1) آیه تبلیغ
1) آیه تبلیغ
یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک... 🔅 مائده 67
ای پیامبر خدا به تمام و کمال رسان آنچه را که از جانب پروردگار توست
تفسیر ابواسحاق ثعلبی و نیز طبری در کتابالولایه و ابن صباغ مالکی و ... گفته اند:
این آیه در شأن علی علیه السلام نازل شد و پس از نزول آیه پیامبر دست علی ع را گرفت و فرمود:
من کنت مولاه فهذا علی مولاه اللهم وال من والاه...
2) آیه ولایت
انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنو الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزکوة و هم راکعون 🔅 مائده 55
همانا ولی و سرپرست شما خداوند است و رسولش و کسانی که ایمان آورده اند، نماز می خوانند و زکاة می دهند در حالی که در رکوعند.
فخر رازی، نیشابوری و زمخرشی و سایرین از ابن عباس و ابوذر و... نقل کرده اند:
روزی سائلی به مسجد آمد و کسی چیزی به او نداد و امام علی ع در نماز بود و در حال رکوع به انگشت دست راستش اشاره به سائل نمود و سائل آمد و انگشتر را از دست او خارج نمود... آنگاه - آیه 55 مائده - نازل گشت.
3) آیه مباهله
فمن حاجک فیه من بعد ما جاأک من العلم فقل تعالو ندع ابناءنا و ابنائکم و نساءنا و نسائکم و انفسنا و انفسکمثم نبتهل فنجعل لعتة الله علی الکاذبین 🔅 آل عمران61
(ای پیامبر) پس هر کس در این باره (عیسی بن مریم) پس از دانشی که تو را (از جانب خدا) آمده محاجه (مجادله) کرد، بگو:
بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و خویشان نزدیکمان و خویشان نزدیکتان را فراخوانیم،
سپس مباهله کنیم ولعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
در بازگشت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم. از حج، عده ای از نصارای نجران به مباحثه با پیامبر اکرم -ص- پرداختند و در بحث مغلطه کردند.
این آیه نازل شد.
پس پیامبر آنها را به مباهله دعوت کرد.
فردای آن روز نصارا با علمای خود آمدند
و اسقف اعظم گفت:
اگر دیدید محمد ص با نزدیکانش آمد مباهله نکنید و اگر با اصحابش آمد مباهله کنید.
در آن حال پیامبر اکرم با علـی ، فاطمـه ، حسـن و حسیـن آمدند.
اسقف پرسید اینها کیستند؟
گفتند آن جوان پسر عموی اوست. آن زن یگانه دختر اوست و آن دو کودک هم نوه های او هستند.
اسقف گفت:
به خدا سوگند چهره هایی را میبینم که اگر از خدا بخواهند کوه از جا کنده می شود...
و به پیامبر گفتند که ما مباهله نمی کنیم و پیامبر پذیرفت.
⭕ ️ نکـتـه مهـم :
پیامبر بر طبق دستور خداوند چه کسانی را به همراه خویش آورد:
ابناءنا ( حسـن و حسیـن )، نساءنا ( فاطمـه زهـرا ) و انفسنا ( علـی علیه السلام).
بر طبق دستور الهی پیامبر باید " انفسنا " را دعوت می نمود و بر طبق عمل پیامبر کسی جز _ علــی _ را نمی توان مقصود خداوند از " نفس پیامبـر " دید.
ابن ابی حدید و ابن مغازی و دیگران نیز همین تعبیر را تایید کرده اند.
4) آیه تطهیر
انما یرید الله لیذهب عنکم رجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا 🔅 احزاب 33
همانا خداوند می خواهد آلودگی را از شما خاندان (پیامبر) بزداید و پاک و پاکیزتان گرداند.
تفسیر طبری، فخر رازی و سایر کتب اهل سنت آمده:
این آیه در خانه اُم سلمه بر پیامبر نازل شد،
در حالی که پیامبر، فاطمه زهرا، حسنین و علی علیه السلام را به زیر کساء جمع کرد و دست ها را رو به آسمان برده و فرمود:
اللهم هؤلاء اهل بیتی، فاذهب عنهم الرجس و یطهرهم تطهیرا
(خدایا اینان اهل بیت من هستند پس پلیدی را از ایشان دور کرده و بسیار پاکشان نما)
سپس ام سلمه از پیامبر پرسیدند: آیا من هم جزء آنها هستم؟
پیامبر فرمودند: توجای خود را داری (اما مقام اهل بیت مرا نداری.)
بعضی علما از جمله زخمرشی گفته اند این آیه در شأن زنان پیامبر است زیرا قبل و بعد از این عبارت در وصف زنان پیامبر آمده
امااگر این تفسیر صحیح بود باید از ضمیر هن(جمع زنان) در آیه استفاده می شد( عنکن بجای عنکم و یطهرکن بجای یطهرکم و عنکن بجای عنکم)پس این تفسیر به روشنی رد می شود.
در کتاب جامع الصغیر سیوطی از ابن عساکر از واثله نقل کرده:
پیامبر در زمان قبل از مرگش به دخترش فرمود:
اولین کسی که از اهل بیت من بمن ملحق می شود تویی ای فاطمه و اولین کسی که از زنانم به من ملحق می شود زینب است. (این حدیث نشان می دهد همسران پیامبر از اهل بیت ایشان به شمار نمی آیند.)
5) آیه مودت
قل لا اسئلکم اجرا الا مودة فی القربی 🔅 شورا 23
بگو هیچ اجر و مزدی از شما نمی خواهم مگر محبت و دوستی با نزدیکانم
زمخرشی در تفسیر کشاف و گنجی شافعی در کفایة
یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک... 🔅 مائده 67
ای پیامبر خدا به تمام و کمال رسان آنچه را که از جانب پروردگار توست
تفسیر ابواسحاق ثعلبی و نیز طبری در کتابالولایه و ابن صباغ مالکی و ... گفته اند:
این آیه در شأن علی علیه السلام نازل شد و پس از نزول آیه پیامبر دست علی ع را گرفت و فرمود:
من کنت مولاه فهذا علی مولاه اللهم وال من والاه...
2) آیه ولایت
انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنو الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزکوة و هم راکعون 🔅 مائده 55
همانا ولی و سرپرست شما خداوند است و رسولش و کسانی که ایمان آورده اند، نماز می خوانند و زکاة می دهند در حالی که در رکوعند.
فخر رازی، نیشابوری و زمخرشی و سایرین از ابن عباس و ابوذر و... نقل کرده اند:
روزی سائلی به مسجد آمد و کسی چیزی به او نداد و امام علی ع در نماز بود و در حال رکوع به انگشت دست راستش اشاره به سائل نمود و سائل آمد و انگشتر را از دست او خارج نمود... آنگاه - آیه 55 مائده - نازل گشت.
3) آیه مباهله
فمن حاجک فیه من بعد ما جاأک من العلم فقل تعالو ندع ابناءنا و ابنائکم و نساءنا و نسائکم و انفسنا و انفسکمثم نبتهل فنجعل لعتة الله علی الکاذبین 🔅 آل عمران61
(ای پیامبر) پس هر کس در این باره (عیسی بن مریم) پس از دانشی که تو را (از جانب خدا) آمده محاجه (مجادله) کرد، بگو:
بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و خویشان نزدیکمان و خویشان نزدیکتان را فراخوانیم،
سپس مباهله کنیم ولعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
در بازگشت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم. از حج، عده ای از نصارای نجران به مباحثه با پیامبر اکرم -ص- پرداختند و در بحث مغلطه کردند.
این آیه نازل شد.
پس پیامبر آنها را به مباهله دعوت کرد.
فردای آن روز نصارا با علمای خود آمدند
و اسقف اعظم گفت:
اگر دیدید محمد ص با نزدیکانش آمد مباهله نکنید و اگر با اصحابش آمد مباهله کنید.
در آن حال پیامبر اکرم با علـی ، فاطمـه ، حسـن و حسیـن آمدند.
اسقف پرسید اینها کیستند؟
گفتند آن جوان پسر عموی اوست. آن زن یگانه دختر اوست و آن دو کودک هم نوه های او هستند.
اسقف گفت:
به خدا سوگند چهره هایی را میبینم که اگر از خدا بخواهند کوه از جا کنده می شود...
و به پیامبر گفتند که ما مباهله نمی کنیم و پیامبر پذیرفت.
⭕ ️ نکـتـه مهـم :
پیامبر بر طبق دستور خداوند چه کسانی را به همراه خویش آورد:
ابناءنا ( حسـن و حسیـن )، نساءنا ( فاطمـه زهـرا ) و انفسنا ( علـی علیه السلام).
بر طبق دستور الهی پیامبر باید " انفسنا " را دعوت می نمود و بر طبق عمل پیامبر کسی جز _ علــی _ را نمی توان مقصود خداوند از " نفس پیامبـر " دید.
ابن ابی حدید و ابن مغازی و دیگران نیز همین تعبیر را تایید کرده اند.
4) آیه تطهیر
انما یرید الله لیذهب عنکم رجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا 🔅 احزاب 33
همانا خداوند می خواهد آلودگی را از شما خاندان (پیامبر) بزداید و پاک و پاکیزتان گرداند.
تفسیر طبری، فخر رازی و سایر کتب اهل سنت آمده:
این آیه در خانه اُم سلمه بر پیامبر نازل شد،
در حالی که پیامبر، فاطمه زهرا، حسنین و علی علیه السلام را به زیر کساء جمع کرد و دست ها را رو به آسمان برده و فرمود:
اللهم هؤلاء اهل بیتی، فاذهب عنهم الرجس و یطهرهم تطهیرا
(خدایا اینان اهل بیت من هستند پس پلیدی را از ایشان دور کرده و بسیار پاکشان نما)
سپس ام سلمه از پیامبر پرسیدند: آیا من هم جزء آنها هستم؟
پیامبر فرمودند: توجای خود را داری (اما مقام اهل بیت مرا نداری.)
بعضی علما از جمله زخمرشی گفته اند این آیه در شأن زنان پیامبر است زیرا قبل و بعد از این عبارت در وصف زنان پیامبر آمده
امااگر این تفسیر صحیح بود باید از ضمیر هن(جمع زنان) در آیه استفاده می شد( عنکن بجای عنکم و یطهرکن بجای یطهرکم و عنکن بجای عنکم)پس این تفسیر به روشنی رد می شود.
در کتاب جامع الصغیر سیوطی از ابن عساکر از واثله نقل کرده:
پیامبر در زمان قبل از مرگش به دخترش فرمود:
اولین کسی که از اهل بیت من بمن ملحق می شود تویی ای فاطمه و اولین کسی که از زنانم به من ملحق می شود زینب است. (این حدیث نشان می دهد همسران پیامبر از اهل بیت ایشان به شمار نمی آیند.)
5) آیه مودت
قل لا اسئلکم اجرا الا مودة فی القربی 🔅 شورا 23
بگو هیچ اجر و مزدی از شما نمی خواهم مگر محبت و دوستی با نزدیکانم
زمخرشی در تفسیر کشاف و گنجی شافعی در کفایة
۶.۵k
۰۸ شهریور ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۴)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.