حضور کم سابقه مردم با سلیقه های مختلف در مراسم عید غدیر ب
حضور کمسابقه مردم با سلیقههای مختلف در مراسم عید غدیر باوجود اشتباهات فاحش در اجرا چه پیامی دارد
پیادهروی 10 کیلومتری عید غدیر ۱۴۰۱ به طرز غافلگیرکنندهای پرجمعیت بود. حتی ظاهرا برگزارکنندگان این رویداد هم چنین حجمی از حضور مردم را حدس نمیزدند و روی همین حساب بینظمیهای فراوانی ایجاد شد.
گروهها، باندها و جریانات مختلف سیاسی هرکدام به نوعی سعی دارند خودشان را دارای هواداران بیشتری نشان بدهند و اگر رأیگیری و نظرسنجیهای فراگیری در این خصوص مرتب انجام نشود، مردم را از روی تیپ و ظاهرشان به این و آن گروه منتسب میکنند و نتیجههای دلخواهشان را میگیرند.
این دست گردهماییها خصوصا اگر نظمشان درست رعایت شود و اسباب مزاحمت را برای دیگران فراهم نیاورد، تاثیر واقعا بزرگ و مثبتی روی سلامت روانی مردم شهر ایجاد میکنند.
اینجا ایران است و آنچه در عید غدیر ۱۴۰۱ در کف خیابانها دیده شد، ما هستیم؛ ما مردم معمولی و زیاد که مدتی است کمتر گذاشتهاند موثر باشیم و خودمان را بنمایانیم و میزانسن اجتماعی را مطابق میلمان بچینیم.
راهپیمایی غدیر ۱۴۰۱ این را هم نشان داد که آیینهای بزرگ مذهبی لزوما در غم و سوگواری منحصر نیستند و روزهای شاد را هم شامل میشوند.
حتی در اروپا که اماکن مذهبی کمی وجود دارد، راهپیماییهایی از ایندست محبوبیت زیادی پیدا کردهاند. مثلا سال۲۰۰۶ که کتاب «پس خواهم رفت» منتشر شد، گردشگری زیارتی به یک رویداد مذهبی محبوب تبدیل شد و شوق به آن بخش بزرگی از جمعیت آلمانیزبان را فراگرفت.
پیادهروی زیارتی و مذهبی را نباید به زیارت قبور بزرگان محدود کرد. شهر سانتیاگودکامپوستلا در اسپانیا که کلیسایی قدیمی دارد، یا مکانهای دیگری از ایندست در سراسر اروپا، مقصد یا بهعبارتی بهانه این پیادهرویها هستند.
ما پیادهرویهای مذهبی را بیشتر با رویداد بزرگی مثل اربعین میشناسیم که به مقصد قتلگاه و مزار امامحسین(ع) انجام میشود اما چنین رویدادهایی لازم نیست منحصرا به مقصد مزار یکی از بزرگان باشد و لزوما قرار نیست تنها در عزاداری منحصر بماند و هم میتواند به جشنها سرایت کند، هم میتواند در رویدادهایی که بهمنظور تجدیدعهد برگزار میشوند، تجلی پیدا کند.
گزارش میلاد جلیلزاده، خبرنگار گروه فرهنگ فرهیختگان را روی سایت بخوانید.
حضور کمسابقه مردم با سلیقههای مختلف در مراسم عید غدیر باوجود اشتباهات فاحش در اجرا چه پیامی دارد
پیادهروی 10 کیلومتری عید غدیر ۱۴۰۱ به طرز غافلگیرکنندهای پرجمعیت بود. حتی ظاهرا برگزارکنندگان این رویداد هم چنین حجمی از حضور مردم را حدس نمیزدند و روی همین حساب بینظمیهای فراوانی ایجاد شد.
گروهها، باندها و جریانات مختلف سیاسی هرکدام به نوعی سعی دارند خودشان را دارای هواداران بیشتری نشان بدهند و اگر رأیگیری و نظرسنجیهای فراگیری در این خصوص مرتب انجام نشود، مردم را از روی تیپ و ظاهرشان به این و آن گروه منتسب میکنند و نتیجههای دلخواهشان را میگیرند.
این دست گردهماییها خصوصا اگر نظمشان درست رعایت شود و اسباب مزاحمت را برای دیگران فراهم نیاورد، تاثیر واقعا بزرگ و مثبتی روی سلامت روانی مردم شهر ایجاد میکنند.
اینجا ایران است و آنچه در عید غدیر ۱۴۰۱ در کف خیابانها دیده شد، ما هستیم؛ ما مردم معمولی و زیاد که مدتی است کمتر گذاشتهاند موثر باشیم و خودمان را بنمایانیم و میزانسن اجتماعی را مطابق میلمان بچینیم.
راهپیمایی غدیر ۱۴۰۱ این را هم نشان داد که آیینهای بزرگ مذهبی لزوما در غم و سوگواری منحصر نیستند و روزهای شاد را هم شامل میشوند.
حتی در اروپا که اماکن مذهبی کمی وجود دارد، راهپیماییهایی از ایندست محبوبیت زیادی پیدا کردهاند. مثلا سال۲۰۰۶ که کتاب «پس خواهم رفت» منتشر شد، گردشگری زیارتی به یک رویداد مذهبی محبوب تبدیل شد و شوق به آن بخش بزرگی از جمعیت آلمانیزبان را فراگرفت.
پیادهروی زیارتی و مذهبی را نباید به زیارت قبور بزرگان محدود کرد. شهر سانتیاگودکامپوستلا در اسپانیا که کلیسایی قدیمی دارد، یا مکانهای دیگری از ایندست در سراسر اروپا، مقصد یا بهعبارتی بهانه این پیادهرویها هستند.
ما پیادهرویهای مذهبی را بیشتر با رویداد بزرگی مثل اربعین میشناسیم که به مقصد قتلگاه و مزار امامحسین(ع) انجام میشود اما چنین رویدادهایی لازم نیست منحصرا به مقصد مزار یکی از بزرگان باشد و لزوما قرار نیست تنها در عزاداری منحصر بماند و هم میتواند به جشنها سرایت کند، هم میتواند در رویدادهایی که بهمنظور تجدیدعهد برگزار میشوند، تجلی پیدا کند.
گزارش میلاد جلیلزاده، خبرنگار گروه فرهنگ فرهیختگان را روی سایت بخوانید.
۲.۲k
۲۹ تیر ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.