بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ - در حقيقت كسانى كه كفر ورزيدند چه بيمشان دهى، چه بيمشان ندهى بر ايشان يكسان است آنها نخواهند گرويد.(6)
خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ - خداوند بر دلهاى آنان و بر شنوايى ايشان مهر نهاده و بر ديدگانشان پرده اى است و آنان را عذابى دردناك است.(7) (سوره بقره آیه 6 و 7)
انتخاب : مهمترین بروز و ظهور عقل و اختیار آدمی، در انتخاب های اوست و البته پس از انتخاب، نتایجش جبری است. حال خواه موضوع انتخاب معبود، دین، ولایت و امامش باشد یا انتخاب رییس جمهور و نمایندگان مجلس یا انتخاب شغل، همسر، شیوه کسب، سبک زندگی یا حتی انتخاب یک لباس.
اگر برای انتخاب اصلح در هر امری از کلان تا خُرد، از إله و معبود گرفته تا همان لباس یا خوراک، هدایتکننده با بینهها و شاخصههای معینی وجود نداشته باشد، مردم گمراه می شوند و در این گمراهی نیز هیچ قصور و تقصیری نخواهند داشت.
اما اگر دعوت کنندگان به خیر، با بینهها و شاخصههای معین وجود داشته باشد، بیان و ابلاغ بنمایند، تذکر و نصیحت بدهند، اما مخاطبان توجه نکنند و شاخصهها را به عنوان یک قالب پیش رو قرار ندهند و موضوع را با قالب تطبیق ندهند، مقصر اصلی هر خطا و خطری، هر انحراف و ابتلایی، خودشان هستند!
وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ - باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی، و امر به معروف و نهی از منکر کنند! و آنها همان رستگار انند.(104)
وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَأُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ - و شما مانند کسانی نباشید که پراکنده شدند و اختلاف کردند؛ آن هم پس از آنکه نشانه های روشن پروردگار به آنان رسید! و آنها عذاب عظیمی دارند.(105)(سوره آل عمران آیه 104 و 105)
در مورد ابلیس لعین،با آن همه لشکریانش فرمود هیچ تسلطی ندارد، مگر بر کسی که خودش بخواهد.
امام خمینی رحمة الله علیه در مورد شیطان بزرگ نیز همین معنا را فرمود: امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند!(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ - در حقيقت كسانى كه كفر ورزيدند چه بيمشان دهى، چه بيمشان ندهى بر ايشان يكسان است آنها نخواهند گرويد.(6)
خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ - خداوند بر دلهاى آنان و بر شنوايى ايشان مهر نهاده و بر ديدگانشان پرده اى است و آنان را عذابى دردناك است.(7) (سوره بقره آیه 6 و 7)
انتخاب : مهمترین بروز و ظهور عقل و اختیار آدمی، در انتخاب های اوست و البته پس از انتخاب، نتایجش جبری است. حال خواه موضوع انتخاب معبود، دین، ولایت و امامش باشد یا انتخاب رییس جمهور و نمایندگان مجلس یا انتخاب شغل، همسر، شیوه کسب، سبک زندگی یا حتی انتخاب یک لباس.
اگر برای انتخاب اصلح در هر امری از کلان تا خُرد، از إله و معبود گرفته تا همان لباس یا خوراک، هدایتکننده با بینهها و شاخصههای معینی وجود نداشته باشد، مردم گمراه می شوند و در این گمراهی نیز هیچ قصور و تقصیری نخواهند داشت.
اما اگر دعوت کنندگان به خیر، با بینهها و شاخصههای معین وجود داشته باشد، بیان و ابلاغ بنمایند، تذکر و نصیحت بدهند، اما مخاطبان توجه نکنند و شاخصهها را به عنوان یک قالب پیش رو قرار ندهند و موضوع را با قالب تطبیق ندهند، مقصر اصلی هر خطا و خطری، هر انحراف و ابتلایی، خودشان هستند!
وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ - باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی، و امر به معروف و نهی از منکر کنند! و آنها همان رستگار انند.(104)
وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَأُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ - و شما مانند کسانی نباشید که پراکنده شدند و اختلاف کردند؛ آن هم پس از آنکه نشانه های روشن پروردگار به آنان رسید! و آنها عذاب عظیمی دارند.(105)(سوره آل عمران آیه 104 و 105)
در مورد ابلیس لعین،با آن همه لشکریانش فرمود هیچ تسلطی ندارد، مگر بر کسی که خودش بخواهد.
امام خمینی رحمة الله علیه در مورد شیطان بزرگ نیز همین معنا را فرمود: امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند!(ادامه دارد...)
۴۳۶
۱۴ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.