اقسام روزه داران
اقسام روزه داران
روزه سه مرتبه و درجه داردو روزه داران هم بر این اساس به سه گروه تقسیم می شوند:
1. روزه عام:
عبارت است از امساک و خودداری از مبطلات روزه، که در روایات به این نوع روزه اشاره شده،
امام علی(علیه السلام) می فرمایند: «کَمْ مِن صَائِم لَیْسَ لَهُ مِنَ الصِّیامِ إلاّ الظَّمَأ...; چه بسا روزه دارانی که از روزه خود جز تشنگی، بهره ای ندارند».(1)
همچنین رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرموده اند: «رُبَّ صَائِم حَظُّهُ مِن صِیامِه الجُوعُ والعَطَشُ; چه بسا روزه داری که بهره اش از روزه گرفتن، گرسنگی و تشنگی است».(2)
این افراد چشم، گوش و زبانشان روزه نیست بلکه مشغول گناه است.
2. روزه خاص:
علاوه بر امساک و خودداری از مبطلات روزه از گناهان چشم، گوش، زبان، دست و پا و سایر جوارح نیز اجتناب شود.
امام علی(علیه السلام)می فرمایند: «اَلصِّیِامُ اجتنابُ المَحارِمِ کَما یَمْتَنِعُ الرَّجُلُ مِنَ الطَّعامِ وَالشَّرابِ; روزه دوری کردن از حرام هاست، آن گونه که انسان از خوردن و آشامیدن دوری می کند».(3)
حضرت زهرا(علیها السلام) می فرمایند: «ما یَصْنَعُ الصائِمُ بِصِیامِهِ إِذا لَمْ یَصُنْ لِسانَهُ وَسَمْعَهُ وَبَصَرَهُ وَجَوارِحَهُ; اگر روزه دار زبان و گوش و چشم و اعضا و جوارح خود را نگه ندارد، روزه به چه کارش می آید؟».(4)
3. روزه اخص:
علاوه بر دوری از مبطلات روزه و اجتناب اعضا و جوارح از گناهان، دل هم روزه باشد و توجّه به خدا داشته باشد.
امام علی(علیه السلام) می فرمایند:
«صَوْمُ القلبِ خَیْرٌ مِن صیامِ اللِّسانِ، وصِیامُ اللِّسانِ خَیرٌ من صِیامِ البَطْنِ; روزه قلب بهتر است از روزه زبان و روزه زبان بهتر است از روزه شکم».(5)
پی نوشت:
1. بحارالانوار، ج 96، ص 294.
2. همان مدرک، ص 289.
3. بحارالانوار، ج 96، ص 294.
4. دعائم الاسلام، ج 1، ص 268.
5. میزان الحکمه، ج 5، ص 471.
روزه سه مرتبه و درجه داردو روزه داران هم بر این اساس به سه گروه تقسیم می شوند:
1. روزه عام:
عبارت است از امساک و خودداری از مبطلات روزه، که در روایات به این نوع روزه اشاره شده،
امام علی(علیه السلام) می فرمایند: «کَمْ مِن صَائِم لَیْسَ لَهُ مِنَ الصِّیامِ إلاّ الظَّمَأ...; چه بسا روزه دارانی که از روزه خود جز تشنگی، بهره ای ندارند».(1)
همچنین رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرموده اند: «رُبَّ صَائِم حَظُّهُ مِن صِیامِه الجُوعُ والعَطَشُ; چه بسا روزه داری که بهره اش از روزه گرفتن، گرسنگی و تشنگی است».(2)
این افراد چشم، گوش و زبانشان روزه نیست بلکه مشغول گناه است.
2. روزه خاص:
علاوه بر امساک و خودداری از مبطلات روزه از گناهان چشم، گوش، زبان، دست و پا و سایر جوارح نیز اجتناب شود.
امام علی(علیه السلام)می فرمایند: «اَلصِّیِامُ اجتنابُ المَحارِمِ کَما یَمْتَنِعُ الرَّجُلُ مِنَ الطَّعامِ وَالشَّرابِ; روزه دوری کردن از حرام هاست، آن گونه که انسان از خوردن و آشامیدن دوری می کند».(3)
حضرت زهرا(علیها السلام) می فرمایند: «ما یَصْنَعُ الصائِمُ بِصِیامِهِ إِذا لَمْ یَصُنْ لِسانَهُ وَسَمْعَهُ وَبَصَرَهُ وَجَوارِحَهُ; اگر روزه دار زبان و گوش و چشم و اعضا و جوارح خود را نگه ندارد، روزه به چه کارش می آید؟».(4)
3. روزه اخص:
علاوه بر دوری از مبطلات روزه و اجتناب اعضا و جوارح از گناهان، دل هم روزه باشد و توجّه به خدا داشته باشد.
امام علی(علیه السلام) می فرمایند:
«صَوْمُ القلبِ خَیْرٌ مِن صیامِ اللِّسانِ، وصِیامُ اللِّسانِ خَیرٌ من صِیامِ البَطْنِ; روزه قلب بهتر است از روزه زبان و روزه زبان بهتر است از روزه شکم».(5)
پی نوشت:
1. بحارالانوار، ج 96، ص 294.
2. همان مدرک، ص 289.
3. بحارالانوار، ج 96، ص 294.
4. دعائم الاسلام، ج 1، ص 268.
5. میزان الحکمه، ج 5، ص 471.
۲.۷k
۰۲ تیر ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.