@ زمان اعتکاف @
@ زمان اعتکاف @
@ اعتکاف از نظر زمان محدود به وقت خاص نیست؛ تنها از آن رو که لازمه اعتکاف، روزه گرفتن است. باید در زمانی اعتکاف شود که شرعاً بتوان روزه گرفت.
@ پس هرگاه روزه گرفتن صحیح باشد، اعتکاف نیز صحیح است ولی بهترین زمان برای اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان و ایام البیض ماه رجب است.
@ اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان، با آماده سازی انسان برای درک لیلةالقدر و بهرهبرداری از فیض این شب گرانقدر، بی ارتباط نیست.
@ در کشور ما اکنون اعتکاف در سه روز از ماه رجب بیش از اعتکاف در دهه پایانی ماه رمضان رواج دارد و این سه روز از چند نظر حائز اهمیت است:
@ اول آن که ماه رجب، ماه حرام است و از روایات استفاده می شود که اعتکاف در ماه های حرام، نسبت به دیگر ماهها از فضیلت بیشتری برخوردار است.
@ ثانیا: روزه در ماه رجب دارای فضیلتی خاص است، مالک بن انس (پیشوای مذهب مالکی) گفته است: سوگند به خدا، چشمانم تاکنون کسی را که از نظر وارستگی، فضیلت و عبادت و پرهیزگاری برتر از امام صادق علیهالسلام باشد، ندیده است.
من به حضور ایشان می آمدم و او مرا مورد توجه قرار می داد و احترام می نمود.
روزی به ایشان عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! پاداش کسی که یک روز از ماه رجب را با ایمان و اخلاص روزه بگیرد، چیست؟ امام صادق علیهالسلام فرمود: پدرم از پدرش و او از جدش و ایشان از رسول خدا صلی الله علیه و آله برایم روایت کرد که هر کس یک روز از ماه رجب را از سر ایمان و اخلاص روزه بگیرد، گناهانش آمرزیده می شود.[1]
بر پایه حدیثی دیگر از پیامبر صلی الله علیه و آله هر کس سه روز از ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند میان او و آتش جهنم به اندازه هفتاد سال راه فاصله می اندازد. پروردگار مهربان به کسی که سه روز از ماه رجب را روزه گرفته، خطاب می کند که حق تو بر من واجب شد و دوستی و ولایتم برایت حتمی شد. ای فرشتگان! در حضور شما شهادت می دهم که گناهان بنده ام را آمرزیده ام.[2]
علاوه بر روایاتی که به طور عام نسبت به فضیلت روزه ماه رجب تاکید می نماید، درباره روزه گرفتن در روزهای 13، 14 و 15 و انجام عمل «امداود» نیز تاکید شده است.
1-شیخ صدوق، فضائل الاشهرالثلاثة، ص 38، روایت 16.
2- همان، ص 25، بخشی از روایت 12.
@ اعتکاف از نظر زمان محدود به وقت خاص نیست؛ تنها از آن رو که لازمه اعتکاف، روزه گرفتن است. باید در زمانی اعتکاف شود که شرعاً بتوان روزه گرفت.
@ پس هرگاه روزه گرفتن صحیح باشد، اعتکاف نیز صحیح است ولی بهترین زمان برای اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان و ایام البیض ماه رجب است.
@ اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان، با آماده سازی انسان برای درک لیلةالقدر و بهرهبرداری از فیض این شب گرانقدر، بی ارتباط نیست.
@ در کشور ما اکنون اعتکاف در سه روز از ماه رجب بیش از اعتکاف در دهه پایانی ماه رمضان رواج دارد و این سه روز از چند نظر حائز اهمیت است:
@ اول آن که ماه رجب، ماه حرام است و از روایات استفاده می شود که اعتکاف در ماه های حرام، نسبت به دیگر ماهها از فضیلت بیشتری برخوردار است.
@ ثانیا: روزه در ماه رجب دارای فضیلتی خاص است، مالک بن انس (پیشوای مذهب مالکی) گفته است: سوگند به خدا، چشمانم تاکنون کسی را که از نظر وارستگی، فضیلت و عبادت و پرهیزگاری برتر از امام صادق علیهالسلام باشد، ندیده است.
من به حضور ایشان می آمدم و او مرا مورد توجه قرار می داد و احترام می نمود.
روزی به ایشان عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! پاداش کسی که یک روز از ماه رجب را با ایمان و اخلاص روزه بگیرد، چیست؟ امام صادق علیهالسلام فرمود: پدرم از پدرش و او از جدش و ایشان از رسول خدا صلی الله علیه و آله برایم روایت کرد که هر کس یک روز از ماه رجب را از سر ایمان و اخلاص روزه بگیرد، گناهانش آمرزیده می شود.[1]
بر پایه حدیثی دیگر از پیامبر صلی الله علیه و آله هر کس سه روز از ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند میان او و آتش جهنم به اندازه هفتاد سال راه فاصله می اندازد. پروردگار مهربان به کسی که سه روز از ماه رجب را روزه گرفته، خطاب می کند که حق تو بر من واجب شد و دوستی و ولایتم برایت حتمی شد. ای فرشتگان! در حضور شما شهادت می دهم که گناهان بنده ام را آمرزیده ام.[2]
علاوه بر روایاتی که به طور عام نسبت به فضیلت روزه ماه رجب تاکید می نماید، درباره روزه گرفتن در روزهای 13، 14 و 15 و انجام عمل «امداود» نیز تاکید شده است.
1-شیخ صدوق، فضائل الاشهرالثلاثة، ص 38، روایت 16.
2- همان، ص 25، بخشی از روایت 12.
۲.۹k
۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.