پیام عاشورا در زیارت عاشورا
پیام عاشورا در زیارت عاشورا
نوشته شده توسط اکبری |
فرازهايي در اين زيارت وجود دارد که پيام عاشورا دراين عبارات بيشتر متبلور است . يکي از بارزترين آنها اين است که ميشود بيان کرد که بر گرفته از فرهنگ و روح قرآن است...
بَرِئْتُ اِلَی اللَّهِ وَ اِلَیْکُمْ مِنْهُمْ وَ اَتَقَرَّبُ اِلَی اللَّهِ ثُمَّ اِلَیْکُمْ بِمُوالاتِکُمْ وَ مُوالاهِ وَلِیِّکُمْ وَ بِالْبَرآئَهِ مِنْ اَعْداَّئِکُمْ وَ النّاصِبینَ لَکُمُ الْحَرْبَ وَ بِالْبَرآئَهِ مِنْ اَشْیاعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ وَ وَلِیُّ لِمَنْ والاکُمْ وَ عَدُوُّ لِمَنْ عاداکُمْ فَاَسْئَلُ اللَّهَ الَّذی اَکْرَمَنی بِمَعْرِفَتِکُمْ وَمَعْرِفَهِ اَوْلِیاَّئِکُمْ وَ رَزَقَنِی الْبَراَّئَهَ مِنْ اَعْداَّئِکُمْ اَنْ یَجْعَلَنی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَهِ وَاَنْ یُثَبِّتَ لی عِنْدَآُمْ قَدَمَ صِدْقٍ فِی الدُّنْیا وَ الاْخِرَهِ.......
يعني: بيزاري مي جويم از آنها(جنگ افروزان)و از خداوندتقرب مي جويم و سپس دوستي با شما و دوستي دوست شما و بيزاري از دشمنان شما و جنگ افروزان و برپاکنندگان نبرد با شما و بيزاري از همراهانشان ؛ من صلح هستم با هر که مسالمت دارد با شما و دشمنم با آنکه با شما در نبرد است پس درخواست ميکنم از خدايي که گرامي داشت مرا به معرفت و دوستان شما و به من روزي بيزاري از دشمنانشان را واينکه قرار دهد مرا با شما در دنيا و آخرت و ثابت و پابرجا بدارد نزد شما قدم راستي مرا در دنيا و آخرت. يكى از اصولى كه قرآن بر آن اصرار دارد، عشق به خوبان و خوبىها و تنفر از بدان و بدى ها است .
قرآن مى فرمايد: فلمّا تبيّن له انّه عدوّ للّهتبرّء منه انّ ابراهيم لاوّاه حليم آن گاه كه براى ابراهيم آشكار شد كه او دشمن خداست از او بيزارى جست ، با آنكه ابراهيم بسيار دلسوز و بردبار است پيامبر (ص)ماءمور است كه به مشركان بگويد: انّنى برىٌ ممّا تشركون من ازآنچه شما شريك خدا قرار مى دهيد بيزارم. البته نكته ديگري كه مي توان به آن توجه داشت. كه در زيارت عاشورا اشاره شده است و به نوعي با فلسفه عاشورا و قيام امام حسين در ارتباط است قيام در مقابل ستم با پيروي از امام و راهبر ظاهر كه در زمان غيبت حضرت مهدي(عج) جانشين آن يعني ولي ولي فقيه برحق ميتواند اين مسير را رهبري كند
دراين فراز اشاره شده است ...طلب ثاري كم مع امام هدي ظاهر ناطق بالحق منكم .... درزيارت عاشورا به امام حسين (ع)و يارانش صد مرتبه سلام مى دهيم و در مقابلبه دشمنان او كه دشمنان دين و خدايند، صد بار لعنت مى كنيم . تكرار پرتاب سنگ درسرزمين منى به شيطان و تكرار لعنت در زيارت عاشورا، نشان دهنده ى آن است كه بايد بامحبّت خوبان و بغض دشمنان خو بگيريم و خو گرفتن در اثر تكرار است . حضرت على (ع)متولّد كعبه و خانه زاد خداست ، خداوند مى فرمايد: به دور كعبه بچرخيد تا درطواف خانه خدا عشق على و فكر و راه او در جان شما جاى گيرد.
انسان بى عشق و تنفّر،همانند حيوانى است كه فقط نفس مى كشد. در هر شبانه روز ده مرتبه از خداوند مىخواهيم كه ما را در راه اولياى خود ثابت قدم بدارد؛ اهدنا الصراط المستقيم صراط الّذين انعمت عليهم و از راه منحرفان و غضب شدگان بيزارى مى جوييم غير المغضوب عليهم و لا الضّالّين سنگ كعبه را مى بوسيم ، ولى از سنگ جمرات با پرتاب سنگريزه هابه آن ، ابراز نفرت مى كنيم .
روز عرفه به عشق حسين (ع)و دعاى او اشك مىريزيم ، ولى فرداى آن در عيد قربان ، كارد بدست خون مى ريزيم و قربانى مى كنيم . بايك دست دعا و با دست ديگر سلاح . ما نفرين و لعن به دشمنان خدا را از انبيا يادگرفته ايم ؛ لعن الّذين كفروا من بنى اسرائيل على لسان داود و عيسى بن مريم كافرانبر زبان داوود و عيسى بن مريم لعن شده اند.
نوشته شده توسط اکبری |
فرازهايي در اين زيارت وجود دارد که پيام عاشورا دراين عبارات بيشتر متبلور است . يکي از بارزترين آنها اين است که ميشود بيان کرد که بر گرفته از فرهنگ و روح قرآن است...
بَرِئْتُ اِلَی اللَّهِ وَ اِلَیْکُمْ مِنْهُمْ وَ اَتَقَرَّبُ اِلَی اللَّهِ ثُمَّ اِلَیْکُمْ بِمُوالاتِکُمْ وَ مُوالاهِ وَلِیِّکُمْ وَ بِالْبَرآئَهِ مِنْ اَعْداَّئِکُمْ وَ النّاصِبینَ لَکُمُ الْحَرْبَ وَ بِالْبَرآئَهِ مِنْ اَشْیاعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ وَ وَلِیُّ لِمَنْ والاکُمْ وَ عَدُوُّ لِمَنْ عاداکُمْ فَاَسْئَلُ اللَّهَ الَّذی اَکْرَمَنی بِمَعْرِفَتِکُمْ وَمَعْرِفَهِ اَوْلِیاَّئِکُمْ وَ رَزَقَنِی الْبَراَّئَهَ مِنْ اَعْداَّئِکُمْ اَنْ یَجْعَلَنی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَهِ وَاَنْ یُثَبِّتَ لی عِنْدَآُمْ قَدَمَ صِدْقٍ فِی الدُّنْیا وَ الاْخِرَهِ.......
يعني: بيزاري مي جويم از آنها(جنگ افروزان)و از خداوندتقرب مي جويم و سپس دوستي با شما و دوستي دوست شما و بيزاري از دشمنان شما و جنگ افروزان و برپاکنندگان نبرد با شما و بيزاري از همراهانشان ؛ من صلح هستم با هر که مسالمت دارد با شما و دشمنم با آنکه با شما در نبرد است پس درخواست ميکنم از خدايي که گرامي داشت مرا به معرفت و دوستان شما و به من روزي بيزاري از دشمنانشان را واينکه قرار دهد مرا با شما در دنيا و آخرت و ثابت و پابرجا بدارد نزد شما قدم راستي مرا در دنيا و آخرت. يكى از اصولى كه قرآن بر آن اصرار دارد، عشق به خوبان و خوبىها و تنفر از بدان و بدى ها است .
قرآن مى فرمايد: فلمّا تبيّن له انّه عدوّ للّهتبرّء منه انّ ابراهيم لاوّاه حليم آن گاه كه براى ابراهيم آشكار شد كه او دشمن خداست از او بيزارى جست ، با آنكه ابراهيم بسيار دلسوز و بردبار است پيامبر (ص)ماءمور است كه به مشركان بگويد: انّنى برىٌ ممّا تشركون من ازآنچه شما شريك خدا قرار مى دهيد بيزارم. البته نكته ديگري كه مي توان به آن توجه داشت. كه در زيارت عاشورا اشاره شده است و به نوعي با فلسفه عاشورا و قيام امام حسين در ارتباط است قيام در مقابل ستم با پيروي از امام و راهبر ظاهر كه در زمان غيبت حضرت مهدي(عج) جانشين آن يعني ولي ولي فقيه برحق ميتواند اين مسير را رهبري كند
دراين فراز اشاره شده است ...طلب ثاري كم مع امام هدي ظاهر ناطق بالحق منكم .... درزيارت عاشورا به امام حسين (ع)و يارانش صد مرتبه سلام مى دهيم و در مقابلبه دشمنان او كه دشمنان دين و خدايند، صد بار لعنت مى كنيم . تكرار پرتاب سنگ درسرزمين منى به شيطان و تكرار لعنت در زيارت عاشورا، نشان دهنده ى آن است كه بايد بامحبّت خوبان و بغض دشمنان خو بگيريم و خو گرفتن در اثر تكرار است . حضرت على (ع)متولّد كعبه و خانه زاد خداست ، خداوند مى فرمايد: به دور كعبه بچرخيد تا درطواف خانه خدا عشق على و فكر و راه او در جان شما جاى گيرد.
انسان بى عشق و تنفّر،همانند حيوانى است كه فقط نفس مى كشد. در هر شبانه روز ده مرتبه از خداوند مىخواهيم كه ما را در راه اولياى خود ثابت قدم بدارد؛ اهدنا الصراط المستقيم صراط الّذين انعمت عليهم و از راه منحرفان و غضب شدگان بيزارى مى جوييم غير المغضوب عليهم و لا الضّالّين سنگ كعبه را مى بوسيم ، ولى از سنگ جمرات با پرتاب سنگريزه هابه آن ، ابراز نفرت مى كنيم .
روز عرفه به عشق حسين (ع)و دعاى او اشك مىريزيم ، ولى فرداى آن در عيد قربان ، كارد بدست خون مى ريزيم و قربانى مى كنيم . بايك دست دعا و با دست ديگر سلاح . ما نفرين و لعن به دشمنان خدا را از انبيا يادگرفته ايم ؛ لعن الّذين كفروا من بنى اسرائيل على لسان داود و عيسى بن مريم كافرانبر زبان داوود و عيسى بن مريم لعن شده اند.
۹۹۲
۰۵ آبان ۱۳۹۳
دیدگاه ها (۵)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.