⭕ ️ استعمال دخانیات واجب است
⭕ ️ استعمال دخانیات واجب است
🔘 ابن عثیمین (عالم مشهور سلفی ) می نویسد :
🔹 وأما مسألة الدخان، فالدخان أهون من هذه المسألة؛ لأن الدخان قد اختلف فیه العلماء من قدیم الزمان وحدیثه، فمنهم من قال: إنه مباح، ومنهم من قال: إنه مکروه، ومنهم من قال: إنه حرام، ومنهم من قال: إنه مستحب، ومنهم من قال: إنه واجب، نعم أول ما خرج علی الناس اختلفوا فیه کعادة الأشیاء الجدیدة، الذین قالوا إنه واجب کیف یصیر واجباً؟ قال: نعم. لو فرضنا بعد ما أذن المؤذن والإنسان یشرب الدخان وله ساعة، أو ساعتین ما شرب وهو دایخ الآن ما یمکن یروح یصلی إلا إذا شرب سیجارة، قالوا: فلابد أن یشرب من أجل أن یصلی بطمأنینة، فقالوا: هذا یجب «لا صلاة بحضرة طعام ولا وهو یدافع الأخبثان». لکنا نقول: هذا لنبین للناس أن مسألة الدخان تحریمه لیس إجماعیاً، بل هو مختلف فیه.
🌐 ترجمه:
🔹 اما در مورد مساله ی دخانیات، مساله ی دخانیات آسان تر از این مساله [دادن اختیار طلاق به زن] می باشد.چرا که علماء در زمان قدیم و در زمان اخیر در مورد مساله ی دخانیات اختلاف کرده اند.بعضی از علماء گفته اند : مباح است (!!!)، و بعضی از علماء گفته اند مکروه است و برخی از علماء گفته اند حرام است و برخی از آنان گفته اند مستحب است (!!!) و برخی از علماء گفته اند واجب است (!!!). بله اولین بار که مردم با این پدیده (دخانیات) رو به رو شدند همچون طبیعت پدیده های جدید در مورد آن اختلاف کردند.کسانی که گفتند استفاده از دخانیات واجب است چگونه واجب می شود ؟ گفت : بله.اگر فرض کنیم بعد از این که موذن اذان گفت و انسان در حال استفاده از دخانیات است و یک یا دو ساعتی است که از دخانیات استفاده نکرده و الان خُمار است و امکان ندارد که او بتواند برود و نماز بخواند مگر این که یک سیگار بکشد در چنین حالتی گفته اند باید از دخانیات استفاده کند تا بتواند با آرامش نماز بخواند و گفته اند واجب است. [همانطور که در حدیث است] به هنگام آماده بودن غذا یا به وقت غلبه ی ادرار و مدفوع بر انسان خواندن نماز صحیح نیست.اما ما این مطالب را می گوییم تا برای مردم تبیین کنیم که حرام دانستن استفاده از دخانیات یک مساله ی اجماعی نیست بلکه در تحریم آن اختلاف شده است.
📚 اللقاءات الشهریة،ج4،ص355 ط مؤسسة الشیخ محمد بن صالح العثیمین الخیریة
✅ تنها کانال رسمی استاد رائفی پور و جنبش مصاف
https://Telegram.me/joinchat/BgS9GTwiIiTL0BLy2QUByw
🔘 ابن عثیمین (عالم مشهور سلفی ) می نویسد :
🔹 وأما مسألة الدخان، فالدخان أهون من هذه المسألة؛ لأن الدخان قد اختلف فیه العلماء من قدیم الزمان وحدیثه، فمنهم من قال: إنه مباح، ومنهم من قال: إنه مکروه، ومنهم من قال: إنه حرام، ومنهم من قال: إنه مستحب، ومنهم من قال: إنه واجب، نعم أول ما خرج علی الناس اختلفوا فیه کعادة الأشیاء الجدیدة، الذین قالوا إنه واجب کیف یصیر واجباً؟ قال: نعم. لو فرضنا بعد ما أذن المؤذن والإنسان یشرب الدخان وله ساعة، أو ساعتین ما شرب وهو دایخ الآن ما یمکن یروح یصلی إلا إذا شرب سیجارة، قالوا: فلابد أن یشرب من أجل أن یصلی بطمأنینة، فقالوا: هذا یجب «لا صلاة بحضرة طعام ولا وهو یدافع الأخبثان». لکنا نقول: هذا لنبین للناس أن مسألة الدخان تحریمه لیس إجماعیاً، بل هو مختلف فیه.
🌐 ترجمه:
🔹 اما در مورد مساله ی دخانیات، مساله ی دخانیات آسان تر از این مساله [دادن اختیار طلاق به زن] می باشد.چرا که علماء در زمان قدیم و در زمان اخیر در مورد مساله ی دخانیات اختلاف کرده اند.بعضی از علماء گفته اند : مباح است (!!!)، و بعضی از علماء گفته اند مکروه است و برخی از علماء گفته اند حرام است و برخی از آنان گفته اند مستحب است (!!!) و برخی از علماء گفته اند واجب است (!!!). بله اولین بار که مردم با این پدیده (دخانیات) رو به رو شدند همچون طبیعت پدیده های جدید در مورد آن اختلاف کردند.کسانی که گفتند استفاده از دخانیات واجب است چگونه واجب می شود ؟ گفت : بله.اگر فرض کنیم بعد از این که موذن اذان گفت و انسان در حال استفاده از دخانیات است و یک یا دو ساعتی است که از دخانیات استفاده نکرده و الان خُمار است و امکان ندارد که او بتواند برود و نماز بخواند مگر این که یک سیگار بکشد در چنین حالتی گفته اند باید از دخانیات استفاده کند تا بتواند با آرامش نماز بخواند و گفته اند واجب است. [همانطور که در حدیث است] به هنگام آماده بودن غذا یا به وقت غلبه ی ادرار و مدفوع بر انسان خواندن نماز صحیح نیست.اما ما این مطالب را می گوییم تا برای مردم تبیین کنیم که حرام دانستن استفاده از دخانیات یک مساله ی اجماعی نیست بلکه در تحریم آن اختلاف شده است.
📚 اللقاءات الشهریة،ج4،ص355 ط مؤسسة الشیخ محمد بن صالح العثیمین الخیریة
✅ تنها کانال رسمی استاد رائفی پور و جنبش مصاف
https://Telegram.me/joinchat/BgS9GTwiIiTL0BLy2QUByw
۹۹۷
۰۱ مرداد ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.