🌴 بســـم ربـــ الــحــیــدر🌴 ﷽
🌴 بســـم ربـــ الــحــیــدر🌴 ﷽
#نقش_زیارت_اربعین_در_زنده_نگاه_داشتن_واقعه_ڪربلاء
🔳 در روایات شیعه برای روز اربعین حسینی دستورهایی وجود دارد، مانند خواندن زیارت مخصوص آن روز در پیش از ظهر که پس از آن دو رکعت نماز نیز خوانده می شود و دعا در آن وقت مستجاب است.
در زیارت اربعین ، هدف واقعه ی کربلا و امام حسین علیه السلام همان هدف رسالت نبی اکرم صلی الله علیه و آله دانسته شده است.
بر اساس قرآن و نهج البلاغه ، هدف رسالت انبیای الهی ، دو چیز است :
🔺 یکی عالم کردن مردم و دیگری عاقل نمودن آن ها با تهذیب نفس.
کسانی که علم ندارند، دستور خدا را نمی دانند و توان تربیت خود با دیگران را ندارند.
برخی نیز عالمند ، ولی در اثر نداشتن عقل به دانش خود عمل نمی کنند.
اهمیت زیارت اربعین ، تنها به این نیست که از نشانه های ایمان است ، بلکه طبق روایت امام حسن عسکری علیه السلام در ردیف نمازهای واجب و مستحب قرار گرفته است . بر پایه این روایت ، همان گونه که نماز ستون دین و شریعت است ، زیارت اربعین و حادثه کربلا نیز ستون ولایت است.
▪ ️به دیگر سخن ، بر اساس فرموده رسول خدا صلی الله علیه و آله : عصاره رسالت ( نبوی صلی الله علیه و آله ) قرآن و عترت است ؛ " انی تارک فیکم الثقلین ... کتاب الله و ... عترتی اهل بیتی " ( ۱ )
عصاره کتاب الهی که دین خداست ، ستونی دارد که نماز است و عصاره عترت نیز ستونش زیارت اربعین است که این دو ستون در روایت امام عسکری علیه السلام در کنار هم ذکر شده است ، اما مهم آن است که دریابیم نماز و زیارت اربعین انسان را چگونه متدین می کنند.
▪ ️درباره نماز، ذات اقدس الهی ، معارف فراوانی را ذکر کرده است.
مثلا فرموده ؛ انسان ، فطرتا موحد است ، ولی طبیعت او به هنگام حوادث تلخ ، جزع دارد و در حوادث شیرین از خیر جلوگیری می کند ، مگر انسان های نمازگزار که آنان می توانند این خوی سرکش طبیعت را تعدیل کنند و از هلوع ، جزوع و منوع بودن به در آیند و مشمول رحمت های خاص الهی باشند؛
"ان الانسان خلق هلوعا ، إذا مسَّه الشّرُّ جزوعا ، و إذا مسَّهُ الخیرُ منوعا ، إلّا المُصَلّین" ( ۲ )
همانا آدمی ناشکیبا ، یا حریص ، آفریده شده ، چون بدی ( و رنجی ) به او رسد ، بی تاب است و چون نعمتی ( و رفاهی ) به او رسد ، بخل ورزد .
▪ ️ زیارت اربعین نیز انسان را از جزوع ، هلوع و منوع بودن باز می دارد و گفته شد که هدف اساسی سالار شهیدان نیز تعلیم و تزکیه مردم بوده است و در این راه ، هم از طریق بیان و بنان اقدام کرد و هم از راه بذل خون جگر که جمع میان این راه ها از ویژگی های ممتاز آن حضرت علیه السلام است.
🔺 خلاصه آنکه رسالت رسول اکرم صلی الله علیه و آله تعلیم کتاب و حکمت از یک سو و تزکیه نفوس مردم از سوی دیگر بود تا هم جاهلان را عالم نمایند و هم گمراهان را هدایت کند و در نتیجه ، جهل علمی و جهالت عملی را از جامعه جدا سازد.
همین دو هدف در متن زیارت اربعین سالار شهیدان علیه السلام تعبیه شده است ، چنان که منشأ ددمنشی منکران رسالت و دشمنان نبوت ، حب دنیا و شیدایی زرق و برق آن بود و عامل مهم توحش منکران ولایت و دشمنان امامت نیز همان غطرسه دنیا و دلباختگی به آن بود، که در بخشی از زیارت اربعین به آن اشارت رفته است : " و تَغطَرَسَ وَ تَرَدّی فی هَواهُ ".
از این رو ، انبیاء علیهم السلام برای تعلیم و نیز تزکیه مردم مبعوث شده اند که به مردم خوبی ها را بشناسانند و راه خوب را به آنان بنمایانند تا مردم خوب بفهمند و به خوبی ها عمل کنند . چنین جامعه ای مهد پرورش اولیای الهی است .
📚 منبع
( ۱ ) بحارالانوار ، ج ۸۹ ، ص ۱۳
( ۲ ) سوره معارج ، آیات ۱۹-۲۲
ادامه دارد .....
الهی بِحَقِالسّیدةزِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّللِوَلیکَالغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج
#نقش_زیارت_اربعین_در_زنده_نگاه_داشتن_واقعه_ڪربلاء
🔳 در روایات شیعه برای روز اربعین حسینی دستورهایی وجود دارد، مانند خواندن زیارت مخصوص آن روز در پیش از ظهر که پس از آن دو رکعت نماز نیز خوانده می شود و دعا در آن وقت مستجاب است.
در زیارت اربعین ، هدف واقعه ی کربلا و امام حسین علیه السلام همان هدف رسالت نبی اکرم صلی الله علیه و آله دانسته شده است.
بر اساس قرآن و نهج البلاغه ، هدف رسالت انبیای الهی ، دو چیز است :
🔺 یکی عالم کردن مردم و دیگری عاقل نمودن آن ها با تهذیب نفس.
کسانی که علم ندارند، دستور خدا را نمی دانند و توان تربیت خود با دیگران را ندارند.
برخی نیز عالمند ، ولی در اثر نداشتن عقل به دانش خود عمل نمی کنند.
اهمیت زیارت اربعین ، تنها به این نیست که از نشانه های ایمان است ، بلکه طبق روایت امام حسن عسکری علیه السلام در ردیف نمازهای واجب و مستحب قرار گرفته است . بر پایه این روایت ، همان گونه که نماز ستون دین و شریعت است ، زیارت اربعین و حادثه کربلا نیز ستون ولایت است.
▪ ️به دیگر سخن ، بر اساس فرموده رسول خدا صلی الله علیه و آله : عصاره رسالت ( نبوی صلی الله علیه و آله ) قرآن و عترت است ؛ " انی تارک فیکم الثقلین ... کتاب الله و ... عترتی اهل بیتی " ( ۱ )
عصاره کتاب الهی که دین خداست ، ستونی دارد که نماز است و عصاره عترت نیز ستونش زیارت اربعین است که این دو ستون در روایت امام عسکری علیه السلام در کنار هم ذکر شده است ، اما مهم آن است که دریابیم نماز و زیارت اربعین انسان را چگونه متدین می کنند.
▪ ️درباره نماز، ذات اقدس الهی ، معارف فراوانی را ذکر کرده است.
مثلا فرموده ؛ انسان ، فطرتا موحد است ، ولی طبیعت او به هنگام حوادث تلخ ، جزع دارد و در حوادث شیرین از خیر جلوگیری می کند ، مگر انسان های نمازگزار که آنان می توانند این خوی سرکش طبیعت را تعدیل کنند و از هلوع ، جزوع و منوع بودن به در آیند و مشمول رحمت های خاص الهی باشند؛
"ان الانسان خلق هلوعا ، إذا مسَّه الشّرُّ جزوعا ، و إذا مسَّهُ الخیرُ منوعا ، إلّا المُصَلّین" ( ۲ )
همانا آدمی ناشکیبا ، یا حریص ، آفریده شده ، چون بدی ( و رنجی ) به او رسد ، بی تاب است و چون نعمتی ( و رفاهی ) به او رسد ، بخل ورزد .
▪ ️ زیارت اربعین نیز انسان را از جزوع ، هلوع و منوع بودن باز می دارد و گفته شد که هدف اساسی سالار شهیدان نیز تعلیم و تزکیه مردم بوده است و در این راه ، هم از طریق بیان و بنان اقدام کرد و هم از راه بذل خون جگر که جمع میان این راه ها از ویژگی های ممتاز آن حضرت علیه السلام است.
🔺 خلاصه آنکه رسالت رسول اکرم صلی الله علیه و آله تعلیم کتاب و حکمت از یک سو و تزکیه نفوس مردم از سوی دیگر بود تا هم جاهلان را عالم نمایند و هم گمراهان را هدایت کند و در نتیجه ، جهل علمی و جهالت عملی را از جامعه جدا سازد.
همین دو هدف در متن زیارت اربعین سالار شهیدان علیه السلام تعبیه شده است ، چنان که منشأ ددمنشی منکران رسالت و دشمنان نبوت ، حب دنیا و شیدایی زرق و برق آن بود و عامل مهم توحش منکران ولایت و دشمنان امامت نیز همان غطرسه دنیا و دلباختگی به آن بود، که در بخشی از زیارت اربعین به آن اشارت رفته است : " و تَغطَرَسَ وَ تَرَدّی فی هَواهُ ".
از این رو ، انبیاء علیهم السلام برای تعلیم و نیز تزکیه مردم مبعوث شده اند که به مردم خوبی ها را بشناسانند و راه خوب را به آنان بنمایانند تا مردم خوب بفهمند و به خوبی ها عمل کنند . چنین جامعه ای مهد پرورش اولیای الهی است .
📚 منبع
( ۱ ) بحارالانوار ، ج ۸۹ ، ص ۱۳
( ۲ ) سوره معارج ، آیات ۱۹-۲۲
ادامه دارد .....
الهی بِحَقِالسّیدةزِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّللِوَلیکَالغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج
۳.۱k
۱۸ آبان ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.