بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت چهارم :
سعیدبن یسارمیگویدبه حضرت صادق (علیه السلام) گفتم: من از پیشگاه حضرت حق مسئلت و درخواست میكنم در حالى كه در ركوع یا سجودم هنگام رکوع و سجودم دعا میکنم. فرمودند: خوب است در حالى كه در سجدهاى دعا كن زیرا نزدیكترین حالت عبد به پیشگاه خدا در سجده بودن اوست خدا را در آن حال براى خیر دنیا و آخرتت بخوان.(بحارالانوار، ج 85، ص 132)
حدیث قدسی :
حضرت امام صادق علیه السلام، درباره سجده شکرِ پس از اقامه نماز فرمودند : سجده شکر به جا آوردن، بر هر مسلمانی واجب است. نمازت را به سبب آن به اتمام برسان و به سبب آن خدایت را از خودت راضی کن؛ و به سبب آن است که ملائکه از تو متعجب و شگفت زده می شوند. به درستی که بنده زمانی که نماز میخواند و سپس سر بر سجده شکر مینهد، پروردگار حجابهای موجود میان بنده و فرشتههایش را میگشاید و میفرماید :
ای ملائکه من! به بندهام بنگرید. واجبم را به جای آورد و عهدم را برای من تمام نمود. سپس برای من نسبت به آنچه که برایش نعمت نمودهام، سجده شکر به جای آورد.
ای فرشتگان من! به نظر شما، برای او چه چیزی در نزد من وجود دارد؟ پاداشش چیست؟
پس ملائکه میگویند: ای پروردگار ما! رحمت تو .
پس پروردگار میفرماید : سپس برای او چیست از پاداش؟
میگویند: ای پروردگار ما! بهشت تو .
سپس پروردگار میفرماید : برای او دیگر چیست؟
میگویند: ای پروردگار ما! کفایت مهم هایش .برآوردن نیازهایش، از آن چه خود میداند یا نمیداند
پس پروردگار باز میفرماید : سپس برایش چیست؟
امام علیه السلام فرمودند:چیزی از خیر ها نماندمگر آنکه ملائکه آن را گفتند. پس خداوند میفرماید: پس از آن دیگر چیست؟
ملائکه میگویند : ای خداوند ما! علمی برای ما نیست !ما دیگر بیش از این نمی دانیم.
پروردگار میفرماید: ای فرشتگان من! برایش شکر میکنم خداوند شاکر است، همانگونه که برایم شکر به جای آورده است و به او روی میآورم با فضلم؛ و رحمتم را برایش نشان میدهم. پردهها را کنار میزنم، حجابها را بر میدارم.(الجواهر السنیة فی الاحادیث القدسیه - شیخ حر عاملی رحمة الله علیه)(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت چهارم :
سعیدبن یسارمیگویدبه حضرت صادق (علیه السلام) گفتم: من از پیشگاه حضرت حق مسئلت و درخواست میكنم در حالى كه در ركوع یا سجودم هنگام رکوع و سجودم دعا میکنم. فرمودند: خوب است در حالى كه در سجدهاى دعا كن زیرا نزدیكترین حالت عبد به پیشگاه خدا در سجده بودن اوست خدا را در آن حال براى خیر دنیا و آخرتت بخوان.(بحارالانوار، ج 85، ص 132)
حدیث قدسی :
حضرت امام صادق علیه السلام، درباره سجده شکرِ پس از اقامه نماز فرمودند : سجده شکر به جا آوردن، بر هر مسلمانی واجب است. نمازت را به سبب آن به اتمام برسان و به سبب آن خدایت را از خودت راضی کن؛ و به سبب آن است که ملائکه از تو متعجب و شگفت زده می شوند. به درستی که بنده زمانی که نماز میخواند و سپس سر بر سجده شکر مینهد، پروردگار حجابهای موجود میان بنده و فرشتههایش را میگشاید و میفرماید :
ای ملائکه من! به بندهام بنگرید. واجبم را به جای آورد و عهدم را برای من تمام نمود. سپس برای من نسبت به آنچه که برایش نعمت نمودهام، سجده شکر به جای آورد.
ای فرشتگان من! به نظر شما، برای او چه چیزی در نزد من وجود دارد؟ پاداشش چیست؟
پس ملائکه میگویند: ای پروردگار ما! رحمت تو .
پس پروردگار میفرماید : سپس برای او چیست از پاداش؟
میگویند: ای پروردگار ما! بهشت تو .
سپس پروردگار میفرماید : برای او دیگر چیست؟
میگویند: ای پروردگار ما! کفایت مهم هایش .برآوردن نیازهایش، از آن چه خود میداند یا نمیداند
پس پروردگار باز میفرماید : سپس برایش چیست؟
امام علیه السلام فرمودند:چیزی از خیر ها نماندمگر آنکه ملائکه آن را گفتند. پس خداوند میفرماید: پس از آن دیگر چیست؟
ملائکه میگویند : ای خداوند ما! علمی برای ما نیست !ما دیگر بیش از این نمی دانیم.
پروردگار میفرماید: ای فرشتگان من! برایش شکر میکنم خداوند شاکر است، همانگونه که برایم شکر به جای آورده است و به او روی میآورم با فضلم؛ و رحمتم را برایش نشان میدهم. پردهها را کنار میزنم، حجابها را بر میدارم.(الجواهر السنیة فی الاحادیث القدسیه - شیخ حر عاملی رحمة الله علیه)(ادامه دارد...)
- ۸۲۰
- ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها (۰)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط