بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت اول :
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ - اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
سلام دوستان؛
به ویژه در این ایّام فاطمیه، شهادت مظلومانه بانوی بزرگ دو عالم، حضرت فاطمه علیها السلام را تسلیت عرض می نمایم و فرصت را برای کمی توجه بیشتر به یک جمله بسیار کوتاه و در عین حال بسیار ژرف و در عین حال بسیار راهگشا در ساختار نظام یک ملت، مغتنم می شمارم: جَعَلَ اللهُ ... إطاعَتَنا نِظاما لِلمِلَّةِ - خداوند اطاعت از ما را برای نظم یافتن ملت قرار داد.
نظم :نظم، یعنی پیوند و ارتباط منطقی، علیمانه،حکیمانه و موزون بین اجزا، برای تحقق هدفی معین.
حال خواه این پیوند و ارتباط بین اجزای یک ملکول یا مولکول باشد، یا بین زمین و سیارات یک کهکشان، یا تمامی کهکشانها ...، یا بین اجزا و رفتارهای یک آدم با خودش یا با دیگران.
در یک تقسیم بندی کلی، میتوانیم عالم هستی و هرچه در آن وجود دارد و اتفاق میافتد را از دیدگاه نظم به سه دسته تقسیم کنیم:
یک) - نظم در عالم طبیعت؛
دو) - نظم در عالم ماورای طبیعت غیر مادی؛
سه) - نظم در عالَم روابط اختیاری انسان و جامعه.
نظم موجود در دو عالم اول، نظمی تکوینی است که خالق زمین و آسمانها و هر چه بین آنهاست، آن را بر اساس علم و حکمت خود ایجاد نموده و ربوبیّت مینماید. این عوالم و نظم آنها، نه قابل انکار عقلی هستند و نه قابل دخالت بشر؛و البته نظریه پردازیها نیزاگر مطابق با آن چه هست نباشند،هیچ حقیقتی را تغییر نمیدهند.
اگر در روزگاری گفتند: زمین مستطیل یا مربع میباشد و بعد گفتند که دایره و بیضی می باشد، شکل زمین مبتنی بر نظریات آنها تغییر نیافته و همان که بود، هست.
اما در نظم روابط انسان با خودش، جسمش، عقلش،قلبش، نفسش، ذهن و تخیلاتش، اهداف و آمال وبرنامه هایش و در همین راستا، روابط تک به تک آحاد یک جامعه کوچک با خودش و یاجوامع بزرگتر از خانواده تا مدرسه، روستا، شهر، کشور و جامعه جهانی، وضیعت متفاوت است، چرا که اختیار انسان، تا آنجایی که به او اختیار داده شده، کاملاً مؤثر و تعیین کننده میباشد.
نظم ملت : نظم، از یک سو حافظ موجودیت هدفدار است و از سویی دیگر، هموار کننده راه رسیدن. بنابراین، همانگونه که یک ماده یا یک مصنوع ساخته شده،به نظم خود محتاج است،یک جامعه یایک ملت نیز محتاج نظمی منطقی، علیمانه، حکیمانه و هدفدار میباشد.(ادامه دارد...)
قسمت اول :
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ - اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
سلام دوستان؛
به ویژه در این ایّام فاطمیه، شهادت مظلومانه بانوی بزرگ دو عالم، حضرت فاطمه علیها السلام را تسلیت عرض می نمایم و فرصت را برای کمی توجه بیشتر به یک جمله بسیار کوتاه و در عین حال بسیار ژرف و در عین حال بسیار راهگشا در ساختار نظام یک ملت، مغتنم می شمارم: جَعَلَ اللهُ ... إطاعَتَنا نِظاما لِلمِلَّةِ - خداوند اطاعت از ما را برای نظم یافتن ملت قرار داد.
نظم :نظم، یعنی پیوند و ارتباط منطقی، علیمانه،حکیمانه و موزون بین اجزا، برای تحقق هدفی معین.
حال خواه این پیوند و ارتباط بین اجزای یک ملکول یا مولکول باشد، یا بین زمین و سیارات یک کهکشان، یا تمامی کهکشانها ...، یا بین اجزا و رفتارهای یک آدم با خودش یا با دیگران.
در یک تقسیم بندی کلی، میتوانیم عالم هستی و هرچه در آن وجود دارد و اتفاق میافتد را از دیدگاه نظم به سه دسته تقسیم کنیم:
یک) - نظم در عالم طبیعت؛
دو) - نظم در عالم ماورای طبیعت غیر مادی؛
سه) - نظم در عالَم روابط اختیاری انسان و جامعه.
نظم موجود در دو عالم اول، نظمی تکوینی است که خالق زمین و آسمانها و هر چه بین آنهاست، آن را بر اساس علم و حکمت خود ایجاد نموده و ربوبیّت مینماید. این عوالم و نظم آنها، نه قابل انکار عقلی هستند و نه قابل دخالت بشر؛و البته نظریه پردازیها نیزاگر مطابق با آن چه هست نباشند،هیچ حقیقتی را تغییر نمیدهند.
اگر در روزگاری گفتند: زمین مستطیل یا مربع میباشد و بعد گفتند که دایره و بیضی می باشد، شکل زمین مبتنی بر نظریات آنها تغییر نیافته و همان که بود، هست.
اما در نظم روابط انسان با خودش، جسمش، عقلش،قلبش، نفسش، ذهن و تخیلاتش، اهداف و آمال وبرنامه هایش و در همین راستا، روابط تک به تک آحاد یک جامعه کوچک با خودش و یاجوامع بزرگتر از خانواده تا مدرسه، روستا، شهر، کشور و جامعه جهانی، وضیعت متفاوت است، چرا که اختیار انسان، تا آنجایی که به او اختیار داده شده، کاملاً مؤثر و تعیین کننده میباشد.
نظم ملت : نظم، از یک سو حافظ موجودیت هدفدار است و از سویی دیگر، هموار کننده راه رسیدن. بنابراین، همانگونه که یک ماده یا یک مصنوع ساخته شده،به نظم خود محتاج است،یک جامعه یایک ملت نیز محتاج نظمی منطقی، علیمانه، حکیمانه و هدفدار میباشد.(ادامه دارد...)
۵۶۶
۲۳ آبان ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.