عالَم ذَرّ یکی از جهان های آفرینش است که مربوط به دوران پ
عالَم ذَرّ یکی از جهانهای آفرینش است که مربوط به دوران پیش از خلقت آدم و یا همزمان با خلقت اوست. در عالم ذر تمام انسانهایی که قرار بوده تا روز قیامت به دنیا بیایند، به صورت «ذرّه» ظاهر شدند و از آن ها پیمانی بر توحید و ربوبیت خدا و نبوت پیامبران گرفته شد و سپس آن افراد که به صورت ذره بوده به جایگاه اولی خود بازگشتند.
وطبق روایات تا زمان مشخص خاطرات آن زمان از ذهن ها پاک شد و تنها معرفت وفطرت خداجو در دلها باقی ماند.
اما برخی از مفسران آیه ذر یا میثاق(آیه۱۷۲ سوره اعراف) رابه معنای توحید فطری حمل نموده. به عقیده این افراد، خدا انسانها را درهنگام آفرینش صاحب فطرت خداجو کرد که پیوسته پروردگار خود را بشناسند و نیاز خود را به او احساس کنند.
این پیمان برای این بود که حجت بر انسانها تمام شود تا در رستاخیز نگویند: ما از موضوع شناخت خدا بی خبر بودیم و لذا کافر شدیم و نیز نگویند پدران ما بت پرست بودند و ما هم فرزندان همان پدران هستیم و چاره ای جز تبعیت از آنها نداشتیم.
طبق بیان امیرمومنان علی علیه السلام پی در پی آمدن پیامبران، برای این بود که مردم را به عهد و میثاق فطری که در آفرینش آنان نهاده شده است، فرا خوانند پس خداوند سبحان بندگانش را بدون پیامبر یا کتاب آسمانی یا نشان دادن راه روشن رها نساخت.
امام باقر(ع) ضمن روایتی به زرارة فرمود:
خداوند از پشت آدم، ذریه اش را تا قیامت برکشید و آنان به صورت انبوه خارج شدند. آن گاه خداوند خود را به آنان شناساند و برایشان نمایاند و اگر چنین نمی کرد، هیچ کس پروردگار خویش را نمیشناخت.
روایات زیادی راجع به عالم ذر وجود دارد که به برخی از آن ها اشاره می کنم:
-ذرات در عالم ذر دارای درک و شعور بودند.
-علت برتر بودن حضرت محمد(ص) بر سایر پیامبران این بود که ایشان در عالم ذر نخستین پیامبر بود که به ربوبیت خدا اقرار کرد
-علت مقدس بودن سنگ حجرالاسود این است که خداوند پیمانی را که از انسان ها در عالم ذر گرفته درون این سنگ قرار داده است.
و...
منابع:
-اصول کافی، ج ۳، کتاب الایمان والکفر، باب فطرة
-بحارالانوار، ج 52، ص 287.
-کافی، ج 1، ص 441 و ج 2، ص 10
@sokhane._.hagh.
#عالم_ذر#امام_علي#امام_علی#امام_علی_علیه_السلام#امام_علی_ع#رسول_اکرم
وطبق روایات تا زمان مشخص خاطرات آن زمان از ذهن ها پاک شد و تنها معرفت وفطرت خداجو در دلها باقی ماند.
اما برخی از مفسران آیه ذر یا میثاق(آیه۱۷۲ سوره اعراف) رابه معنای توحید فطری حمل نموده. به عقیده این افراد، خدا انسانها را درهنگام آفرینش صاحب فطرت خداجو کرد که پیوسته پروردگار خود را بشناسند و نیاز خود را به او احساس کنند.
این پیمان برای این بود که حجت بر انسانها تمام شود تا در رستاخیز نگویند: ما از موضوع شناخت خدا بی خبر بودیم و لذا کافر شدیم و نیز نگویند پدران ما بت پرست بودند و ما هم فرزندان همان پدران هستیم و چاره ای جز تبعیت از آنها نداشتیم.
طبق بیان امیرمومنان علی علیه السلام پی در پی آمدن پیامبران، برای این بود که مردم را به عهد و میثاق فطری که در آفرینش آنان نهاده شده است، فرا خوانند پس خداوند سبحان بندگانش را بدون پیامبر یا کتاب آسمانی یا نشان دادن راه روشن رها نساخت.
امام باقر(ع) ضمن روایتی به زرارة فرمود:
خداوند از پشت آدم، ذریه اش را تا قیامت برکشید و آنان به صورت انبوه خارج شدند. آن گاه خداوند خود را به آنان شناساند و برایشان نمایاند و اگر چنین نمی کرد، هیچ کس پروردگار خویش را نمیشناخت.
روایات زیادی راجع به عالم ذر وجود دارد که به برخی از آن ها اشاره می کنم:
-ذرات در عالم ذر دارای درک و شعور بودند.
-علت برتر بودن حضرت محمد(ص) بر سایر پیامبران این بود که ایشان در عالم ذر نخستین پیامبر بود که به ربوبیت خدا اقرار کرد
-علت مقدس بودن سنگ حجرالاسود این است که خداوند پیمانی را که از انسان ها در عالم ذر گرفته درون این سنگ قرار داده است.
و...
منابع:
-اصول کافی، ج ۳، کتاب الایمان والکفر، باب فطرة
-بحارالانوار، ج 52، ص 287.
-کافی، ج 1، ص 441 و ج 2، ص 10
@sokhane._.hagh.
#عالم_ذر#امام_علي#امام_علی#امام_علی_علیه_السلام#امام_علی_ع#رسول_اکرم
۳۴۹
۲۱ آذر ۱۴۰۰
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.