صداقت ، قناعت ، سخاوت ، صبر، عفّت ، ادب
اصول دین چیست؟
متأسفانه بسیاری بر این گمان ھستند که دین عبارتست از نماز و روزه و خیرات و حجّ و امثالھم . درحالیکه
اینھا فروع دین ھستند. « فرع » به معنای میوه و ثمره ومعلول است، که بطور طبیعی از اصل یک واقعه ای
رخ می نماید . اصول دین دو جنبه دارد : اصول عملی و اصول اعتقادی !
اصول اعتقادی دین ما ھمانھا ھستند که ھمه
می دانیم یعنی توحید ونبوّت ومعاد وعدل وامامت . اینھا جنبه ذھنی و احساسی دین است و امری درونی
و نامرئی است .
و اما اصول عملی دین ھمانھائی ھستند که اکثر ما از یادشان می بریم و عبادات (نماز ،روزه و ... ) را ھمان اصول عملی دین می پنداریم . در حالیکه عبادات محصول ثانویه عمل به اصول دین ھستند و اموری کاملاً شخصی و معنوی محسوب می شوند .
وامّا اصول عملی دین چیست ؟ صداقت ، قناعت ، سخاوت ، صبر، عفّت ، ادب ، خویشتن داری ، محبّت ،
رزق حلال ، دوری از زنا و ربا و ریا و... ، اینھا ھمان اخلاق فطری بشرند و ارکان ھمه مذاھب حقّه الھی می
باشند.
انسان به میزانی که این اصول را در زندگی روزمره به فعل در می آورد به باور قلبی اصول اعتقادی دین
می رسد و به تدریج عبادات که میوه ھای وجود یک موٌمن ھستند بصورت نیازی روحانی آشکار میشوند
که جملگی قلمرو پرستش پروردگارند . درواقع اصول عملی دین موجب تقرّب انسان به خداوند شده و این
تقرّب موجب پرستش می شود ونماز وروزه وانفاق وجھاد وابلاغ معارف دینی پدید می آیند.
برخی می پندارند که برای دین دار شدن و ایمان آوردن بایستی عبادت کرد وخیرات داد وامثالھم . در
حالیکه برای ورود بر دین خدا وقلمرو ایمان الھی بایستی زندگی را براساس فطرت واحکام اخلاق اصلاح
نمود . بایستی دروغ وریا وحرص وبخل وتھمت وحرام خواری و روابط نامشروع را از اعمال خود پاک نمود
و این ھمان رویکرد به خداوند است . این ھمان ورود به دین و حرکت بسوی اوست . این حرکت چون به
حریم الھی می رسد موجب عبادات می شود ھمانطور که انسان به ھنگام ورود به خانه یک سلطان یا
استادی ، کرنش می کند وادب بجا می آورد و اظھار ارادت می کند . در غیر اینصورت انجام عبادات یک تئاتر
است یعنی دین نمائی . واین ھمان نفاق است.
کسی که دروغ می گوید و تھمت ناروا می زند و نماز ھم می خواند . کسی که شغل حرام دارد و زکوة می
دھد . کسی که ربا می خورد وبه حجّ می رود و..... در واقع مشغول اشدّ معصیت به خداست وخداوند را
به گمان خود فریب می دھد . این نفاق است که پست ترین مقام بشر در جھان می باشد و منافقین ھم
ملعون ترین مردمان در نزد خدا ھستند.....
منبع:کتاب دائره المعارف عرفانی جلد دوم،صفحه 69،اثر استاد علی اکبر خانجانی
دانلود رایگان 178جلدکتاب بکر و بدیع از همین مولف:
www.khanjany.org
متأسفانه بسیاری بر این گمان ھستند که دین عبارتست از نماز و روزه و خیرات و حجّ و امثالھم . درحالیکه
اینھا فروع دین ھستند. « فرع » به معنای میوه و ثمره ومعلول است، که بطور طبیعی از اصل یک واقعه ای
رخ می نماید . اصول دین دو جنبه دارد : اصول عملی و اصول اعتقادی !
اصول اعتقادی دین ما ھمانھا ھستند که ھمه
می دانیم یعنی توحید ونبوّت ومعاد وعدل وامامت . اینھا جنبه ذھنی و احساسی دین است و امری درونی
و نامرئی است .
و اما اصول عملی دین ھمانھائی ھستند که اکثر ما از یادشان می بریم و عبادات (نماز ،روزه و ... ) را ھمان اصول عملی دین می پنداریم . در حالیکه عبادات محصول ثانویه عمل به اصول دین ھستند و اموری کاملاً شخصی و معنوی محسوب می شوند .
وامّا اصول عملی دین چیست ؟ صداقت ، قناعت ، سخاوت ، صبر، عفّت ، ادب ، خویشتن داری ، محبّت ،
رزق حلال ، دوری از زنا و ربا و ریا و... ، اینھا ھمان اخلاق فطری بشرند و ارکان ھمه مذاھب حقّه الھی می
باشند.
انسان به میزانی که این اصول را در زندگی روزمره به فعل در می آورد به باور قلبی اصول اعتقادی دین
می رسد و به تدریج عبادات که میوه ھای وجود یک موٌمن ھستند بصورت نیازی روحانی آشکار میشوند
که جملگی قلمرو پرستش پروردگارند . درواقع اصول عملی دین موجب تقرّب انسان به خداوند شده و این
تقرّب موجب پرستش می شود ونماز وروزه وانفاق وجھاد وابلاغ معارف دینی پدید می آیند.
برخی می پندارند که برای دین دار شدن و ایمان آوردن بایستی عبادت کرد وخیرات داد وامثالھم . در
حالیکه برای ورود بر دین خدا وقلمرو ایمان الھی بایستی زندگی را براساس فطرت واحکام اخلاق اصلاح
نمود . بایستی دروغ وریا وحرص وبخل وتھمت وحرام خواری و روابط نامشروع را از اعمال خود پاک نمود
و این ھمان رویکرد به خداوند است . این ھمان ورود به دین و حرکت بسوی اوست . این حرکت چون به
حریم الھی می رسد موجب عبادات می شود ھمانطور که انسان به ھنگام ورود به خانه یک سلطان یا
استادی ، کرنش می کند وادب بجا می آورد و اظھار ارادت می کند . در غیر اینصورت انجام عبادات یک تئاتر
است یعنی دین نمائی . واین ھمان نفاق است.
کسی که دروغ می گوید و تھمت ناروا می زند و نماز ھم می خواند . کسی که شغل حرام دارد و زکوة می
دھد . کسی که ربا می خورد وبه حجّ می رود و..... در واقع مشغول اشدّ معصیت به خداست وخداوند را
به گمان خود فریب می دھد . این نفاق است که پست ترین مقام بشر در جھان می باشد و منافقین ھم
ملعون ترین مردمان در نزد خدا ھستند.....
منبع:کتاب دائره المعارف عرفانی جلد دوم،صفحه 69،اثر استاد علی اکبر خانجانی
دانلود رایگان 178جلدکتاب بکر و بدیع از همین مولف:
www.khanjany.org
۸۳۴
۰۷ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.