بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت اول :
اصول عقاید -سطح دو: انکارها، تکذیب ها و افتراهای کفار و پاسخهای خداوند سبحان در قرآن مجید -
فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَمَثْوَاكُمْ - پس بدان كه إلهی معبودی جز الله نيست، و برای گناه خود و مردان و زنان با ايمان استغفار كن، و خداوند تحرکات و قرارگاه شما را میداند.(سوره محمد آیه 19)
نه تنها به غیر از اسلام عزیز، در هیچ دین یا مکتبی بیان نشده که اصول دین عقاید تحقیقی است، بلکه دیگران به پذیرش کور میخوانند و حتی نظریات خود را القا و تحمیل نیز می نمایند!
اگرچه کفار هیچ دلیل عقلی برای اثبات نظریات خود نداشته و ندارند، اما ادعاهای بسیاری دارند که خداوند سبحان آنها را در قرآن مجید طرح نموده و پاسخ داده است.
عقیده (عقاید) : عقیده، میتواند بر مبنای شناخت باشد، اما به معنای شناخت نیست؛ چنان که انسان شناخت های بسیاری حاصل میکند، اما هیچ الزامی ندارد که به آنها عقیده نیز داشته باشد، چنان که ابلیس لعین و سایر شیاطین جنّ و انس خداوند سبحان و معاد را میشناسند، پیامیر و اهل بیت علیهم السلم را نیز میشناسند، اما اعتقاد ندارند! ابلیس لعین نیزنه تنها خدا را می شناخت، بلکه به عزّت او قسم یاد کرد که بندگان غیر مخلصش را منحرف میکند؛ بنابراین نسبت بندگان مخلص خدا نیز شناخت داشت و البته می دانست که راه نفوذی به آنان ندارد:
قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ - ابلیس گفت: به عزّتت سوگند، همۀ آنان را گمراه خواهم كرد.(82)
إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ - مگر بندگان خالص تو، از ميان آنها.(83)(سوره ص آیه 82 و 83)
عقیده، میتواند بر مبنای تفکر باشد، اما به معنای تفکر نیست.
هر توهم، تخیل و تصوری را نباید تفکر قلمداد نمود؛فکر، کار ذهن روی معلومات است، جهت رسیدن و معلوم نمودن مجهولات؛ درست مانند حلّ مسائل ریاضی و یا معادلات دو یا چند مجهولی است که اگر معلوماتی نباشد، مسئله حلّ نمی شود و هیچ مجهولی، معلوم نمی گردد. هیچ گاه پرسیده نمی شود: چند به اضافه چند، چند میشود؟، بلکه می پرسند: 3+2 چند می شود؟.
تفکر میتواند در جهت حق باشد و یا در جهت باطل. آیات الهی، چه در زمین و آسمان،و چه درقرآن مجید،معلوماتی هستند که با تفکر در آنها میتوان مجهول های بسیاری را معلوم نمود و ناشناختههای بسیاری را شناخت؛ چنان که تمامی علوم، مبتنی بر تفکر در دادهها به دست میآید،(ادامه دارد...)
قسمت اول :
اصول عقاید -سطح دو: انکارها، تکذیب ها و افتراهای کفار و پاسخهای خداوند سبحان در قرآن مجید -
فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَمَثْوَاكُمْ - پس بدان كه إلهی معبودی جز الله نيست، و برای گناه خود و مردان و زنان با ايمان استغفار كن، و خداوند تحرکات و قرارگاه شما را میداند.(سوره محمد آیه 19)
نه تنها به غیر از اسلام عزیز، در هیچ دین یا مکتبی بیان نشده که اصول دین عقاید تحقیقی است، بلکه دیگران به پذیرش کور میخوانند و حتی نظریات خود را القا و تحمیل نیز می نمایند!
اگرچه کفار هیچ دلیل عقلی برای اثبات نظریات خود نداشته و ندارند، اما ادعاهای بسیاری دارند که خداوند سبحان آنها را در قرآن مجید طرح نموده و پاسخ داده است.
عقیده (عقاید) : عقیده، میتواند بر مبنای شناخت باشد، اما به معنای شناخت نیست؛ چنان که انسان شناخت های بسیاری حاصل میکند، اما هیچ الزامی ندارد که به آنها عقیده نیز داشته باشد، چنان که ابلیس لعین و سایر شیاطین جنّ و انس خداوند سبحان و معاد را میشناسند، پیامیر و اهل بیت علیهم السلم را نیز میشناسند، اما اعتقاد ندارند! ابلیس لعین نیزنه تنها خدا را می شناخت، بلکه به عزّت او قسم یاد کرد که بندگان غیر مخلصش را منحرف میکند؛ بنابراین نسبت بندگان مخلص خدا نیز شناخت داشت و البته می دانست که راه نفوذی به آنان ندارد:
قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ - ابلیس گفت: به عزّتت سوگند، همۀ آنان را گمراه خواهم كرد.(82)
إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ - مگر بندگان خالص تو، از ميان آنها.(83)(سوره ص آیه 82 و 83)
عقیده، میتواند بر مبنای تفکر باشد، اما به معنای تفکر نیست.
هر توهم، تخیل و تصوری را نباید تفکر قلمداد نمود؛فکر، کار ذهن روی معلومات است، جهت رسیدن و معلوم نمودن مجهولات؛ درست مانند حلّ مسائل ریاضی و یا معادلات دو یا چند مجهولی است که اگر معلوماتی نباشد، مسئله حلّ نمی شود و هیچ مجهولی، معلوم نمی گردد. هیچ گاه پرسیده نمی شود: چند به اضافه چند، چند میشود؟، بلکه می پرسند: 3+2 چند می شود؟.
تفکر میتواند در جهت حق باشد و یا در جهت باطل. آیات الهی، چه در زمین و آسمان،و چه درقرآن مجید،معلوماتی هستند که با تفکر در آنها میتوان مجهول های بسیاری را معلوم نمود و ناشناختههای بسیاری را شناخت؛ چنان که تمامی علوم، مبتنی بر تفکر در دادهها به دست میآید،(ادامه دارد...)
۵۰۴
۲۳ آبان ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.