تفسیر قرآن
پیامهای آیه 20 سوره بقره
- منافق در مسير حركت، متحيّر است. «أضاء... مشوا، أظلم... قاموا»
- حركت منافق، در پرتو نور ديگران است. «اضاء لهم»
- منافق به سبب اعمالى كه مرتكب مى شود، هر لحظه ممكن است گرفتار قهر خداوندى شود.«و لو شاء اللّه لذهب بسمعهم»
- سنّت الهى، آزادى دادن به همه است و گرنه خداوند مى توانست منافقان را كر و كور كند. «و لو شاء اللّه لذهب بسمعهم و ابصارهم»
سيماى منافق در قرآن
منافق در عقيده وعمل، برخورد وگفتگو، عكس العمل هايى را از خود نشان مى دهد كه در اين سوره وسوره هاى منافقون، احزاب، توبه، نساء و محمّد آمده است. آنچه در اينجا به مناسبت مى توان گفت، اين است كه منافقين در باطن ايمان ندارند، ولى خود را مصلح و عاقل مى پندارند. با همفكران خود خلوت مى كنند، نمازشان با كسالت و انفاقشان با كراهت است. نسبت به مؤمنان عيب جو و نسبت به پيامبر صلى الله عليه وآله موذى اند. از جبهه فرارى و نسبت به خدا غافل اند. افرادى ياوه سرا، رياكار، شايعه ساز و علاقمند به دوستى با كفارند. ملاك علاقه شان كاميابى و ملاك غضبشان، محروميّت است. نسبت به تعهّداتى كه با خدا دارند بى وفايند، نسبت به خيراتى كه به مؤمنين مى رسد نگران، ولى نسبت به مشكلاتى كه براى مسلمين پيش مى آيد شادند. امر به منكر ونهى از معروف مى كنند. قرآن در برابر اين همه انحراف هاى فكرى وعملى مى فرمايد: «انّ المنافقين فى الدّرك الاسفل من النار» [204]
-----
203) تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 39.
204) نساء، 145.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- منافق در مسير حركت، متحيّر است. «أضاء... مشوا، أظلم... قاموا»
- حركت منافق، در پرتو نور ديگران است. «اضاء لهم»
- منافق به سبب اعمالى كه مرتكب مى شود، هر لحظه ممكن است گرفتار قهر خداوندى شود.«و لو شاء اللّه لذهب بسمعهم»
- سنّت الهى، آزادى دادن به همه است و گرنه خداوند مى توانست منافقان را كر و كور كند. «و لو شاء اللّه لذهب بسمعهم و ابصارهم»
سيماى منافق در قرآن
منافق در عقيده وعمل، برخورد وگفتگو، عكس العمل هايى را از خود نشان مى دهد كه در اين سوره وسوره هاى منافقون، احزاب، توبه، نساء و محمّد آمده است. آنچه در اينجا به مناسبت مى توان گفت، اين است كه منافقين در باطن ايمان ندارند، ولى خود را مصلح و عاقل مى پندارند. با همفكران خود خلوت مى كنند، نمازشان با كسالت و انفاقشان با كراهت است. نسبت به مؤمنان عيب جو و نسبت به پيامبر صلى الله عليه وآله موذى اند. از جبهه فرارى و نسبت به خدا غافل اند. افرادى ياوه سرا، رياكار، شايعه ساز و علاقمند به دوستى با كفارند. ملاك علاقه شان كاميابى و ملاك غضبشان، محروميّت است. نسبت به تعهّداتى كه با خدا دارند بى وفايند، نسبت به خيراتى كه به مؤمنين مى رسد نگران، ولى نسبت به مشكلاتى كه براى مسلمين پيش مى آيد شادند. امر به منكر ونهى از معروف مى كنند. قرآن در برابر اين همه انحراف هاى فكرى وعملى مى فرمايد: «انّ المنافقين فى الدّرك الاسفل من النار» [204]
-----
203) تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 39.
204) نساء، 145.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۲k
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.