حجاب اجباری و لا اکراه فی الدین (2)
#حجاب_اجباری و لا اکراه فی الدین (2)
پرسشگر: در قرآن داریم «لا اکراه فی الدّین (بقره/۲۵۶)» (در دین اجباری نیست) پس چرا در ایران داشتن پوشش #حجاب اجباری است؟
پاسخ:
اولاً اینکه حجاب یک قانون و دستور مسلم الهی برگرفتهشده از قرآن و سنت است که باید اجرا شود و حکومت اسلامی هم موظف به اجرای آن است و هرکسی که در جامعه اسلامی زندگی میکند مطابق با نظام دموکراسی باید به ارزشها و قوانین پذیرفتهشده اکثریت آن جامعه احترام بگذارد و حجابش را حفظ کند.
ثانیاً مسلماً در اسلام، احکام اجباری و اکراهی فراوانی وجود دارد؛ مانند «حدود» و کسانی که حد بر آنان جاری میشود، مسلماً راضی به آن نیستند، ازاینرو باید در فهم ابتدایی ازجمله «لا اکراه فی الدین» تجدیدنظر کرد.
ثالثاً اینکه « #لا_اکراه، اجباری وجود ندارد» به معنی این است که «مختار هستید» نه اینکه «مجاز هستید»، زیرا اگر اینطور بود عقاب و مجازات دنیوی و اخروی که در دین وجود دارد معنا نداشت، چون دور از انصاف و عدل است که خداوندی که بندهاش را مجاز به انجام و ترک تکلیف کرده است، به خاطر عدم امتثال، مجازات کند. بهعنوانمثال: «مجبور نیستی نماز بخوانی یا روزه بگیری» معنیاش این است که به تو اختیار اطاعت یا تخلف دادهام، نه اینکه نمازخواندن مباح است و اگر دلت خواست بخوان و اگر دلت نخواست نخوان!
لااکراه فی الدین حجاب اجباری و لا اکراه فی الدین
رابعاً منظور از آیه، اکراه و اجبار در اصل اعتقاد به دین و قبول آن است و اینکه اسلام برای پذیرش دین، غیرمسلمانان را مجبور نمیکند، بلکه با منطق و برهان آنها را به پذیرش دین دعوت میکند، اما کسانی که مسلمان هستند مشمول این آیه نیستند و باید بر دینی که آن را پذیرفتهاند پایبند باشند، عقل و عرف هم این را نمیپذیرد که کسی پس از ورود یک به سازمان، در اجرای قوانین آن مختار باشد، زیرا این موجب هرجومرج است.
خامسا درکشورهای اومانیستی که مدعی آزادیاند احکام و قوانین اجباری بسیاری وجود دارد و با متخلفین بهشدت برخورد میشود (مشکل آنها فقط با احکام و قوانین الهی است).
لینک مطلب: http://nidamat.com/?p=23892
پرسشگر: در قرآن داریم «لا اکراه فی الدّین (بقره/۲۵۶)» (در دین اجباری نیست) پس چرا در ایران داشتن پوشش #حجاب اجباری است؟
پاسخ:
اولاً اینکه حجاب یک قانون و دستور مسلم الهی برگرفتهشده از قرآن و سنت است که باید اجرا شود و حکومت اسلامی هم موظف به اجرای آن است و هرکسی که در جامعه اسلامی زندگی میکند مطابق با نظام دموکراسی باید به ارزشها و قوانین پذیرفتهشده اکثریت آن جامعه احترام بگذارد و حجابش را حفظ کند.
ثانیاً مسلماً در اسلام، احکام اجباری و اکراهی فراوانی وجود دارد؛ مانند «حدود» و کسانی که حد بر آنان جاری میشود، مسلماً راضی به آن نیستند، ازاینرو باید در فهم ابتدایی ازجمله «لا اکراه فی الدین» تجدیدنظر کرد.
ثالثاً اینکه « #لا_اکراه، اجباری وجود ندارد» به معنی این است که «مختار هستید» نه اینکه «مجاز هستید»، زیرا اگر اینطور بود عقاب و مجازات دنیوی و اخروی که در دین وجود دارد معنا نداشت، چون دور از انصاف و عدل است که خداوندی که بندهاش را مجاز به انجام و ترک تکلیف کرده است، به خاطر عدم امتثال، مجازات کند. بهعنوانمثال: «مجبور نیستی نماز بخوانی یا روزه بگیری» معنیاش این است که به تو اختیار اطاعت یا تخلف دادهام، نه اینکه نمازخواندن مباح است و اگر دلت خواست بخوان و اگر دلت نخواست نخوان!
لااکراه فی الدین حجاب اجباری و لا اکراه فی الدین
رابعاً منظور از آیه، اکراه و اجبار در اصل اعتقاد به دین و قبول آن است و اینکه اسلام برای پذیرش دین، غیرمسلمانان را مجبور نمیکند، بلکه با منطق و برهان آنها را به پذیرش دین دعوت میکند، اما کسانی که مسلمان هستند مشمول این آیه نیستند و باید بر دینی که آن را پذیرفتهاند پایبند باشند، عقل و عرف هم این را نمیپذیرد که کسی پس از ورود یک به سازمان، در اجرای قوانین آن مختار باشد، زیرا این موجب هرجومرج است.
خامسا درکشورهای اومانیستی که مدعی آزادیاند احکام و قوانین اجباری بسیاری وجود دارد و با متخلفین بهشدت برخورد میشود (مشکل آنها فقط با احکام و قوانین الهی است).
لینک مطلب: http://nidamat.com/?p=23892
۳.۷k
۲۶ دی ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.