طرق روایت غدیر در قرون آغازین اسلام بسیار فراوان بوده که
طرق روایت غدیر در قرون آغازین اسلام بسیار فراوان بوده که علما گاهی کتابهای غطور و چند جلدی فقط خاص آن تالیف می کرده اند.
ابن حجر می گوید:
جمعه بن جریر الطبری فی مؤلف فیه أضعاف من ذکر وصححه واعتنی بجمع طرقه أبو العباس بن عقدة فأخرجه من حدیث سبعین صحابیا أو أکثر[1]
روایت غدیر را ابن جریر طبری با طرق مختلف در کتاب ذکر کرده و ابن عقده طرق آن را تصحیح کرده و از بیش از هفتاد صحابی یا بیشتر نقل کرده است.
ابن کثیر دمشقی سلفی هم در مورد این کتاب طبری می گوید:
وقد رأیت له کتابا جمع فیه أحادیث غدیر خم فی مجلدین ضخمین وکتابا جمع فیه طریق حدیث الطیر.[2]
کتابی را از ابن جریر طبری دیدم که احادیث غدیر را در 2 جلد قطور و ضخیم آورده است و کتابی که در آن طرق حدیث طیر را آورده بود.
ابن حجر هیثمی می گوید:
رواه عن النبی صلی الله علیه وسلم ثلاثون صحابیا وأن کثیرا من طرقه صحیح أو حسن[3]
این حدیث را سی نفر از صحابه نقل کرده اند.
ذهبی می گوید: من طریق حدیث غدیر را که در کتاب ابن جریر طبری آمده را دیدم:
فاندهشت له ولکثرة تلک الطرق. [4]
من وحشت زده و شگفت زده شدم از این همه طریق برای حدیث غدیر.
در کتاب دیگرش می گوید:
جمع طرق حدیث غدیر خم فی أربعة أجزاء رأیت شطره فبهرنی سعة روایاته وجزمت بوقوع ذلک.[5]
آقای ابن جریر طبری طرق حدیث غدیر خم را در 4 جلد جمع کرده است، بعضی از این ها را دیدم و مبهوت ماندم و عقل از سرم پرید و این همه روایات متعدد دیدم و قطع پیدا کردم که این حدیث غدیر اتفاق افتاده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] . تهذیب التهذیب ، اسم المؤلف: أحمد بن علی بن حجر أبو الفضل العسقلانی الشافعی الوفاة: 852 ، دار النشر : دار الفکر - بیروت - 1404 - 1984 ، الطبعة : الأولی، ج 7، ص 297
[2] . البدایة والنهایة، ج 11، ص 147
[3] . الصواعق المحرقة علی أهل الرفض والضلال والزندقة ، اسم المؤلف: أبو العباس أحمد بن محمد بن علی ابن حجر الهیثمی الوفاة: 973هـ ، دار النشر : مؤسسة الرسالة - لبنان - 1417هـ - 1997م ، الطبعة : الأولی ، تحقیق : عبد الرحمن بن عبد الله الترکی - کامل محمد الخراط، ج 2 ص 355
[4] . تذکرة الحفاظ، ج 2، ص 713
[5] . سیر أعلام النبلاء، ج 14، ص 277
http://valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=4936
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#یا_مهدی_ادرکنی
#شیعه
#یا_علی
ابن حجر می گوید:
جمعه بن جریر الطبری فی مؤلف فیه أضعاف من ذکر وصححه واعتنی بجمع طرقه أبو العباس بن عقدة فأخرجه من حدیث سبعین صحابیا أو أکثر[1]
روایت غدیر را ابن جریر طبری با طرق مختلف در کتاب ذکر کرده و ابن عقده طرق آن را تصحیح کرده و از بیش از هفتاد صحابی یا بیشتر نقل کرده است.
ابن کثیر دمشقی سلفی هم در مورد این کتاب طبری می گوید:
وقد رأیت له کتابا جمع فیه أحادیث غدیر خم فی مجلدین ضخمین وکتابا جمع فیه طریق حدیث الطیر.[2]
کتابی را از ابن جریر طبری دیدم که احادیث غدیر را در 2 جلد قطور و ضخیم آورده است و کتابی که در آن طرق حدیث طیر را آورده بود.
ابن حجر هیثمی می گوید:
رواه عن النبی صلی الله علیه وسلم ثلاثون صحابیا وأن کثیرا من طرقه صحیح أو حسن[3]
این حدیث را سی نفر از صحابه نقل کرده اند.
ذهبی می گوید: من طریق حدیث غدیر را که در کتاب ابن جریر طبری آمده را دیدم:
فاندهشت له ولکثرة تلک الطرق. [4]
من وحشت زده و شگفت زده شدم از این همه طریق برای حدیث غدیر.
در کتاب دیگرش می گوید:
جمع طرق حدیث غدیر خم فی أربعة أجزاء رأیت شطره فبهرنی سعة روایاته وجزمت بوقوع ذلک.[5]
آقای ابن جریر طبری طرق حدیث غدیر خم را در 4 جلد جمع کرده است، بعضی از این ها را دیدم و مبهوت ماندم و عقل از سرم پرید و این همه روایات متعدد دیدم و قطع پیدا کردم که این حدیث غدیر اتفاق افتاده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] . تهذیب التهذیب ، اسم المؤلف: أحمد بن علی بن حجر أبو الفضل العسقلانی الشافعی الوفاة: 852 ، دار النشر : دار الفکر - بیروت - 1404 - 1984 ، الطبعة : الأولی، ج 7، ص 297
[2] . البدایة والنهایة، ج 11، ص 147
[3] . الصواعق المحرقة علی أهل الرفض والضلال والزندقة ، اسم المؤلف: أبو العباس أحمد بن محمد بن علی ابن حجر الهیثمی الوفاة: 973هـ ، دار النشر : مؤسسة الرسالة - لبنان - 1417هـ - 1997م ، الطبعة : الأولی ، تحقیق : عبد الرحمن بن عبد الله الترکی - کامل محمد الخراط، ج 2 ص 355
[4] . تذکرة الحفاظ، ج 2، ص 713
[5] . سیر أعلام النبلاء، ج 14، ص 277
http://valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=4936
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#یا_مهدی_ادرکنی
#شیعه
#یا_علی
۲.۲k
۱۰ مهر ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۴)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.