بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
به اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر، شناخت حاصل نموده و ایمان بیاوریم و در تسلیم به اسلام آن را محقق و ظاهر نماییم و مصداق - صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا - باشیم.
پس، این وصل، انعطاف و تسلیم، به این است که از ایشان بپرسیم: این که خداوند فرمود: حج به جای آوریم، چگونه به جای آوریم - این که فرمود: زکات دهیم، چگونه است؟ این که فرمود طهارت را در ظاهر و باطن رعایت کنیم، به چه شکلی محقق میشود؟ قوانین محرم و نامحرم و عقد و طلاق چیست؟
و بالاخره در خصوص صلاة که فرمود ستون دین و معراج مؤمن است، این که فرمود: إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي -(سوره طه آیه 14) يقين اين منم خداى يكتا كه جز من معبودى نيست، پس مرا پرستش كن و نماز را به ياد من برپا دار.
این که فرمود: حَافِظُواْ عَلَى الصَّلَوَاتِ والصَّلاَةِ الْوُسْطَى وَقُومُواْ لِلّهِ قَانِتِينَ - بر همه نمازها و به ويژه نماز ميانه برخی گفتهاند: نماز ظهر محافظت نماييد و در نماز و در هر امرى براى خدا خاضعانه به پا خيزيد یعنی چه؟
این که فرمود: از ویژگیهای مؤمنین این است که الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ آنان كه در نمازشان به دل و به اندامها فروتنند و نیز- وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ – و آنان كه بر نمازهايشان محافظت دارند، به چه معناست و چه باید کرد؟(سوره مؤمنون آیه 2 و 3)
و ایشان بفرمایید این چنین که من اقامه صلوة میکنم با تمامی احکام و اوقاتش، شما نیز اقامه نماز نمایید. این چنین که من صلوات میفرستم دعا میکنم، شما دعا کنید، این طور که عقد میکنم، عقد کنید و این طور که در تمامی شئون زندگی دستور میدهم عمل نمایید.
تذکر: دقت شود که اثر طبیعی اکتفا به ظاهر قرآن کریم و دنبال کلمه مربوطه گشتن که خود مغایر با دستورات و آموزه های ظاهر و باطن قرآن کریم است، همین خودمحوری و خود رأیی در اسلام و احکام الهی است. از قطع ارتباط با رسول وحی و حاملان و عالمان و عاملان وحی اهل عصمت علیهم السلام، شروع میشود، به ترک نماز و سایر واجبات و محرمات میرسد و بدتر از همه آن که انسان را به اسم اسلام و قرآن، کافر میسازد، و البته کافری جاهل و مدعی که به غیر از خود، همه را احمق، نادان، کافر و مشرک میخواند درست مثل وهابیت و یا گروهکهای جدیدی که گاه سبز میشوند و به اصطلاح درس قرآن و عرفان میدهند.(پایان)
پاسخ قسمت سوم :
به اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر، شناخت حاصل نموده و ایمان بیاوریم و در تسلیم به اسلام آن را محقق و ظاهر نماییم و مصداق - صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا - باشیم.
پس، این وصل، انعطاف و تسلیم، به این است که از ایشان بپرسیم: این که خداوند فرمود: حج به جای آوریم، چگونه به جای آوریم - این که فرمود: زکات دهیم، چگونه است؟ این که فرمود طهارت را در ظاهر و باطن رعایت کنیم، به چه شکلی محقق میشود؟ قوانین محرم و نامحرم و عقد و طلاق چیست؟
و بالاخره در خصوص صلاة که فرمود ستون دین و معراج مؤمن است، این که فرمود: إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي -(سوره طه آیه 14) يقين اين منم خداى يكتا كه جز من معبودى نيست، پس مرا پرستش كن و نماز را به ياد من برپا دار.
این که فرمود: حَافِظُواْ عَلَى الصَّلَوَاتِ والصَّلاَةِ الْوُسْطَى وَقُومُواْ لِلّهِ قَانِتِينَ - بر همه نمازها و به ويژه نماز ميانه برخی گفتهاند: نماز ظهر محافظت نماييد و در نماز و در هر امرى براى خدا خاضعانه به پا خيزيد یعنی چه؟
این که فرمود: از ویژگیهای مؤمنین این است که الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ آنان كه در نمازشان به دل و به اندامها فروتنند و نیز- وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ – و آنان كه بر نمازهايشان محافظت دارند، به چه معناست و چه باید کرد؟(سوره مؤمنون آیه 2 و 3)
و ایشان بفرمایید این چنین که من اقامه صلوة میکنم با تمامی احکام و اوقاتش، شما نیز اقامه نماز نمایید. این چنین که من صلوات میفرستم دعا میکنم، شما دعا کنید، این طور که عقد میکنم، عقد کنید و این طور که در تمامی شئون زندگی دستور میدهم عمل نمایید.
تذکر: دقت شود که اثر طبیعی اکتفا به ظاهر قرآن کریم و دنبال کلمه مربوطه گشتن که خود مغایر با دستورات و آموزه های ظاهر و باطن قرآن کریم است، همین خودمحوری و خود رأیی در اسلام و احکام الهی است. از قطع ارتباط با رسول وحی و حاملان و عالمان و عاملان وحی اهل عصمت علیهم السلام، شروع میشود، به ترک نماز و سایر واجبات و محرمات میرسد و بدتر از همه آن که انسان را به اسم اسلام و قرآن، کافر میسازد، و البته کافری جاهل و مدعی که به غیر از خود، همه را احمق، نادان، کافر و مشرک میخواند درست مثل وهابیت و یا گروهکهای جدیدی که گاه سبز میشوند و به اصطلاح درس قرآن و عرفان میدهند.(پایان)
۴۷۳
۰۶ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.