تفسیر قرآن
پیامهای آیات 24 و 25 سوره ص
- قضاوت، نبايد عجولانه و بر اساس شنيدن سخن يكى از طرفين باشد. (حضرت داود با شنيدن سخن يك نفر از طرفين دعوا قضاوت كرد و فرمود: «لقد ظلمك» و به همين دليل از خداوند عذر خواست).
- افزون طلبى ظلم است گرچه انسان موفق به افزودن نشود. «ظلمك بسؤال نعجتك الى نعاجه»
- انسان مى تواند مالك اموال زياد باشد. حضرت داود از داشتن 99 ميش انتقاد نكرد، بلكه از افزون طلبى ظالمانه برادر انتقاد كرد). «لقد ظلمك...»
- در انتخاب همكار و شريك بايد محور كار، ايمان و عمل صالح باشد وگرنه خطر كلاهبردارى و تجاوز به حقوق شركاء در پيش است. «كثيرا من الخلطاء ليبغى... الاّ الّذين آمنوا»
- ايمان و عمل صالح در كنار هم كارسازند. «آمنوا و عملوا الصالحات»
- شركت، بسترى براى لغزش و ضايع كردن حقّ شريك است. «كثيراً من الخلطاء ليبغى»
- اقتصاد سالم در سايه ايمان و عمل صالح است. «ليبغى... الا الّذين آمنوا و عملوا الصالحات»
- كسانى كه حقّ ديگران را مراعات كنند بسيار كمند. «قليل ما هم»
- آزمايش حتّى براى پيامبران الهى مطرح است. «انّما فتنّاه»
- سفارش به ايمان و عمل صالح و مراعات حقوق مردم بهترين رهنمود است. (از حضرت داود رهنمود خواستند: «اهدنا الى سواء الصراط» حضرت فرمود: «كثيراً من الخلطاء ليبغى... الا الّذين آمنوا...»
- انبيا به خاطر ساده ترين لغزش، بهترين نوع انابه و توبه را از خود نشان مى دادند. (ترك اولاى حضرت داود اين بود كه قبل از شنيدن سخن هر دو طرف قضاوت كرد). «فاستغفر ربه و خرّ راكعا و اناب»
- توبه فورى ارزش زيادى دارد. «فاستغفر» (حرف فاء)
- ربوبيّت الهى زمينه درخواست آمرزش است. «فاستغفر ربّه»
- حقوق مردم به قدرى مهم است كه عجله در داورى حتّى اگر از پيامبر معصوم سر زند بايد همراه با استغفار باشد.«فاستغفر ربّه»
- ركوع در نماز، قبل از اسلام نيز بوده است. «خرّ راكعاً»
- توبه بايد هم ظاهرى باشد و هم درونى و عمقى. «خرّ راكعاً و اناب»
- توبه فورى، پذيرش فورى را به دنبال دارد. «فاستغفر... فغفرنا له»
- توبه، غير از جبران گذشته، آينده را نيز تأمين مى كند. «فغفرنا له ذلك و ان له عندنا لزلفى و حسن مأب»
- مقام معنوى، آن گاه ارزش دارد كه همراه با حسن عاقبت و تأمين آينده باشد. «زلفى و حسن مأب»
- گاهى دنيا و آخرت براى يك نفر جمع مى شود. «شددنا ملكه - سخرنا الجبال معه - عندنا لزلفى و حسن مأب»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- قضاوت، نبايد عجولانه و بر اساس شنيدن سخن يكى از طرفين باشد. (حضرت داود با شنيدن سخن يك نفر از طرفين دعوا قضاوت كرد و فرمود: «لقد ظلمك» و به همين دليل از خداوند عذر خواست).
- افزون طلبى ظلم است گرچه انسان موفق به افزودن نشود. «ظلمك بسؤال نعجتك الى نعاجه»
- انسان مى تواند مالك اموال زياد باشد. حضرت داود از داشتن 99 ميش انتقاد نكرد، بلكه از افزون طلبى ظالمانه برادر انتقاد كرد). «لقد ظلمك...»
- در انتخاب همكار و شريك بايد محور كار، ايمان و عمل صالح باشد وگرنه خطر كلاهبردارى و تجاوز به حقوق شركاء در پيش است. «كثيرا من الخلطاء ليبغى... الاّ الّذين آمنوا»
- ايمان و عمل صالح در كنار هم كارسازند. «آمنوا و عملوا الصالحات»
- شركت، بسترى براى لغزش و ضايع كردن حقّ شريك است. «كثيراً من الخلطاء ليبغى»
- اقتصاد سالم در سايه ايمان و عمل صالح است. «ليبغى... الا الّذين آمنوا و عملوا الصالحات»
- كسانى كه حقّ ديگران را مراعات كنند بسيار كمند. «قليل ما هم»
- آزمايش حتّى براى پيامبران الهى مطرح است. «انّما فتنّاه»
- سفارش به ايمان و عمل صالح و مراعات حقوق مردم بهترين رهنمود است. (از حضرت داود رهنمود خواستند: «اهدنا الى سواء الصراط» حضرت فرمود: «كثيراً من الخلطاء ليبغى... الا الّذين آمنوا...»
- انبيا به خاطر ساده ترين لغزش، بهترين نوع انابه و توبه را از خود نشان مى دادند. (ترك اولاى حضرت داود اين بود كه قبل از شنيدن سخن هر دو طرف قضاوت كرد). «فاستغفر ربه و خرّ راكعا و اناب»
- توبه فورى ارزش زيادى دارد. «فاستغفر» (حرف فاء)
- ربوبيّت الهى زمينه درخواست آمرزش است. «فاستغفر ربّه»
- حقوق مردم به قدرى مهم است كه عجله در داورى حتّى اگر از پيامبر معصوم سر زند بايد همراه با استغفار باشد.«فاستغفر ربّه»
- ركوع در نماز، قبل از اسلام نيز بوده است. «خرّ راكعاً»
- توبه بايد هم ظاهرى باشد و هم درونى و عمقى. «خرّ راكعاً و اناب»
- توبه فورى، پذيرش فورى را به دنبال دارد. «فاستغفر... فغفرنا له»
- توبه، غير از جبران گذشته، آينده را نيز تأمين مى كند. «فغفرنا له ذلك و ان له عندنا لزلفى و حسن مأب»
- مقام معنوى، آن گاه ارزش دارد كه همراه با حسن عاقبت و تأمين آينده باشد. «زلفى و حسن مأب»
- گاهى دنيا و آخرت براى يك نفر جمع مى شود. «شددنا ملكه - سخرنا الجبال معه - عندنا لزلفى و حسن مأب»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۵۳۰
۲۲ دی ۱۴۰۰
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.