چرا ایران به فلسطین و غزه کمک میکند؟!
چرا ایران به فلسطین و غزه کمک میکند؟!
حمایت ایران از فلسطین دلایل بسیاری دارد که در اینجا برخی را ذکر میکنیم:
ــﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ دﻻﯾﻞ اﯾﺮان در ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﻣﺮدم ﻣﻈﻠﻮم ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ، ﻣﺒﺎﻧﯽ اﻋﺘﻘﺎدی و اﯾﺪﺋﻮﻟﻮژﯾﮏ اﺳﺖ. ﺑﺎ ﺗﺄﺳﯿﺲ ﻧﻈﺎم ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ و ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ اﺳﻼم در اﯾﺮان ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻣﻨﺒﻌﺚ از اﺳﻼم و ﺑﻪ وﯾﮋه ﻓﻘﻪ ﺷﯿﻌﻪ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺟﺎری ﺷﺪ و اﻣﺎم ﺧﻤﯿﻨﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺷﺎﮔﺮد اﯾﻦ ﻣﮑﺘﺐ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﻣﯽداﻧﺴﺖ ﮐﻪ:
” دﯾﻦ اﺳﻼم دﯾﻨﯽ ﻣﺤﺪود ﺑﻪ ﺣﻮزه ی ﻓﺮدی و اﺣﮑﺎم ﻋﺒﺎدی ﺻﺮف ﻧﯿﺴﺖ ، ﺑﻠﮑﻪ دﯾﻨﯽ ﺟﺎﻣﻊ و ﮐﺎﻣﻞ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮای ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺷﺌﻮن زﻧﺪﮔﯽ اﻓﺮاد
ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ دارد ﮐﻪ از ﺟﻤﻠﻪ اﯾﻦ ﺷﺌﻮن ، ﺷﺄن ﺳﯿﺎﺳﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و، ﯾﮑﯽ از زﯾﺮ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪﻫﺎی ﺣﻮزه ﺳﯿﺎﺳﯽ ، ﺑﺤﺚ رواﺑﻂ ﺧﺎرﺟﯽ اﺳﺖ . ﭘﺲ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻧﺒﺎﯾﺪ ﭼﻨﺪان ﻋﺠﯿﺐ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺷﺎﻫﺪ ﭘﯿﺎده ﺷﺪن اﺣﮑﺎم و ﻗﻮاﻧﯿﻦ اﺳﻼم در ﺣﻮزه ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﺑﺎﺷﯿﻢ .” ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ اﯾﺮان ﺳﯿﺎﺳﺘﯽ اﻋﺘﻘﺎدی و ﻣﻨﺒﻌﺚ از ﻗﻮاﻧﯿﻦ اﺳﻼﻣﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ را ﺑﺮای ﻣﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ”ﺗﮑﻠﯿﻒ” ﺑﯿﺎن ﻣﯽﮐﻨﺪ . ﺗﮑﻠﯿﻒ و وﻇﯿﻔﻪ ای ﮐﻪ رﻫﺒﺮ ﻣﻌﻈﻢ اﻧﻘﻼب در ﺳﺨﻨﺎن ﺧﻮد ﺑﺎرﻫﺎ ﺑﻪ آن ﺗﺎﮐﯿﺪﮐﺮده اﻧﺪ :
» ﻃﺮح ﻣﺴﺌﻠﻪیﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ﺑﺮای ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ ﯾﮏ اﻣﺮ ﺗﺎﮐﺘﯿﮑﯽ ﻧﯿﺴﺖ ؛ ﯾﮏ اﻣﺮ ﺑﻨﯿﺎﻧﯽ اﺳﺖ ، از اﻋﺘﻘﺎد اﺳﻼﻣﯽ ﻧﺎﺷﯽ ﻣﯽﺷﻮد . وﻇﯿﻔﻪی ﻣﺎﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ ﮐﺸﻮر اﺳﻼﻣﯽ را از ﺳﻠﻄﻪ و ﭼﻨﮓ ﻗﺪرتﻏﺎﺻﺐ و ﭘﺸﺘﯿﺒﺎنﻫﺎی ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽاش در ﺑﯿﺎورﯾﻢ ، ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﺮدم ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ﺑﺴﭙﺎرﯾﻢ ؛ اﯾﻦ وﻇﯿﻔﻪی دﯾﻨﯽ اﺳﺖ ، وﻇﯿﻔﻪی ﻫﻤﻪی ﻣﺴﻠﻤﺎنﻫﺎﺳﺖ ؛ ﻫﻤﻪی ﻣﻠﺖﻫﺎی
اﺳﻼﻣﯽ ، ﻫﻤﻪی دوﻟﺖﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ وﻇﯿﻔﻪ دارﻧﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﮐﺎر را اﻧﺠﺎم ﺑﺪﻫﻨﺪ ؛ اﯾﻦ ﯾﮏ وﻇﯿﻔﻪی اﺳﻼﻣﯽ اﺳﺖ . «
) ﺑﯿﺎﻧﺎت رﻫﺒﺮ اﻧﻘﻼب ، 1391/5/25(
اﻣﺎ اﯾﻦ اﺻﻮل و ﻗﻮاﻋﺪ ﮐﺪامند ﮐﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس آنﻫﺎ ﺣﻤﺎﯾﺖاز ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﺗﮑﻠﯿﻒ ﺑﺮای ﻣﺴﻠﻤﺎن واﺟﺐ ﺷﻤﺮده ﻣﯽﺷﻮد؟؟
ــ اوﻟﯿﻦ اﺻﻠﯽ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ آن اﺷﺎره ﮐﺮد ﻧﺺ ﺻﺮﯾﺢ ﻗﺮآن اﺳﺖ . آﯾﺎت ﻣﺘﻌﺪدی در ﻗﺮان وﺟﻮد دارد ﮐﻪ در آن ﺑﻪ دﻓﺎع از ﻣﻈﻠﻮم در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻇﺎﻟﻢ وﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﺗﺠﺎوزﮔﺮ ﺑﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎن دﺳﺘﻮر داده ﺷﺪه اﺳﺖ:
» ﭼﺮا در راه ﺧﺪا و ﻣﺮدان و زﻧﺎن و ﮐﻮدکان را که ﺗﻀﻌﯿﻒ ﺷﺪه اﻧﺪ ، ﭘﯿﮑﺎر ﻧﻤﯽﮐﻨﯿﺪ ؟! ﻫﻤﺎن اﻓﺮاد (ﺳﺘﻤﺪﯾﺪه ای ) ﮐﻪ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ : ﭘﺮوردﮔﺎرا ! ﻣﺎ را از اﯾﻦ ﺷﻬﺮ ( ﻣﮑﻪ ) ﮐﻪ اﻫﻠﺶ ﺳﺘﻤﮕﺮﻧﺪ ، ﺑﯿﺮون ﺑﺒﺮ و از ﻃﺮف ﺧﻮد ﺑﺮای ﻣﺎ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ ﻗﺮار ده و از ﺟﺎﻧﺐ ﺧﻮد ، ﯾﺎر و ﯾﺎوری ﺑﺮای ﻣﺎ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻓﺮﻣﺎ «
(ﻧﺴﺎ 75)
ــﻋﻼوه ﺑﺮ ﻗﺮآن ، درﺳﯿﺮه و ﺳﺨﻦ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ و اﺋﻤﻪ ﻣﻌﺼﻮﻣﯿﻦ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﺑﺴﯿﺎر ﺳﻔﺎرش ﺷﺪه اﺳﺖ:
» ﻫﺮ ﮐﺲ ﻓﺮﯾﺎداﺳﺘﻐﺎﺛﻪ ﻫﺮ ﻣﻈﻠﻮﻣﯽ )اﻋﻢ از ﻣﺴﻠﻤﺎن ﯾﺎ ﻏﯿﺮ ﻣﺴﻠﻤﺎن ( را ﺑﺸﻨﻮد ﮐﻪ ﻣﺴﻠﻤﯿﻦ را ﺑﻪ ﯾﺎری ﻣﯽﻃﻠﺒﺪ ، اﻣﺎ ﻓﺮﯾﺎد او را اﺟﺎﺑﺖ ﻧﮑﻨﺪ ﻣﺴﻠﻤﺎن ﻧﯿﺴﺖ.
) ﺣﺮ ﻋﺎﻣﻠﯽ ، ﺟﻠﺪ 11ͺص 108(
واﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﻗﺎﺑﻞ ذﮐﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ اﻋﺘﻘﺎد ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺑﻪ دﻓﺎع از ﻣﻈﻠﻮم در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻇﺎﻟﻢ ﻣﺤﺪود ﺑﻪ زﻣﺎن ﻣﺒﻌﻮث ﺷﺪن اﯾﺸﺎن ﻧﻤﯽﺷﺪ ﺑﻠﮑﻪ اﯾﺸﺎن در زﻣﺎن ﺟﺎﻫﻠﯿﺖ و ﻗﺒﻞ از ﻇﻬﻮر اﺳﻼم ﺑﺎ ﺷﺮﮐﺖ در ﭘﯿﻤﺎن
)حلف اﻟﻔﻀﻮل ( اﻋﺘﻘﺎد ﺧﻮد را ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ ﯾﺎری ﺳﺘﻤﺪﯾﺪﮔﺎن وﻣﻈﻠﻮﻣﺎن ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ .
ـﯾﮑﯽ دﯾﮕﺮ از اﺻﻮﻟﯽ ﮐﻪ در ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ اﺳﻼم ﺑﻪ آن اﺷﺎره ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺑﻨﺪی ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺟﻬﺎن ﺑﻪ دو ﻗﺴﻤﺖ داراﻟﮑﻔﺮ و داراﻻﯾﻤﺎن اﺳﺖ ؛ ﯾﻌﻨﯽ در اﺳﻼم ﻣﺮزﺑﻨﺪیﻫﺎﯾﯽ وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﻓﺮاﺗﺮ از ﻣﺮزﺑﻨﺪیﻫﺎی ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ اﺳﺖ و آن ﻣﺮزﻫﺎی ﻣﻌﻨﻮی اﺳﺖ ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس ، ﺗﻤﺎم اﻣﺖ اﺳﻼﻣﯽﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ اﻣﺖ واﺣﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺣﻤﺎﯾﺖ از آنﻫﺎ در ﻣﻘﺎﺑﻞ دار اﻟﮑﻔﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ وﻇﯿﻔﻪ ﺑﺮای دوﻟﺖ اﺳﻼﻣﯽ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ و از آن ﺟﺎ ﮐﻪ اﯾﺮان ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ام اﻟﻘﺮای ﺟﻬﺎن اﺳﻼم ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮد اﯾﻦ وﻇﯿﻔﻪ ﻣﻬﻢ ﯾﻌﻨﯽ ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن در ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺟﻬﺎن از ﺟﻤﻠﻪ ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ را ﺑﺮ ﻋﻬﺪه دارد . ﺣﻀﺮت اﻣﺎم ﺧﻤﯿﻨﯽ ﻧﯿﺰ در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ دﻓﺎع از ﺳﺮزﻣﯿﻦﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ و وﺣﺪت ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ» : ﻣﺎ ﺑﺮای دﻓﺎع از اﺳﻼم و ﻣﻤﺎﻟﮏ اﺳﻼﻣﯽ و اﺳﺘﻘﻼل ﻣﻤﺎﻟﮏ اﺳﻼﻣﯽ در ﻫﺮ ﺣﺎل ﻣﻬﯿﺎﻫﺴﺘﯿﻢ . ﺑﺮﻧﺎﻣﻪی ﻣﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪی اﺳﻼم اﺳﺖ ، وﺣﺪت ﮐﻠﻤﻪی ﻣﺴﻠﻤﯿﻦ اﺳﺖ ، اﺗﺤﺎد ﻣﻤﺎﻟﮏ اﺳﻼﻣﯽ اﺳﺖ ، ﺑﺮادری ﺑﺎ ﺟﻤﯿﻊﻣﺴﻠﻤﯿﻦ اﺳﺖ.در ﺗﻤﺎم ﻧﻘﺎط ﻋﺎﻟﻢ ﻫﻢ ﭘﯿﻤﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﺗﻤﺎم دولت اﺳﻼﻣﯽ اﺳﺖ؛
ﺳﺮﺗﺎﺳﺮ ﺟﻬﺎن ، در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﻢ ﻣﻘﺎﺑﻞ اﺳﺮاﯾﯿﻞ ﻣﻘﺎﺑﻞ دولت اﺳﺘﻌﻤﺎر طلب ﻣﻘﺎﺑﻞ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ذﺧﺎﯾﺮ اﯾﻦ ﻣﻠﺖ ﻓﻘﯿﺮ را ﺑﻪ راﯾﮕﺎنﻣﯽﺑﺮﻧﺪ «
) ﺻﺤﯿﻔﻪ اﻣﺎم ، ﺟﻠﺪ1ͺص336(
ــﻗﺎﻋﺪه دﯾﮕﺮ ، ﻗﺎﻋﺪه ﻧﻔﯽ ﺳﺒﯿﻞ اﺳﺖ . ﺑﺮاﺳﺎس اﯾﻦ ﻗﺎﻋﺪه ﻓﻘﻬﯽ ، در اﺳﻼم ﻫﯿﭻ دوﻟﺖ ﮐﺎﻓﺮی ﺣﻖ ﻧﺪارد ﺑﺮ دوﻟﺖ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﯽ ﺳﻠﻄﻪ ﺧﻮد را اﻋﻤﺎل ﮐﻨﺪ و ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﻧﯿﺰ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺗﺤﺖ ﺳﻠﻄﻪ ﮐﻔﺎر ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﭘﺲ ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﺖ و دوﻟﺖ ﻧﺎﻣﺸﺮوع اﺳﺮاﺋﯿﻞ ﺑﺮ اﺳﺎس اﯾﻦ ﻗﺎﻋﺪه ﻓﻘﻬﯽ ﯾﮏوﻇﯿﻔﻪ ﺑﺮای ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن و دوﻟﺖﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺠﺎد ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ از دوﻟﺖ ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ از ﺗﺴﻠﻂ ﯾﮏ دوﻟﺖ ﮐﺎﻓﺮ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﮐﺮده و ﻣﺎﻧﻊ ﭘﯿﺸﺮوی آن ﺷﻮﻧﺪ .
ــ اﯾﻦاﺻﻮل در ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﻧﯿﺰ ﻟﺤﺎظ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ در روﯾﮑﺮدﻫﺎ و دﺳﺘﻮر ﮐﺎر ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﺧﻮد ﺣﻤﺎﯾﺖ ازﻣﻈﻠﻮﻣﺎن و ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﺎن ﺟﻬﺎن ﺑﻪ وﯾﮋه ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن را ﻗﺮار داده اﺳﺖ ﮐﻪاز ﺟﻤﻠﻪ اﯾﻦ ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از:
-» ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﺟﻤﻬﻮری اﺳ
حمایت ایران از فلسطین دلایل بسیاری دارد که در اینجا برخی را ذکر میکنیم:
ــﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ دﻻﯾﻞ اﯾﺮان در ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﻣﺮدم ﻣﻈﻠﻮم ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ، ﻣﺒﺎﻧﯽ اﻋﺘﻘﺎدی و اﯾﺪﺋﻮﻟﻮژﯾﮏ اﺳﺖ. ﺑﺎ ﺗﺄﺳﯿﺲ ﻧﻈﺎم ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ و ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ اﺳﻼم در اﯾﺮان ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻣﻨﺒﻌﺚ از اﺳﻼم و ﺑﻪ وﯾﮋه ﻓﻘﻪ ﺷﯿﻌﻪ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺟﺎری ﺷﺪ و اﻣﺎم ﺧﻤﯿﻨﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺷﺎﮔﺮد اﯾﻦ ﻣﮑﺘﺐ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﻣﯽداﻧﺴﺖ ﮐﻪ:
” دﯾﻦ اﺳﻼم دﯾﻨﯽ ﻣﺤﺪود ﺑﻪ ﺣﻮزه ی ﻓﺮدی و اﺣﮑﺎم ﻋﺒﺎدی ﺻﺮف ﻧﯿﺴﺖ ، ﺑﻠﮑﻪ دﯾﻨﯽ ﺟﺎﻣﻊ و ﮐﺎﻣﻞ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮای ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺷﺌﻮن زﻧﺪﮔﯽ اﻓﺮاد
ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ دارد ﮐﻪ از ﺟﻤﻠﻪ اﯾﻦ ﺷﺌﻮن ، ﺷﺄن ﺳﯿﺎﺳﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و، ﯾﮑﯽ از زﯾﺮ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪﻫﺎی ﺣﻮزه ﺳﯿﺎﺳﯽ ، ﺑﺤﺚ رواﺑﻂ ﺧﺎرﺟﯽ اﺳﺖ . ﭘﺲ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻧﺒﺎﯾﺪ ﭼﻨﺪان ﻋﺠﯿﺐ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺷﺎﻫﺪ ﭘﯿﺎده ﺷﺪن اﺣﮑﺎم و ﻗﻮاﻧﯿﻦ اﺳﻼم در ﺣﻮزه ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﺑﺎﺷﯿﻢ .” ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ اﯾﺮان ﺳﯿﺎﺳﺘﯽ اﻋﺘﻘﺎدی و ﻣﻨﺒﻌﺚ از ﻗﻮاﻧﯿﻦ اﺳﻼﻣﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ را ﺑﺮای ﻣﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ”ﺗﮑﻠﯿﻒ” ﺑﯿﺎن ﻣﯽﮐﻨﺪ . ﺗﮑﻠﯿﻒ و وﻇﯿﻔﻪ ای ﮐﻪ رﻫﺒﺮ ﻣﻌﻈﻢ اﻧﻘﻼب در ﺳﺨﻨﺎن ﺧﻮد ﺑﺎرﻫﺎ ﺑﻪ آن ﺗﺎﮐﯿﺪﮐﺮده اﻧﺪ :
» ﻃﺮح ﻣﺴﺌﻠﻪیﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ﺑﺮای ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ ﯾﮏ اﻣﺮ ﺗﺎﮐﺘﯿﮑﯽ ﻧﯿﺴﺖ ؛ ﯾﮏ اﻣﺮ ﺑﻨﯿﺎﻧﯽ اﺳﺖ ، از اﻋﺘﻘﺎد اﺳﻼﻣﯽ ﻧﺎﺷﯽ ﻣﯽﺷﻮد . وﻇﯿﻔﻪی ﻣﺎﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ ﮐﺸﻮر اﺳﻼﻣﯽ را از ﺳﻠﻄﻪ و ﭼﻨﮓ ﻗﺪرتﻏﺎﺻﺐ و ﭘﺸﺘﯿﺒﺎنﻫﺎی ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽاش در ﺑﯿﺎورﯾﻢ ، ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﺮدم ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ﺑﺴﭙﺎرﯾﻢ ؛ اﯾﻦ وﻇﯿﻔﻪی دﯾﻨﯽ اﺳﺖ ، وﻇﯿﻔﻪی ﻫﻤﻪی ﻣﺴﻠﻤﺎنﻫﺎﺳﺖ ؛ ﻫﻤﻪی ﻣﻠﺖﻫﺎی
اﺳﻼﻣﯽ ، ﻫﻤﻪی دوﻟﺖﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ وﻇﯿﻔﻪ دارﻧﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﮐﺎر را اﻧﺠﺎم ﺑﺪﻫﻨﺪ ؛ اﯾﻦ ﯾﮏ وﻇﯿﻔﻪی اﺳﻼﻣﯽ اﺳﺖ . «
) ﺑﯿﺎﻧﺎت رﻫﺒﺮ اﻧﻘﻼب ، 1391/5/25(
اﻣﺎ اﯾﻦ اﺻﻮل و ﻗﻮاﻋﺪ ﮐﺪامند ﮐﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس آنﻫﺎ ﺣﻤﺎﯾﺖاز ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﺗﮑﻠﯿﻒ ﺑﺮای ﻣﺴﻠﻤﺎن واﺟﺐ ﺷﻤﺮده ﻣﯽﺷﻮد؟؟
ــ اوﻟﯿﻦ اﺻﻠﯽ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ آن اﺷﺎره ﮐﺮد ﻧﺺ ﺻﺮﯾﺢ ﻗﺮآن اﺳﺖ . آﯾﺎت ﻣﺘﻌﺪدی در ﻗﺮان وﺟﻮد دارد ﮐﻪ در آن ﺑﻪ دﻓﺎع از ﻣﻈﻠﻮم در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻇﺎﻟﻢ وﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﺗﺠﺎوزﮔﺮ ﺑﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎن دﺳﺘﻮر داده ﺷﺪه اﺳﺖ:
» ﭼﺮا در راه ﺧﺪا و ﻣﺮدان و زﻧﺎن و ﮐﻮدکان را که ﺗﻀﻌﯿﻒ ﺷﺪه اﻧﺪ ، ﭘﯿﮑﺎر ﻧﻤﯽﮐﻨﯿﺪ ؟! ﻫﻤﺎن اﻓﺮاد (ﺳﺘﻤﺪﯾﺪه ای ) ﮐﻪ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ : ﭘﺮوردﮔﺎرا ! ﻣﺎ را از اﯾﻦ ﺷﻬﺮ ( ﻣﮑﻪ ) ﮐﻪ اﻫﻠﺶ ﺳﺘﻤﮕﺮﻧﺪ ، ﺑﯿﺮون ﺑﺒﺮ و از ﻃﺮف ﺧﻮد ﺑﺮای ﻣﺎ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ ﻗﺮار ده و از ﺟﺎﻧﺐ ﺧﻮد ، ﯾﺎر و ﯾﺎوری ﺑﺮای ﻣﺎ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻓﺮﻣﺎ «
(ﻧﺴﺎ 75)
ــﻋﻼوه ﺑﺮ ﻗﺮآن ، درﺳﯿﺮه و ﺳﺨﻦ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ و اﺋﻤﻪ ﻣﻌﺼﻮﻣﯿﻦ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﺑﺴﯿﺎر ﺳﻔﺎرش ﺷﺪه اﺳﺖ:
» ﻫﺮ ﮐﺲ ﻓﺮﯾﺎداﺳﺘﻐﺎﺛﻪ ﻫﺮ ﻣﻈﻠﻮﻣﯽ )اﻋﻢ از ﻣﺴﻠﻤﺎن ﯾﺎ ﻏﯿﺮ ﻣﺴﻠﻤﺎن ( را ﺑﺸﻨﻮد ﮐﻪ ﻣﺴﻠﻤﯿﻦ را ﺑﻪ ﯾﺎری ﻣﯽﻃﻠﺒﺪ ، اﻣﺎ ﻓﺮﯾﺎد او را اﺟﺎﺑﺖ ﻧﮑﻨﺪ ﻣﺴﻠﻤﺎن ﻧﯿﺴﺖ.
) ﺣﺮ ﻋﺎﻣﻠﯽ ، ﺟﻠﺪ 11ͺص 108(
واﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﻗﺎﺑﻞ ذﮐﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ اﻋﺘﻘﺎد ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺑﻪ دﻓﺎع از ﻣﻈﻠﻮم در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻇﺎﻟﻢ ﻣﺤﺪود ﺑﻪ زﻣﺎن ﻣﺒﻌﻮث ﺷﺪن اﯾﺸﺎن ﻧﻤﯽﺷﺪ ﺑﻠﮑﻪ اﯾﺸﺎن در زﻣﺎن ﺟﺎﻫﻠﯿﺖ و ﻗﺒﻞ از ﻇﻬﻮر اﺳﻼم ﺑﺎ ﺷﺮﮐﺖ در ﭘﯿﻤﺎن
)حلف اﻟﻔﻀﻮل ( اﻋﺘﻘﺎد ﺧﻮد را ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ ﯾﺎری ﺳﺘﻤﺪﯾﺪﮔﺎن وﻣﻈﻠﻮﻣﺎن ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ .
ـﯾﮑﯽ دﯾﮕﺮ از اﺻﻮﻟﯽ ﮐﻪ در ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ اﺳﻼم ﺑﻪ آن اﺷﺎره ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺑﻨﺪی ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺟﻬﺎن ﺑﻪ دو ﻗﺴﻤﺖ داراﻟﮑﻔﺮ و داراﻻﯾﻤﺎن اﺳﺖ ؛ ﯾﻌﻨﯽ در اﺳﻼم ﻣﺮزﺑﻨﺪیﻫﺎﯾﯽ وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﻓﺮاﺗﺮ از ﻣﺮزﺑﻨﺪیﻫﺎی ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ اﺳﺖ و آن ﻣﺮزﻫﺎی ﻣﻌﻨﻮی اﺳﺖ ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس ، ﺗﻤﺎم اﻣﺖ اﺳﻼﻣﯽﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ اﻣﺖ واﺣﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺣﻤﺎﯾﺖ از آنﻫﺎ در ﻣﻘﺎﺑﻞ دار اﻟﮑﻔﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ وﻇﯿﻔﻪ ﺑﺮای دوﻟﺖ اﺳﻼﻣﯽ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ و از آن ﺟﺎ ﮐﻪ اﯾﺮان ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ام اﻟﻘﺮای ﺟﻬﺎن اﺳﻼم ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮد اﯾﻦ وﻇﯿﻔﻪ ﻣﻬﻢ ﯾﻌﻨﯽ ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن در ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺟﻬﺎن از ﺟﻤﻠﻪ ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ را ﺑﺮ ﻋﻬﺪه دارد . ﺣﻀﺮت اﻣﺎم ﺧﻤﯿﻨﯽ ﻧﯿﺰ در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ دﻓﺎع از ﺳﺮزﻣﯿﻦﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ و وﺣﺪت ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ» : ﻣﺎ ﺑﺮای دﻓﺎع از اﺳﻼم و ﻣﻤﺎﻟﮏ اﺳﻼﻣﯽ و اﺳﺘﻘﻼل ﻣﻤﺎﻟﮏ اﺳﻼﻣﯽ در ﻫﺮ ﺣﺎل ﻣﻬﯿﺎﻫﺴﺘﯿﻢ . ﺑﺮﻧﺎﻣﻪی ﻣﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪی اﺳﻼم اﺳﺖ ، وﺣﺪت ﮐﻠﻤﻪی ﻣﺴﻠﻤﯿﻦ اﺳﺖ ، اﺗﺤﺎد ﻣﻤﺎﻟﮏ اﺳﻼﻣﯽ اﺳﺖ ، ﺑﺮادری ﺑﺎ ﺟﻤﯿﻊﻣﺴﻠﻤﯿﻦ اﺳﺖ.در ﺗﻤﺎم ﻧﻘﺎط ﻋﺎﻟﻢ ﻫﻢ ﭘﯿﻤﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﺗﻤﺎم دولت اﺳﻼﻣﯽ اﺳﺖ؛
ﺳﺮﺗﺎﺳﺮ ﺟﻬﺎن ، در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﻢ ﻣﻘﺎﺑﻞ اﺳﺮاﯾﯿﻞ ﻣﻘﺎﺑﻞ دولت اﺳﺘﻌﻤﺎر طلب ﻣﻘﺎﺑﻞ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ذﺧﺎﯾﺮ اﯾﻦ ﻣﻠﺖ ﻓﻘﯿﺮ را ﺑﻪ راﯾﮕﺎنﻣﯽﺑﺮﻧﺪ «
) ﺻﺤﯿﻔﻪ اﻣﺎم ، ﺟﻠﺪ1ͺص336(
ــﻗﺎﻋﺪه دﯾﮕﺮ ، ﻗﺎﻋﺪه ﻧﻔﯽ ﺳﺒﯿﻞ اﺳﺖ . ﺑﺮاﺳﺎس اﯾﻦ ﻗﺎﻋﺪه ﻓﻘﻬﯽ ، در اﺳﻼم ﻫﯿﭻ دوﻟﺖ ﮐﺎﻓﺮی ﺣﻖ ﻧﺪارد ﺑﺮ دوﻟﺖ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﯽ ﺳﻠﻄﻪ ﺧﻮد را اﻋﻤﺎل ﮐﻨﺪ و ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﻧﯿﺰ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺗﺤﺖ ﺳﻠﻄﻪ ﮐﻔﺎر ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﭘﺲ ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﺖ و دوﻟﺖ ﻧﺎﻣﺸﺮوع اﺳﺮاﺋﯿﻞ ﺑﺮ اﺳﺎس اﯾﻦ ﻗﺎﻋﺪه ﻓﻘﻬﯽ ﯾﮏوﻇﯿﻔﻪ ﺑﺮای ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن و دوﻟﺖﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺠﺎد ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ از دوﻟﺖ ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ از ﺗﺴﻠﻂ ﯾﮏ دوﻟﺖ ﮐﺎﻓﺮ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﮐﺮده و ﻣﺎﻧﻊ ﭘﯿﺸﺮوی آن ﺷﻮﻧﺪ .
ــ اﯾﻦاﺻﻮل در ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﻧﯿﺰ ﻟﺤﺎظ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ در روﯾﮑﺮدﻫﺎ و دﺳﺘﻮر ﮐﺎر ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﺧﻮد ﺣﻤﺎﯾﺖ ازﻣﻈﻠﻮﻣﺎن و ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﺎن ﺟﻬﺎن ﺑﻪ وﯾﮋه ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن را ﻗﺮار داده اﺳﺖ ﮐﻪاز ﺟﻤﻠﻪ اﯾﻦ ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از:
-» ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﺟﻤﻬﻮری اﺳ
۳.۴k
۲۴ مرداد ۱۳۹۳
دیدگاه ها (۷۷)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.