♨ ️ استقلال برای ایرانی ها آب و نان می شود؟/ روشنفکرانی ک
♨ ️ استقلال برای ایرانی ها آب و نان می شود؟/ روشنفکرانی که می خواهند ایران، چین اسلامی شود
⭕ ️ احساس وابستگی به کشورهای خارجی، هرچند ممکن است حاکمیت ارزی مورد تهدید قرار نگرفته باشد اما باعث می شود، شهروندان آن کشور خود را وابسته به دیگران بدانند. مبارزات امام خمینی(ره) پیش و پس از انقلاب، حرکت در مسیری بود که حکومت، مردم و تمامی ارکان کشور از بیگانه مستقل شده و استقلال را به معنای واقعی کلمه، تجربه کنند. استقلال طلبی و نفی وابستگی در کنار مقابله با استبداد داخلی، به عنوان رکن دوم مبارزه امام(ره) مورد تاکید قرار گرفت و استقلال را یکی از اصول اصلی انقلاب اسلامی و حتی نیاز اصلی برای سایر کشورهای اسلامی می دانستند.
⭕ ️ با وجود تمامی این تفاسیر،روشنفکرانی بودند که با مسحور شدن با تمدن و فرهنگ غرب، خود را باخته و دریوزگی از بیگانه را تمام هویت خویش می دیدند. اینکه انسان ایرانی باید فرق سر تا نوک انگشت پاهایش باید انگلیسی شود، از همین روشنفکران و غرب زدگان بر می خواست.
⭕ ️ در چنین شرایطی هر یک از جنبش های مبارزاتی در تاریخ پیش از انقلاب اسلامی برای استقلال و عدم وابستگی به بیگانه، تلاش هایی را انجام می دادند اما با این وجود اکثر این گروه ها و جنبش ها به شرق یا غرب گرایش داشته و وابسته بودند. امام(ره) چه در جنبه سلبی استقلال یعنی گسستن از استعمار و چه از جنبه ایجابی آن یعنی استقلال در ابعاد نظامی، اقتصادی، فرهنگی و فکری، تکلیف را مشخص کردند. "همهچیزمان باید مستقل بشود. استقلال با وابستگی جمع نمیشود. و مـا فرهنگمان وابسته بشود استقلال نداریم, اقتصادمان وابسته بـشـود, اسـتـقـلال نـداریـم.»
⭕ ️ اما عده ای پیشبرد اهداف و برنامه های کشور را بر اساس اندیشه های امام(ره) دراین زمینه، عقب افتادن از کاروان تمدن پیشرفت و به برابر با انزوای ایران در جهان می دانند."با کمال تأسّف، نویسندگان به اصطلاح روشنفکر که به سوی یکی از دو قطب گرایش دارند، به جای آنکه در فکر استقلال و آزادی کشور و ملّت خود باشند خودخواهیها و فرصت طلبی ها و انحصارجویی ها به آنان مجال نمیدهد که لحظهای تفکّر نمایند و مصالح کشور و ملّت خود را در نظر بگیرند."
⭕ ️ نمی توان اندیشه امام(ره) در بعد استقلال را به معنای انزواگرایی ایران در جهان دانست. با این حال پس از یک دهه که از انقلاب گذشت، دولت هایی پا به عرصه گذاشتند که برای بهبود اوضاع اقتصادی راه را در گشودن دروازه های کشور به سوی شرکت ها و کشورهای اروپایی و آمریکایی در نظر گرفتند.
⭕ ️ پشتوانه فکری آنها را نیز کسانی به عنوان مشاور یا اتاق فکر تشکیل می دادند که چین یا ترکیه را الگو مناسبی برای پیشرفت و توسعه در ایران می دانستند. چنین توصیه هایی به معنای آن است که جمهوری اسلامی باید از بسیاری از سیاست های خود در سیاست داخلی و خارجی تعدیل ایجاد کند.
🔴 yon.ir/KRcxq
⭕ ️ احساس وابستگی به کشورهای خارجی، هرچند ممکن است حاکمیت ارزی مورد تهدید قرار نگرفته باشد اما باعث می شود، شهروندان آن کشور خود را وابسته به دیگران بدانند. مبارزات امام خمینی(ره) پیش و پس از انقلاب، حرکت در مسیری بود که حکومت، مردم و تمامی ارکان کشور از بیگانه مستقل شده و استقلال را به معنای واقعی کلمه، تجربه کنند. استقلال طلبی و نفی وابستگی در کنار مقابله با استبداد داخلی، به عنوان رکن دوم مبارزه امام(ره) مورد تاکید قرار گرفت و استقلال را یکی از اصول اصلی انقلاب اسلامی و حتی نیاز اصلی برای سایر کشورهای اسلامی می دانستند.
⭕ ️ با وجود تمامی این تفاسیر،روشنفکرانی بودند که با مسحور شدن با تمدن و فرهنگ غرب، خود را باخته و دریوزگی از بیگانه را تمام هویت خویش می دیدند. اینکه انسان ایرانی باید فرق سر تا نوک انگشت پاهایش باید انگلیسی شود، از همین روشنفکران و غرب زدگان بر می خواست.
⭕ ️ در چنین شرایطی هر یک از جنبش های مبارزاتی در تاریخ پیش از انقلاب اسلامی برای استقلال و عدم وابستگی به بیگانه، تلاش هایی را انجام می دادند اما با این وجود اکثر این گروه ها و جنبش ها به شرق یا غرب گرایش داشته و وابسته بودند. امام(ره) چه در جنبه سلبی استقلال یعنی گسستن از استعمار و چه از جنبه ایجابی آن یعنی استقلال در ابعاد نظامی، اقتصادی، فرهنگی و فکری، تکلیف را مشخص کردند. "همهچیزمان باید مستقل بشود. استقلال با وابستگی جمع نمیشود. و مـا فرهنگمان وابسته بشود استقلال نداریم, اقتصادمان وابسته بـشـود, اسـتـقـلال نـداریـم.»
⭕ ️ اما عده ای پیشبرد اهداف و برنامه های کشور را بر اساس اندیشه های امام(ره) دراین زمینه، عقب افتادن از کاروان تمدن پیشرفت و به برابر با انزوای ایران در جهان می دانند."با کمال تأسّف، نویسندگان به اصطلاح روشنفکر که به سوی یکی از دو قطب گرایش دارند، به جای آنکه در فکر استقلال و آزادی کشور و ملّت خود باشند خودخواهیها و فرصت طلبی ها و انحصارجویی ها به آنان مجال نمیدهد که لحظهای تفکّر نمایند و مصالح کشور و ملّت خود را در نظر بگیرند."
⭕ ️ نمی توان اندیشه امام(ره) در بعد استقلال را به معنای انزواگرایی ایران در جهان دانست. با این حال پس از یک دهه که از انقلاب گذشت، دولت هایی پا به عرصه گذاشتند که برای بهبود اوضاع اقتصادی راه را در گشودن دروازه های کشور به سوی شرکت ها و کشورهای اروپایی و آمریکایی در نظر گرفتند.
⭕ ️ پشتوانه فکری آنها را نیز کسانی به عنوان مشاور یا اتاق فکر تشکیل می دادند که چین یا ترکیه را الگو مناسبی برای پیشرفت و توسعه در ایران می دانستند. چنین توصیه هایی به معنای آن است که جمهوری اسلامی باید از بسیاری از سیاست های خود در سیاست داخلی و خارجی تعدیل ایجاد کند.
🔴 yon.ir/KRcxq
۲.۲k
۱۹ شهریور ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.