بســــــــــم ربـــــ المہــــــــــدے
بســــــــــم ربـــــ المہــــــــــدے
موضوع :آخــــــــــرین ولٺ
اهل بیٺ"علیهم السلام"از دولٺ حضرٺ مهــــــــــدے"علیہ السلام" بہ عنوان《آخرین دولٺ》یاد ڪرده اند.
اڪنون دو سئوال مطرح اسٺ:
⇦⇦آخرین دولٺ بودن به چه معنا اسٺ ؟
علٺ آخرین دولٺ حضرٺ مهـــــــــدے"علیہ السلام" چیسٺ؟
وقٺے مےگوییم حڪومٺ حضرٺ مهــــــــــدے"علیہ السلام" آخرین دولٺ اسٺ ،هم بہ این معنے اسٺ ڪہ آخرین و مٺرقے ٺرین اندیشہ در باب حڪومٺ و زمامدارے اسٺ و هم بہ این معنے اسٺ ڪہ پس از آن دولٺ دیگرے حاڪمیٺ نمےیابد و ٺا پایان ٺاریخ ادامہ مےیابد .
امام باقــــــــــر"علیہ السلام"بہ دنبال این ڪہ مےفرمایند:《دولٺ ما آخرین دولٺ اسٺ》چنین ادامہ مےدهند: هیچ خاندان داراے حڪومٺے باقے نمےماند ،مگر این ڪہ قبل از ما بہ حڪومٺ مےرسند .
امام صــــــــــادق"علیہ السلام"نیز در همین رابطہ مےفرمایند:این امر《حڪومٺ ما اهل بیٺ"علیهم السلام"》فرا نمےرسد ٺا این ڪہ همۂ گروه ها بر مردم حڪومٺ ڪرده باشند ....
آن گاه قائــــــــــم"علیہ السلام" قیام مےڪند و حق و عدالٺ را بر پا مےدارد .
امام باقــــــــــر"علیہ السلام" و امام صــــــــــادق"علیہ السلام" مےفرمایند:
دولٺ ما آخرین دولٺ اسٺ و پیش از آن ،همۂ صاحبان قدرٺ و اندیشہ بہ حڪومٺ مےرسند ،در بیان علٺ آن مےفرمایند : ...
ٺاوقٺے شیوهٔ حڪومٺ ما را دیدند، نگویند : اگر ماهم بہ حڪومٺ مےرسیدیم ،بہ شیوهٔ اینان رفٺار مےڪردیم .
از مجموع این احادیث چنین برمےآید ڪہ علٺ ٺأخر دولٺ امامٺ، اٺمام حجٺ ٺاریخے و عملے اسٺ .
باید بَشــــــــــر بہ ٺجربہ دریابد ڪہ راه عدالٺ جز از طریق اهل بیٺ"علیهم السلام" نمےگذرد و برقرارے دولٺ جز بہ دسٺ مردان عدالٺ پیشہ و امامان معصــــــــــوم"علیهم السلام" ممڪن نیسٺ .
ٺبیین این حقیقٺ در گرو ٺوجہ بہ این سه امر اسٺ :
نخسٺ ؛عدالٺ مهم ٺرین نیاز بَشــــــــــریٺ اسٺ .
دوم ؛اجراے عدالٺ نیاز بہ مردان عادل دارد ،هر دسٺے ٺوان عدالٺ گسٺرے ندارد .
سوم ؛ عدالٺ گسٺرے نیاز بہ عدالٺ پذیرے دارد . بدون عدالٺ پذیرے ،اجراے عدالٺ ممڪن نیسٺ . اگر امام عدالٺ گسٺر وجود داشٺہ باشد ،ولے امٺ عدالٺ پذیر وجود نداشٺہ باشد ، عملیاٺ عدالٺ گسٺرے با شڪسٺ مواجہ مےشود .
موضوع پسٺ بعدے : آخرین دولٺ ٺعبیرهایے ڪہ در روایاٺ در مورد دولٺ و حڪومٺ امام مهــــــــــدے"علیہ السلام"آمده اسٺ بہ اشٺراڪ گذاشٺہ مےشود⇨⇨
اللہــــــــــم عجل لولیڪ الفــــــــــرج
ظهــــــــــور ...
غیبة طوسی ، ص ۴۷۲
غیبة نعمانی ، ص ۲۷۴
کافی ، ج ۱ ، ص ۴۰۷
غیبة طوسی ، ص ۴۷۲
نشریه موعود ، شماره ۳۶ ، ص ۶۱
پیج رسمۍ فرهنگۍ و مذهبۍ از بصیـــــرٺ ٺا ظهـــــور
⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩
http://line.me/ti/p/%40jkg4210u
________________________________
ڪانال از بصیـــــرٺ ٺا ظهــــــــــور
⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩
https://telegram.me/yahossein118
موضوع :آخــــــــــرین ولٺ
اهل بیٺ"علیهم السلام"از دولٺ حضرٺ مهــــــــــدے"علیہ السلام" بہ عنوان《آخرین دولٺ》یاد ڪرده اند.
اڪنون دو سئوال مطرح اسٺ:
⇦⇦آخرین دولٺ بودن به چه معنا اسٺ ؟
علٺ آخرین دولٺ حضرٺ مهـــــــــدے"علیہ السلام" چیسٺ؟
وقٺے مےگوییم حڪومٺ حضرٺ مهــــــــــدے"علیہ السلام" آخرین دولٺ اسٺ ،هم بہ این معنے اسٺ ڪہ آخرین و مٺرقے ٺرین اندیشہ در باب حڪومٺ و زمامدارے اسٺ و هم بہ این معنے اسٺ ڪہ پس از آن دولٺ دیگرے حاڪمیٺ نمےیابد و ٺا پایان ٺاریخ ادامہ مےیابد .
امام باقــــــــــر"علیہ السلام"بہ دنبال این ڪہ مےفرمایند:《دولٺ ما آخرین دولٺ اسٺ》چنین ادامہ مےدهند: هیچ خاندان داراے حڪومٺے باقے نمےماند ،مگر این ڪہ قبل از ما بہ حڪومٺ مےرسند .
امام صــــــــــادق"علیہ السلام"نیز در همین رابطہ مےفرمایند:این امر《حڪومٺ ما اهل بیٺ"علیهم السلام"》فرا نمےرسد ٺا این ڪہ همۂ گروه ها بر مردم حڪومٺ ڪرده باشند ....
آن گاه قائــــــــــم"علیہ السلام" قیام مےڪند و حق و عدالٺ را بر پا مےدارد .
امام باقــــــــــر"علیہ السلام" و امام صــــــــــادق"علیہ السلام" مےفرمایند:
دولٺ ما آخرین دولٺ اسٺ و پیش از آن ،همۂ صاحبان قدرٺ و اندیشہ بہ حڪومٺ مےرسند ،در بیان علٺ آن مےفرمایند : ...
ٺاوقٺے شیوهٔ حڪومٺ ما را دیدند، نگویند : اگر ماهم بہ حڪومٺ مےرسیدیم ،بہ شیوهٔ اینان رفٺار مےڪردیم .
از مجموع این احادیث چنین برمےآید ڪہ علٺ ٺأخر دولٺ امامٺ، اٺمام حجٺ ٺاریخے و عملے اسٺ .
باید بَشــــــــــر بہ ٺجربہ دریابد ڪہ راه عدالٺ جز از طریق اهل بیٺ"علیهم السلام" نمےگذرد و برقرارے دولٺ جز بہ دسٺ مردان عدالٺ پیشہ و امامان معصــــــــــوم"علیهم السلام" ممڪن نیسٺ .
ٺبیین این حقیقٺ در گرو ٺوجہ بہ این سه امر اسٺ :
نخسٺ ؛عدالٺ مهم ٺرین نیاز بَشــــــــــریٺ اسٺ .
دوم ؛اجراے عدالٺ نیاز بہ مردان عادل دارد ،هر دسٺے ٺوان عدالٺ گسٺرے ندارد .
سوم ؛ عدالٺ گسٺرے نیاز بہ عدالٺ پذیرے دارد . بدون عدالٺ پذیرے ،اجراے عدالٺ ممڪن نیسٺ . اگر امام عدالٺ گسٺر وجود داشٺہ باشد ،ولے امٺ عدالٺ پذیر وجود نداشٺہ باشد ، عملیاٺ عدالٺ گسٺرے با شڪسٺ مواجہ مےشود .
موضوع پسٺ بعدے : آخرین دولٺ ٺعبیرهایے ڪہ در روایاٺ در مورد دولٺ و حڪومٺ امام مهــــــــــدے"علیہ السلام"آمده اسٺ بہ اشٺراڪ گذاشٺہ مےشود⇨⇨
اللہــــــــــم عجل لولیڪ الفــــــــــرج
ظهــــــــــور ...
غیبة طوسی ، ص ۴۷۲
غیبة نعمانی ، ص ۲۷۴
کافی ، ج ۱ ، ص ۴۰۷
غیبة طوسی ، ص ۴۷۲
نشریه موعود ، شماره ۳۶ ، ص ۶۱
پیج رسمۍ فرهنگۍ و مذهبۍ از بصیـــــرٺ ٺا ظهـــــور
⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩
http://line.me/ti/p/%40jkg4210u
________________________________
ڪانال از بصیـــــرٺ ٺا ظهــــــــــور
⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩
https://telegram.me/yahossein118
۱.۳k
۱۷ فروردین ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.