,,ازدواج با طفلان زیر 9 سال چگونه است؟,,
,,ازدواج با طفلان زیر 9 سال چگونه است؟,,
با سلام و خسته نباشید
در تحریر الوسیله امام (ه) در قسمت ازدواج , ازداوج کردن با کودکان زیر 9 سال با اذن پدر اجازه داده شده حتی اگراین کودکان شیرخواره باشند, البته برای بنده و بسیاری از مسلمانان این موضوع سخت باورش مشکل است که پایه و سند چنین اجازه ای مختوش نباشد ,
از عزیزی در سایت پاسخگو سوال کردم اگر میشد که ماخذ های این حکم را بالعینه میدیدم بسیار عالی میشد , که ایشان(جناب اکبری)فرمودند برای جواب مستند به شما نامه بنویسم, بنابر این اگر ممکن است بفرمایید حضرت امام(ره) و احتمالا حضرات ایات اعظامی محترم دیگری که ازدواج با کودکان شیر خوار را در موارد استثنایی مجاز دانستند بر پایه و چه روایت و حدیث معتبری این اجتهاد را کرده اند
.2- همچنین مگر رضایت دختر برای ازدواج شرط نیست؟ مگر این سنت پایامبر گرامی نیست پس چطور میشود این سنت را شکست و با بچه ای که هیچ فهم و اراده ای از خود ندارد ازدواج کرد. ایا این ظلمی به اینده این کودک نیست؟ اگر ممکن است هر چه زودتر پاسخ این دو سوال را با ماخذ مرحمت بفرمایید. چرا که بنده خود باید جواب چند مسیحی و کافران دیگر که به این مورد گیر داده اند را بدهم . قبلا از شما متشکرم
پاسخ:
با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با این مرکز
خواندن عقد ازدواج با دختر بچه کوچک برای ایجاد محرمیت ، با اجازه ولی او در صورتی که ازدواج برای دختر مصلحت داشته باشد و موجب اذیت دختر نباشد ،جایز است.
این امر به خاطر مصلحت صورت می گیرد ،مثلا برای ایجاد محرمیت با مادر دختر بچه با اذن ولی او این عقد خوانده می شود تا مادر دختر به عنوان مادر زن محرم باشد یا موارد مشابه این مورد اگر مصلحت باشد، راه حل آن از این طریق شرعا قرار داده شده است.
این مسئله نه تنها در مذهب شیعه که در مذهب اهل سنت نیز جایز دانسته شده است که به روایات در این مسئله از کتاب اهل سنت اشاره می کنیم:
طبق روایت صحیح و معتبر درکتاب های اهل سنت، ازدواج پیامبر با عایشه در شش سالگی بوده است، اگر ازدواج دختر نابالغ صحیح نباشد ،چرا این روایات در منابع معتبر اهل سنت وجود دارد؟.
در صحیح بخاری آمده است(1) که پیامبر با عایشه ازدواج کرد در حالی که 6 سال داشت، ولی هنگام دخول عایشه 9 ساله بود، برای اینکه ابوبکر فضیلت و برکت ازدواج دخترش با پیامبر را از دست ندهد، او را به ازدواج پیامبر در 6 سالگی در آورد.
ابن قدامة از علما و بزرگان اهل سنت ،می گوید: ، پدر می تواند دختر بکر کوچکش که به 9 سالگی نرسیده است، او را به ازدواج کسی که مناسب و هم کفو او باشد درآورد و در این مسئله خلافی نیست.(2 )
صحیح مسلم و بخاری از عایشه نقل می کنند : "پیامبر با من ازدواج کرد در حالی که 6 ساله بودم، و به خانه خودش برد، زمانی که 9 ساله بودم" )، معلوم هست که در آن حالت او (عایشه) کسی نبود که اجازه اش برای ازدواج قابل اعتبار باشد.".
از نظر مذهب شیعه ر در مورد صحت ازدواج پسر صغیر و دختر صغیره توسط پدر روایت صحیح و معتبر وارد شده است .
مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ فِی الصَّبِیِّ یَتَزَوَّجُ الصَّبِیَّةَ یَتَوَارَثَانِ فَقَالَ إِذَا کَانَ أَبَوَاهُمَا اللَّذَانِ زَوَّجَاهُمَا فَنَعَمْ ؛ (4)
از امام باقر در باره کودکی که به کودکی دیگر تزویج کرده بودند، پرسیدند که آیا آن دو از یک دیگر ارث می برند؟ امام فرمود: اگر پدر و مادرهاشان مباشر تزویج ایشان بودهاند، آری.
این روایت با صراحت می فرماید: اگر پدر دختر یا پسر نابالغ عهده دار ازدواج آن ها باشد و عقد ازدواج را برای آن ها بخوانند، ازدواج شان صحیح است و زن و شوهر می شوند و از همدیگر ارث می برند.
در روایت معتبره حمّاد، عن الحلبیّ، عن أبی عبد اللَّه (علیه السّلام) قال: «من وطأ امرأتَهُ قبل تسع سنین، فأصابها عیب، فهو ضامن؛
اگر کسی با همسرش که هنوز 9 سال نشده نزدیکی کند و در اثر این نزدیکی عیب بر او وارد شود ، مرد ضامن است.
از مجموع روایات استفاده می شود که ازدواج پسر و دختر نابالغ توسط پدرآن ها صحیح است، منتها از نزدیکی با دختر قبل از تمام شدن 9 سال منع شده است.
.................................................
قضاوت باشماست
البته مقصردراصل بچه ها هستند که بچه به دنیا میان اگرازاول ۲۰ ساله دنیا بیان اینهمه زحت برای کسی درست نمیکردند
با سلام و خسته نباشید
در تحریر الوسیله امام (ه) در قسمت ازدواج , ازداوج کردن با کودکان زیر 9 سال با اذن پدر اجازه داده شده حتی اگراین کودکان شیرخواره باشند, البته برای بنده و بسیاری از مسلمانان این موضوع سخت باورش مشکل است که پایه و سند چنین اجازه ای مختوش نباشد ,
از عزیزی در سایت پاسخگو سوال کردم اگر میشد که ماخذ های این حکم را بالعینه میدیدم بسیار عالی میشد , که ایشان(جناب اکبری)فرمودند برای جواب مستند به شما نامه بنویسم, بنابر این اگر ممکن است بفرمایید حضرت امام(ره) و احتمالا حضرات ایات اعظامی محترم دیگری که ازدواج با کودکان شیر خوار را در موارد استثنایی مجاز دانستند بر پایه و چه روایت و حدیث معتبری این اجتهاد را کرده اند
.2- همچنین مگر رضایت دختر برای ازدواج شرط نیست؟ مگر این سنت پایامبر گرامی نیست پس چطور میشود این سنت را شکست و با بچه ای که هیچ فهم و اراده ای از خود ندارد ازدواج کرد. ایا این ظلمی به اینده این کودک نیست؟ اگر ممکن است هر چه زودتر پاسخ این دو سوال را با ماخذ مرحمت بفرمایید. چرا که بنده خود باید جواب چند مسیحی و کافران دیگر که به این مورد گیر داده اند را بدهم . قبلا از شما متشکرم
پاسخ:
با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با این مرکز
خواندن عقد ازدواج با دختر بچه کوچک برای ایجاد محرمیت ، با اجازه ولی او در صورتی که ازدواج برای دختر مصلحت داشته باشد و موجب اذیت دختر نباشد ،جایز است.
این امر به خاطر مصلحت صورت می گیرد ،مثلا برای ایجاد محرمیت با مادر دختر بچه با اذن ولی او این عقد خوانده می شود تا مادر دختر به عنوان مادر زن محرم باشد یا موارد مشابه این مورد اگر مصلحت باشد، راه حل آن از این طریق شرعا قرار داده شده است.
این مسئله نه تنها در مذهب شیعه که در مذهب اهل سنت نیز جایز دانسته شده است که به روایات در این مسئله از کتاب اهل سنت اشاره می کنیم:
طبق روایت صحیح و معتبر درکتاب های اهل سنت، ازدواج پیامبر با عایشه در شش سالگی بوده است، اگر ازدواج دختر نابالغ صحیح نباشد ،چرا این روایات در منابع معتبر اهل سنت وجود دارد؟.
در صحیح بخاری آمده است(1) که پیامبر با عایشه ازدواج کرد در حالی که 6 سال داشت، ولی هنگام دخول عایشه 9 ساله بود، برای اینکه ابوبکر فضیلت و برکت ازدواج دخترش با پیامبر را از دست ندهد، او را به ازدواج پیامبر در 6 سالگی در آورد.
ابن قدامة از علما و بزرگان اهل سنت ،می گوید: ، پدر می تواند دختر بکر کوچکش که به 9 سالگی نرسیده است، او را به ازدواج کسی که مناسب و هم کفو او باشد درآورد و در این مسئله خلافی نیست.(2 )
صحیح مسلم و بخاری از عایشه نقل می کنند : "پیامبر با من ازدواج کرد در حالی که 6 ساله بودم، و به خانه خودش برد، زمانی که 9 ساله بودم" )، معلوم هست که در آن حالت او (عایشه) کسی نبود که اجازه اش برای ازدواج قابل اعتبار باشد.".
از نظر مذهب شیعه ر در مورد صحت ازدواج پسر صغیر و دختر صغیره توسط پدر روایت صحیح و معتبر وارد شده است .
مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ فِی الصَّبِیِّ یَتَزَوَّجُ الصَّبِیَّةَ یَتَوَارَثَانِ فَقَالَ إِذَا کَانَ أَبَوَاهُمَا اللَّذَانِ زَوَّجَاهُمَا فَنَعَمْ ؛ (4)
از امام باقر در باره کودکی که به کودکی دیگر تزویج کرده بودند، پرسیدند که آیا آن دو از یک دیگر ارث می برند؟ امام فرمود: اگر پدر و مادرهاشان مباشر تزویج ایشان بودهاند، آری.
این روایت با صراحت می فرماید: اگر پدر دختر یا پسر نابالغ عهده دار ازدواج آن ها باشد و عقد ازدواج را برای آن ها بخوانند، ازدواج شان صحیح است و زن و شوهر می شوند و از همدیگر ارث می برند.
در روایت معتبره حمّاد، عن الحلبیّ، عن أبی عبد اللَّه (علیه السّلام) قال: «من وطأ امرأتَهُ قبل تسع سنین، فأصابها عیب، فهو ضامن؛
اگر کسی با همسرش که هنوز 9 سال نشده نزدیکی کند و در اثر این نزدیکی عیب بر او وارد شود ، مرد ضامن است.
از مجموع روایات استفاده می شود که ازدواج پسر و دختر نابالغ توسط پدرآن ها صحیح است، منتها از نزدیکی با دختر قبل از تمام شدن 9 سال منع شده است.
.................................................
قضاوت باشماست
البته مقصردراصل بچه ها هستند که بچه به دنیا میان اگرازاول ۲۰ ساله دنیا بیان اینهمه زحت برای کسی درست نمیکردند
۷.۲k
۱۴ دی ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.