تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره غافر
آیه 41 و 42
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَيَا قَوْمِ مَا لِي أَدْعُوكُمْ إِلَي النَّجَاةِ وَتَدْعُونَنِي إِلَي النَّارِ (41)
تَدْعُونَنِي لِأَكْفُرَ بِاللَّهِ وَأُشْرِكَ بِهِ مَا لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ وَأَنَا أَدْعُوكُمْ إِلَي الْعَزِيزِ الْغَفَّارِ (42)
ترجمه :
(مؤمن آل فرعون گفت:) اى قوم! مرا چه مى شود كه شما را به رهايى (از آتش) مى خوانم و شما مرا به دوزخ فرا مى خوانيد؟!
مرا دعوت مى كنيد تا به خدا كفر ورزم و چيزى را كه به (حقّانيّت) آن علم ندارم شريك او گردانم (در حالى كه) من شما را به سوى (خداوند) عزيزغفّار دعوت مى كنم.
نکته ها:
مؤمن آل فرعون، كم كم پرده ى تقيّه را كنار زده و دعوت به سوى خداوند را هر لحظه شفّاف تر مى نمايد.
از آيه ى 29 تا اين جا چند مرتبه تعبير «يا قوم» آمده كه نشان دهنده ى سوز و اصرار مؤمن آل فرعون براى هدايت مردم حتّى در رژيم فرعونى است.
در اين دو آيه دو بار جمله ى «ادعوكم» و دو بار جمله ى «تدعوننى» آمده كه همه با فعل مضارع است و اين، نشانه ى تداوم و استمرار دعوت از دو جبهه ى حقّ و باطل است.
پیامها :
- اگر سوز و ايمان و استقامت باشد؛ انسان يك تنه در برابر انبوه منحرفان قيام كرده، فرياد مى زند. «ادعوكم»
- تضاد و تزاحم ميان حقّ و باطل همواره بوده است. «ادعوكم - تدعوننى»
- كثرت دعوت كنندگان به باطل، در دعوت يك تنه ى شما اثر نگذارد. («تدعوننى» جمع است و «ادعوكم» مفرد).
- نظام هاى فاسد، در فكر انحراف مؤمنان هستند. «تدعوننى»
- راه حقّ به نجات و راه باطل به دوزخ مى انجامد. «الى النجاة - الى النار»
- در دعوت به حقّ، تنها سراغ مردم عادى نرويد بلكه سراغ مناديان كفر و شرك نيز برويد. «ادعوكم الى النجاة و تدعوننى لاكفر باللّه و اشرك»
- مشرك، منطق و برهان ندارد. «اشرك به ما ليس لى به علم»
- براى جذب افراد منحرف از بهترين تعبيرات استفاده كنيد. (اين كه فرمود: مرا چه شد، «مالى» و نفرمود: «مالكم» شما را چه مى شود و همچنين تعبير به نجات، عزيز و غفّار، براى جذب منحرفان به راه رشد و سعادت است).
- توبه و بازگشت از كفر و شرك، مورد پذيرش است. «ادعوكم الى العزيز الغفّار»
- مغفرت خداوند به خاطر ناتوانى و عجز نيست بلكه در عين قدرت، بخشنده است. «العزيز الغفّار»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره غافر
آیه 41 و 42
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَيَا قَوْمِ مَا لِي أَدْعُوكُمْ إِلَي النَّجَاةِ وَتَدْعُونَنِي إِلَي النَّارِ (41)
تَدْعُونَنِي لِأَكْفُرَ بِاللَّهِ وَأُشْرِكَ بِهِ مَا لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ وَأَنَا أَدْعُوكُمْ إِلَي الْعَزِيزِ الْغَفَّارِ (42)
ترجمه :
(مؤمن آل فرعون گفت:) اى قوم! مرا چه مى شود كه شما را به رهايى (از آتش) مى خوانم و شما مرا به دوزخ فرا مى خوانيد؟!
مرا دعوت مى كنيد تا به خدا كفر ورزم و چيزى را كه به (حقّانيّت) آن علم ندارم شريك او گردانم (در حالى كه) من شما را به سوى (خداوند) عزيزغفّار دعوت مى كنم.
نکته ها:
مؤمن آل فرعون، كم كم پرده ى تقيّه را كنار زده و دعوت به سوى خداوند را هر لحظه شفّاف تر مى نمايد.
از آيه ى 29 تا اين جا چند مرتبه تعبير «يا قوم» آمده كه نشان دهنده ى سوز و اصرار مؤمن آل فرعون براى هدايت مردم حتّى در رژيم فرعونى است.
در اين دو آيه دو بار جمله ى «ادعوكم» و دو بار جمله ى «تدعوننى» آمده كه همه با فعل مضارع است و اين، نشانه ى تداوم و استمرار دعوت از دو جبهه ى حقّ و باطل است.
پیامها :
- اگر سوز و ايمان و استقامت باشد؛ انسان يك تنه در برابر انبوه منحرفان قيام كرده، فرياد مى زند. «ادعوكم»
- تضاد و تزاحم ميان حقّ و باطل همواره بوده است. «ادعوكم - تدعوننى»
- كثرت دعوت كنندگان به باطل، در دعوت يك تنه ى شما اثر نگذارد. («تدعوننى» جمع است و «ادعوكم» مفرد).
- نظام هاى فاسد، در فكر انحراف مؤمنان هستند. «تدعوننى»
- راه حقّ به نجات و راه باطل به دوزخ مى انجامد. «الى النجاة - الى النار»
- در دعوت به حقّ، تنها سراغ مردم عادى نرويد بلكه سراغ مناديان كفر و شرك نيز برويد. «ادعوكم الى النجاة و تدعوننى لاكفر باللّه و اشرك»
- مشرك، منطق و برهان ندارد. «اشرك به ما ليس لى به علم»
- براى جذب افراد منحرف از بهترين تعبيرات استفاده كنيد. (اين كه فرمود: مرا چه شد، «مالى» و نفرمود: «مالكم» شما را چه مى شود و همچنين تعبير به نجات، عزيز و غفّار، براى جذب منحرفان به راه رشد و سعادت است).
- توبه و بازگشت از كفر و شرك، مورد پذيرش است. «ادعوكم الى العزيز الغفّار»
- مغفرت خداوند به خاطر ناتوانى و عجز نيست بلكه در عين قدرت، بخشنده است. «العزيز الغفّار»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۷۰۰
۲۷ فروردین ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.