تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیات 45 تا 48 سوره ص
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَاذْكُرْ عِبَادَنَا إبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ أُوْلِي الْأَيْدِي وَالْأَبْصَارِ (45)
إِنَّا أَخْلَصْنَاهُم بِخَالِصَةٍ ذِكْرَي الدَّارِ (46)
وَإِنَّهُمْ عِندَنَا لَمِنَ الْمُصْطَفَيْنَ الْأَخْيَارِ (47)
وَاذْكُرْ إِسْمَاعِيلَ وَالْيَسَعَ وَذَا الْكِفْلِ وَكُلٌّ مِّنْ الْأَخْيَارِ (48)
ترجمه :
و بندگان ما ابراهيم و اسحاق و يعقوب را كه داراى قوّت و بصيرت بودند ياد كن.
همانا ما آنان را با خلوص ويژه اى كه يادآور سراى قيامت بود خالص كرديم.
و آنان در پيشگاه ما از برگزيدگان و نيكانند.
و اسماعيل و يَسَع و ذوالكفل را كه همه از نيكانند، ياد كن.
نکته ها:
در اين آيات نام شش نفر از انبيا (ابراهيم، اسحاق، يعقوب، اسماعيل، اليسع و ذوالكفل) آمده و براى آنان شش صفت ذكر شده است: بندگى خدا، قدرت، بصيرت، خلوص، برگزيدگى و نيكى.
«مصطفين» جمع «مصطفى» به معناى برگزيده است. «اخيار» جمع «خيّر» به معناى اهل خير و نيكى است.
«اليسع» كه نام او دو بار در قرآن آمده يكى از پيامبران الهى است.
در روايتى از امام رضاعليه السلام آمده است كه اين پيامبر همانند حضرت عيسى مرده زنده مى كرد.
امام جواد عليه السلام در پاسخ عبدالعظيم حسنى فرمود: ذوالكفل بعد از سليمان جزء 313 نفر از پيامبران مرسل و برجسته بود كه مثل داود قضاوت مى كرد و جز براى خدا خشم نكرد.(40)
40) بحار، ج 12، ص 348.
پیامها :
- تاريخ پاكان و پيامبران و بزرگان را زنده نگاه داريم. «واذكر عبادنا»
- سرچشمه همه كمالات پيامبران، عبوديّت است. «عبادنا» قبل از كمالات ديگر ذكر شده است.
- رهبر بايد داراى قدرت و بصيرت باشد. «اولى الايدى والابصار»
- نشانه لطف خاص خداوند به بنده اش آن است كه او همواره ياد قيامت باشد. «اخلصناهم... ذكرى الدّار»
- آخرت انديشى و دورى از دنياطلبى از خصوصيات رهبران الهى است. «انا اخلصناهم بخالصة ذكرى الدّار»
- ياد قيامت، مايه نزديك شدن انسان به اخلاص است. «اخلصناهم... ذكرى الدّار»
- آخرت انديشى به انسان بصيرت مى دهد. «اولى الا يدى والابصار... انا اخلصناهم...»
- بالاترين ارزش، آبرو داشتن نزد خداست. «عندنا لمن المصطفين»
- كسى كه بنده خالص و نيك خدا باشد، خداوند نام او را گرامى مى دارد. (شما به فكر نام نيك نباشيد) «واذكر - واذكر...»
- يكى از راه هاى دعوت به خير، تجليل از اهل خير است. «واذكر...»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیات 45 تا 48 سوره ص
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَاذْكُرْ عِبَادَنَا إبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ أُوْلِي الْأَيْدِي وَالْأَبْصَارِ (45)
إِنَّا أَخْلَصْنَاهُم بِخَالِصَةٍ ذِكْرَي الدَّارِ (46)
وَإِنَّهُمْ عِندَنَا لَمِنَ الْمُصْطَفَيْنَ الْأَخْيَارِ (47)
وَاذْكُرْ إِسْمَاعِيلَ وَالْيَسَعَ وَذَا الْكِفْلِ وَكُلٌّ مِّنْ الْأَخْيَارِ (48)
ترجمه :
و بندگان ما ابراهيم و اسحاق و يعقوب را كه داراى قوّت و بصيرت بودند ياد كن.
همانا ما آنان را با خلوص ويژه اى كه يادآور سراى قيامت بود خالص كرديم.
و آنان در پيشگاه ما از برگزيدگان و نيكانند.
و اسماعيل و يَسَع و ذوالكفل را كه همه از نيكانند، ياد كن.
نکته ها:
در اين آيات نام شش نفر از انبيا (ابراهيم، اسحاق، يعقوب، اسماعيل، اليسع و ذوالكفل) آمده و براى آنان شش صفت ذكر شده است: بندگى خدا، قدرت، بصيرت، خلوص، برگزيدگى و نيكى.
«مصطفين» جمع «مصطفى» به معناى برگزيده است. «اخيار» جمع «خيّر» به معناى اهل خير و نيكى است.
«اليسع» كه نام او دو بار در قرآن آمده يكى از پيامبران الهى است.
در روايتى از امام رضاعليه السلام آمده است كه اين پيامبر همانند حضرت عيسى مرده زنده مى كرد.
امام جواد عليه السلام در پاسخ عبدالعظيم حسنى فرمود: ذوالكفل بعد از سليمان جزء 313 نفر از پيامبران مرسل و برجسته بود كه مثل داود قضاوت مى كرد و جز براى خدا خشم نكرد.(40)
40) بحار، ج 12، ص 348.
پیامها :
- تاريخ پاكان و پيامبران و بزرگان را زنده نگاه داريم. «واذكر عبادنا»
- سرچشمه همه كمالات پيامبران، عبوديّت است. «عبادنا» قبل از كمالات ديگر ذكر شده است.
- رهبر بايد داراى قدرت و بصيرت باشد. «اولى الايدى والابصار»
- نشانه لطف خاص خداوند به بنده اش آن است كه او همواره ياد قيامت باشد. «اخلصناهم... ذكرى الدّار»
- آخرت انديشى و دورى از دنياطلبى از خصوصيات رهبران الهى است. «انا اخلصناهم بخالصة ذكرى الدّار»
- ياد قيامت، مايه نزديك شدن انسان به اخلاص است. «اخلصناهم... ذكرى الدّار»
- آخرت انديشى به انسان بصيرت مى دهد. «اولى الا يدى والابصار... انا اخلصناهم...»
- بالاترين ارزش، آبرو داشتن نزد خداست. «عندنا لمن المصطفين»
- كسى كه بنده خالص و نيك خدا باشد، خداوند نام او را گرامى مى دارد. (شما به فكر نام نيك نباشيد) «واذكر - واذكر...»
- يكى از راه هاى دعوت به خير، تجليل از اهل خير است. «واذكر...»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۴۱۵
۰۱ بهمن ۱۴۰۰
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.