پاسخ دهنده و نقل کننده میباشد.
لذا در روایات برای همه طرفها سؤال کننده و پاسخ دهنده، شنونده، علاقمند به دانش، مقام و اجر والایی ذکر شده است.(ادامه دارد...)
۳۲۸
۲۱ مهر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.