تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره بلد
فضیلت قرائت این سوره
امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: هر كه در نماز واجبش سوره «لَا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ» را بخواند، در دنیا در شمار نیكوكاران شناخته شود و در آخرت از كسانی شناخته شود كه در درگاه خداوند مقام و منزلتی دارند و در روز قیامت در زمره همراهان پیامبران و شهیدان و نیكوكاران شود.
آیه 1 تا 7
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ
به نام خدا كه رحمتش بى اندازه است و مهربانى اش هميشگى
لاٰ أُقْسِمُ بِهٰذَا الْبَلَدِ (١)
قسم مى خورم به اين شهر،
وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهٰذَا الْبَلَدِ (٢)
در حالى كه تو در آن جاى دارى
وَ وٰالِدٍ وَ مٰا وَلَدَ (٣)
و سوگند به پدر و آنچه زاده است؛
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسٰانَ فِي كَبَدٍ (٤)
همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفريديم
أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ (٥)
آيا گمان مى كند كه هرگز كسى بر او دست نيابد؟!
يَقُولُ أَهْلَكْتُ مٰالاً لُبَداً (٦)
مى گويد: ثروت فراوانى را [براى مبارزه با پيامبر و اسلام] تباه كرده ام!
أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ (٧)
آيا گمان مى كند كه هيچ كس او را نديده است [كه همه اعمال و كردارش را ثبت كند؟ ]
نکته ها:
در قرآن سه بار جمله «لا اُقسم» به كار رفته است و اهل تفسير آن را دو گونه معنا كرده اند. گروهى حرف لا را زائد دانسته و آن را (قسم مى خورم) معنا كرده اند و گروهى آن را (سوگند نمى خورم) ترجمه كرده اند، به اين معنا كه مسئله به قدرى روشن است كه نيازى به سوگند خوردن نيست.
منظور از «بلد»، مكّه است كه قبل از اسلام هم مورد احترام بوده است. مكّه حَرَم اَمن الهى و اولين خانه اى است كه براى انسان قرار داده شد.
جمله «و انت حلّ» چند گونه تفسير شده است كه يك معنى را در ترجمه آورديم و معناى دوم آن است كه مردم مكّه اهانت تو را در آن حلال مى دانند، پس به شهرى كه اهانت تو را حلال مى شمرند سوگند نمى خورم.(53) و معناى سوم آن است كه دست تو در مورد اين شهر باز است و در فتح مكّه هر تصميمى كه درباره مخالفان بخواهى مى توانى بگيرى.
«كَبَد» به معناى سختى و «لَبَد» به معناى پشم متراكم است. البتّه بعضى كبد را به معناى راست قامت و معتدل گرفته اند.(54)
اينكه انسان در دل رنج و سختى آفريده شده، يعنى كاميابى هاى دنيوى آميخته با رنج و زحمت است. «لقد خلقنا الانسان فى كبد»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره بلد
فضیلت قرائت این سوره
امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: هر كه در نماز واجبش سوره «لَا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ» را بخواند، در دنیا در شمار نیكوكاران شناخته شود و در آخرت از كسانی شناخته شود كه در درگاه خداوند مقام و منزلتی دارند و در روز قیامت در زمره همراهان پیامبران و شهیدان و نیكوكاران شود.
آیه 1 تا 7
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ
به نام خدا كه رحمتش بى اندازه است و مهربانى اش هميشگى
لاٰ أُقْسِمُ بِهٰذَا الْبَلَدِ (١)
قسم مى خورم به اين شهر،
وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهٰذَا الْبَلَدِ (٢)
در حالى كه تو در آن جاى دارى
وَ وٰالِدٍ وَ مٰا وَلَدَ (٣)
و سوگند به پدر و آنچه زاده است؛
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسٰانَ فِي كَبَدٍ (٤)
همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفريديم
أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ (٥)
آيا گمان مى كند كه هرگز كسى بر او دست نيابد؟!
يَقُولُ أَهْلَكْتُ مٰالاً لُبَداً (٦)
مى گويد: ثروت فراوانى را [براى مبارزه با پيامبر و اسلام] تباه كرده ام!
أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ (٧)
آيا گمان مى كند كه هيچ كس او را نديده است [كه همه اعمال و كردارش را ثبت كند؟ ]
نکته ها:
در قرآن سه بار جمله «لا اُقسم» به كار رفته است و اهل تفسير آن را دو گونه معنا كرده اند. گروهى حرف لا را زائد دانسته و آن را (قسم مى خورم) معنا كرده اند و گروهى آن را (سوگند نمى خورم) ترجمه كرده اند، به اين معنا كه مسئله به قدرى روشن است كه نيازى به سوگند خوردن نيست.
منظور از «بلد»، مكّه است كه قبل از اسلام هم مورد احترام بوده است. مكّه حَرَم اَمن الهى و اولين خانه اى است كه براى انسان قرار داده شد.
جمله «و انت حلّ» چند گونه تفسير شده است كه يك معنى را در ترجمه آورديم و معناى دوم آن است كه مردم مكّه اهانت تو را در آن حلال مى دانند، پس به شهرى كه اهانت تو را حلال مى شمرند سوگند نمى خورم.(53) و معناى سوم آن است كه دست تو در مورد اين شهر باز است و در فتح مكّه هر تصميمى كه درباره مخالفان بخواهى مى توانى بگيرى.
«كَبَد» به معناى سختى و «لَبَد» به معناى پشم متراكم است. البتّه بعضى كبد را به معناى راست قامت و معتدل گرفته اند.(54)
اينكه انسان در دل رنج و سختى آفريده شده، يعنى كاميابى هاى دنيوى آميخته با رنج و زحمت است. «لقد خلقنا الانسان فى كبد»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۲k
۱۱ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.