مذمت تفسیر قران بدون علم اهل بیت :
مذمت تفسیر قران بدون علم اهل بیت :
زید بن شحام گوید: قتادة بن دعامة (یکی از مفسران و بزرگان مخالفین) خدمت امام باقر علیه السّلام شرفیاب شد حضرت بدو فرمود: ای قتاده تو فقیه اهل بصره هستی؟ عرض کرد: چنین پندارند.امام باقر بدو فرمود: شنیده ام تو قرآن تفسیر میکنی؟ گفت آری
امام باقر علیه السّلام: از روی دانش و علم تفسیر میکنی یا ندانسته؟
قتادة: نه، بلکه از روی علم و دانش.
امام باقر علیه السّلام: اگر چنان است که از روی علم تفسیر میکنی بجا است و من از تو پرسش کنم؟؟
قتادة : بپرسید
امام علیه السّلام: مرا خبر ده از گفتار خدای عز و جل که در سوره سبأ فرماید: «و معین کردیم در آن (منزلگاهها) برای سیر، و در آنجا شبها و روزها به آسودگی و ایمنی راه سپارید» (سوره سبأ آیه 18)؟
قتادة : این آیه در باره آن کسی است که از خانه خویش بقصد زیارت خانه کعبه بیرون آید و توشه حلال با خود بردارد و مرکب حلال داشته باشد و کرایه اش را از مال حلال بپردازد چنین کسی در امان و آسایش است تا بخانه خویش باز گردد.
امام باقر علیه السّلام فرمود: ای قتادة تو را بخدا سوگند دهم آیا میدانی که بسا مردی با توشه حلال و مرکب و کرایه حلال از خانه خویش بقصد زیارت کعبه بیرون آید و دچار راهزن گردد و خرجی راه او را ببرند و از این گذشته کتکی هم باو بزنند که بحد هلاکت رسد؟
قتادة پاسخ داد: آری بخدا، امام علیه السّلام: وای بر تو ای قتادة اگر تو قرآن را (از)پیش خود تفسیر میکنی که خود هلاک گشته و دیگران را به هلاکت رسانده ای و اگر از دهان مردم گرفته ای باز هم هلاک شده و مردم را نیز به هلاکت رسانده ای‼️وای بر تو ای قتاده این آیه در باره کسی است که از خانه خویش با توشه و مرکب و کرایه حلال به آهنگ زیارت خانه کعبه بیرون آید و به حق ما عارف و آشنا باشد و در دل هوای ما داشته باشد چنانچه خدای عز و جل فرموده: «و دلهای مردم را چنان کن که هوای آنها کند» (سوره ابراهیم آیه 37) و مقصود ابراهیم اشتیاق بخانه نبود و گر نه میگفت: «هوای آن کند» (و اینکه «الیهم» گفت و ضمیر را جمع آورد مقصودش ما بوده ایم) پس مائیم بخدا سوگند مقصود از ادعای ابراهیم (علیه السلام) که هر که در دل هوای ما کند حج او پذیرفته است و گرنه،خیر،
ای قتادة هر کس چنین باشد از عذاب جهنم در روز قیامت در امان و آسوده است (و این است مقصود از آسایش و امان در آیه).قتادة گفت: به همین دلیل من هم دیگر این آیه را جز بدین نحو (که شما تفسیر فرمودی) تفسیر نخواهم کرد.
امام علیه السّلام : وای بر تو ای قتادة قرآن را تنها آن کسی میفهمد که بدو خطاب شده.((حق تفسیرنداری))
کافی ۸/۳۱۱
پ.ن الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین به ولایت مولا امیرالمومنین علی علیه السلام و ائمه المعصومین علیهم السلام
زید بن شحام گوید: قتادة بن دعامة (یکی از مفسران و بزرگان مخالفین) خدمت امام باقر علیه السّلام شرفیاب شد حضرت بدو فرمود: ای قتاده تو فقیه اهل بصره هستی؟ عرض کرد: چنین پندارند.امام باقر بدو فرمود: شنیده ام تو قرآن تفسیر میکنی؟ گفت آری
امام باقر علیه السّلام: از روی دانش و علم تفسیر میکنی یا ندانسته؟
قتادة: نه، بلکه از روی علم و دانش.
امام باقر علیه السّلام: اگر چنان است که از روی علم تفسیر میکنی بجا است و من از تو پرسش کنم؟؟
قتادة : بپرسید
امام علیه السّلام: مرا خبر ده از گفتار خدای عز و جل که در سوره سبأ فرماید: «و معین کردیم در آن (منزلگاهها) برای سیر، و در آنجا شبها و روزها به آسودگی و ایمنی راه سپارید» (سوره سبأ آیه 18)؟
قتادة : این آیه در باره آن کسی است که از خانه خویش بقصد زیارت خانه کعبه بیرون آید و توشه حلال با خود بردارد و مرکب حلال داشته باشد و کرایه اش را از مال حلال بپردازد چنین کسی در امان و آسایش است تا بخانه خویش باز گردد.
امام باقر علیه السّلام فرمود: ای قتادة تو را بخدا سوگند دهم آیا میدانی که بسا مردی با توشه حلال و مرکب و کرایه حلال از خانه خویش بقصد زیارت کعبه بیرون آید و دچار راهزن گردد و خرجی راه او را ببرند و از این گذشته کتکی هم باو بزنند که بحد هلاکت رسد؟
قتادة پاسخ داد: آری بخدا، امام علیه السّلام: وای بر تو ای قتادة اگر تو قرآن را (از)پیش خود تفسیر میکنی که خود هلاک گشته و دیگران را به هلاکت رسانده ای و اگر از دهان مردم گرفته ای باز هم هلاک شده و مردم را نیز به هلاکت رسانده ای‼️وای بر تو ای قتاده این آیه در باره کسی است که از خانه خویش با توشه و مرکب و کرایه حلال به آهنگ زیارت خانه کعبه بیرون آید و به حق ما عارف و آشنا باشد و در دل هوای ما داشته باشد چنانچه خدای عز و جل فرموده: «و دلهای مردم را چنان کن که هوای آنها کند» (سوره ابراهیم آیه 37) و مقصود ابراهیم اشتیاق بخانه نبود و گر نه میگفت: «هوای آن کند» (و اینکه «الیهم» گفت و ضمیر را جمع آورد مقصودش ما بوده ایم) پس مائیم بخدا سوگند مقصود از ادعای ابراهیم (علیه السلام) که هر که در دل هوای ما کند حج او پذیرفته است و گرنه،خیر،
ای قتادة هر کس چنین باشد از عذاب جهنم در روز قیامت در امان و آسوده است (و این است مقصود از آسایش و امان در آیه).قتادة گفت: به همین دلیل من هم دیگر این آیه را جز بدین نحو (که شما تفسیر فرمودی) تفسیر نخواهم کرد.
امام علیه السّلام : وای بر تو ای قتادة قرآن را تنها آن کسی میفهمد که بدو خطاب شده.((حق تفسیرنداری))
کافی ۸/۳۱۱
پ.ن الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین به ولایت مولا امیرالمومنین علی علیه السلام و ائمه المعصومین علیهم السلام
۵۳۴
۱۵ خرداد ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۶)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.