تسلیم شدن در برابر حقّ و حقیقت
تسلیم شدن در برابر حقّ و حقیقت
انسان باید به دستورات الهی گوش فرا دهد و رذائل را از خود دور کند. قرآن کریم از کسانی که حرف شنوی داردند و زیر بار حرف حق می روند، تعریف کرده است و می فرماید:
وَإِذَا سَمِعُوا مَا أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَىٰ أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ ۖ يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ{و چون آنچه را که بر پیامبر اسلام نازل شده بشنوند، دیدگانشان را می بینی به سبب آنچه از حق شناخته اند، لبریز از اشک می شود، می گویند: پروردگارا! ایمان آوردیم، پس ما را در زمره گواهان [به حقّانیّت پیامبر و قرآن] بنویس.}83 مائده
کسانی که انعطاف پذیر هستند و اهل تفرکّرند و زیر بار کلام حق می روند، وقتی می شنوند که کسی قرآن می خواند، جاذبه قرآن آنها را به گریه می اندازد و مسلمان می شوند و می گویند اینک که حق را دیده ایم ، چرا زیر بار حق نرویم و آن را با روی باز نپذیریم؟
در مقابل این افراد،گروهی هستند که قرآن کریم درباره آن ها می فرماید کارشان به اینجا می رسد که در غدیرخم به پیغمبر اکرم سلام الله علیه می گویند که نصب ولایت ، کاری از جانب خودت بود یا دا به آن دستور داده است؟ وقتی پیغمبر می فرماید از طرف خداست و مگر ندیدید که گفتم جبرئیل آمده و آیه آورده است:
{اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً}
می گویند: ما نمی توانیم این حقیقت را ببینیم و از خدا بخواه که سنگی بیاید و مارا نابود کند! لذا آیات اوّل سوره معارج نازل شد:
{سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ} پرسنده ای از عذاب واقع شونده ای پرسید. (معارج آیه 1)
پیغمبر اکرم سلام الله علیها به فردی که چنین گفتار و درخواستی داشت، فرمودند: از میان ما بیرون برو، آنگاه سنگی می آید و تو را نابود می کند.
چنانچه کسی حق پذیر نباشد، حاظر است خودش از بین برود، ولی حق را نبیند و در برابر آن تسلیم نشود:
{وَإِذْ قَالُوا اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ هَٰذَا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنَا حِجَارَةً مِنَ السَّمَاءِ أَوِ ائْتِنَا بِعَذَابٍ أَلِيمٍ}
و [یاد کن] هنگامی را که گفتند: خدایا! اگر این [قرآن] همان حقِّ [نازل شده] از نزد توست، پس بر ما سنگ هایی از آسمان ببار یا عذابی دردناک بر ما بیاور!!
(انفال 32)
#آیت_الله_مظاهری #کتاب #معرفة_النفس جلد دوم
انسان باید به دستورات الهی گوش فرا دهد و رذائل را از خود دور کند. قرآن کریم از کسانی که حرف شنوی داردند و زیر بار حرف حق می روند، تعریف کرده است و می فرماید:
وَإِذَا سَمِعُوا مَا أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَىٰ أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ ۖ يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ{و چون آنچه را که بر پیامبر اسلام نازل شده بشنوند، دیدگانشان را می بینی به سبب آنچه از حق شناخته اند، لبریز از اشک می شود، می گویند: پروردگارا! ایمان آوردیم، پس ما را در زمره گواهان [به حقّانیّت پیامبر و قرآن] بنویس.}83 مائده
کسانی که انعطاف پذیر هستند و اهل تفرکّرند و زیر بار کلام حق می روند، وقتی می شنوند که کسی قرآن می خواند، جاذبه قرآن آنها را به گریه می اندازد و مسلمان می شوند و می گویند اینک که حق را دیده ایم ، چرا زیر بار حق نرویم و آن را با روی باز نپذیریم؟
در مقابل این افراد،گروهی هستند که قرآن کریم درباره آن ها می فرماید کارشان به اینجا می رسد که در غدیرخم به پیغمبر اکرم سلام الله علیه می گویند که نصب ولایت ، کاری از جانب خودت بود یا دا به آن دستور داده است؟ وقتی پیغمبر می فرماید از طرف خداست و مگر ندیدید که گفتم جبرئیل آمده و آیه آورده است:
{اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً}
می گویند: ما نمی توانیم این حقیقت را ببینیم و از خدا بخواه که سنگی بیاید و مارا نابود کند! لذا آیات اوّل سوره معارج نازل شد:
{سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ} پرسنده ای از عذاب واقع شونده ای پرسید. (معارج آیه 1)
پیغمبر اکرم سلام الله علیها به فردی که چنین گفتار و درخواستی داشت، فرمودند: از میان ما بیرون برو، آنگاه سنگی می آید و تو را نابود می کند.
چنانچه کسی حق پذیر نباشد، حاظر است خودش از بین برود، ولی حق را نبیند و در برابر آن تسلیم نشود:
{وَإِذْ قَالُوا اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ هَٰذَا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنَا حِجَارَةً مِنَ السَّمَاءِ أَوِ ائْتِنَا بِعَذَابٍ أَلِيمٍ}
و [یاد کن] هنگامی را که گفتند: خدایا! اگر این [قرآن] همان حقِّ [نازل شده] از نزد توست، پس بر ما سنگ هایی از آسمان ببار یا عذابی دردناک بر ما بیاور!!
(انفال 32)
#آیت_الله_مظاهری #کتاب #معرفة_النفس جلد دوم
۵.۶k
۱۱ مرداد ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.