نکته ها و پیامهای سوره بقره آیه 11-12:
نکته ها و پیامهای سوره بقره آیه 11-12:
1- در یک بررسی اجمالی از آیات قرآن در مییابیم که نفاق، آثار و عوارض بدی در روح، روان، رفتار و کردار شخص منافق ایجاد میکند که او را در دنیا و قیامت گرفتار میسازد.
قرآن در وصف آنها میفرماید:
- دچار فقدان شعور واقعی میشوند. «بقره، 12-13»
- اندیشه و فهم نمیکنند. « توبه، 87/بقره، 13»
- دچار حیرت و سرگردانی میشوند. « بقره، 15،17»
- چون اعتقاد قلبی صحیحی ندارند، وحشت واضطراب « بقره، 15» و عذابی دردناک دارند. « بقره، 10»
2- گرچه منافقان پندپذیر و نصیحت خواه نیستند، ولی بهتر است آنها را مؤعظه و نهی از منکر کرد.
3- نفاق، عامل فساد است.
4- منافق چند چهره بودن خود را مردمداری واصلاحطلبی میداند.
5- منافق، فقط خود را اصلاحطلب معرّفی میکند. (ممکن است کسی دچار بیماری سخت روحی باشد، ولی خیال کند که سالم است.)
6- منافق با ستایش نابجا از خود، در صدد تحمیق دیگران و توجیه خلافکاریهای خویش است.
7- مسلمانان باید به ترفندها و شعارهای بهظاهر زیبای منافقان، آگاه شوند.
8- بلندپروازی و خیالپردازی مغرورانهی منافق، باید شکسته شود.
9- منافقان دائماً در حال فساد هستند.
10- زرنگی اگر در مسیر حقّ نباشد، بیشعوری است.
1- در یک بررسی اجمالی از آیات قرآن در مییابیم که نفاق، آثار و عوارض بدی در روح، روان، رفتار و کردار شخص منافق ایجاد میکند که او را در دنیا و قیامت گرفتار میسازد.
قرآن در وصف آنها میفرماید:
- دچار فقدان شعور واقعی میشوند. «بقره، 12-13»
- اندیشه و فهم نمیکنند. « توبه، 87/بقره، 13»
- دچار حیرت و سرگردانی میشوند. « بقره، 15،17»
- چون اعتقاد قلبی صحیحی ندارند، وحشت واضطراب « بقره، 15» و عذابی دردناک دارند. « بقره، 10»
2- گرچه منافقان پندپذیر و نصیحت خواه نیستند، ولی بهتر است آنها را مؤعظه و نهی از منکر کرد.
3- نفاق، عامل فساد است.
4- منافق چند چهره بودن خود را مردمداری واصلاحطلبی میداند.
5- منافق، فقط خود را اصلاحطلب معرّفی میکند. (ممکن است کسی دچار بیماری سخت روحی باشد، ولی خیال کند که سالم است.)
6- منافق با ستایش نابجا از خود، در صدد تحمیق دیگران و توجیه خلافکاریهای خویش است.
7- مسلمانان باید به ترفندها و شعارهای بهظاهر زیبای منافقان، آگاه شوند.
8- بلندپروازی و خیالپردازی مغرورانهی منافق، باید شکسته شود.
9- منافقان دائماً در حال فساد هستند.
10- زرنگی اگر در مسیر حقّ نباشد، بیشعوری است.
۱.۳k
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.