بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت سوم :
داده است.(سوره نساء بخشی از آیه 95)
ولکن علمای فریقین بر خلاف سلفی های جهادی، معتقدند که جهاد، منحصر در جهاد نظامی نیست بلکه شامل جهاد با نفس و جهاد با شیطان و جهاد علمی و فرهنگی و تبلیغی و جهاد رسیدگی به امور خانواده و جهاد رسیدگی به امور فقرای جامعه اسلامی و ... نیز می شود.
واژه جهاد تبیین از نوآوری های فقیه ژرف اندیش و رهبر جهان اسلام حضرت امام خامنه ای (أدام الله ظله الشریف) است که ریشه در کتاب و سنت دارد؛ آیات و روایات اثبات کننده شرعیِّتِ- أمر به معروف و نهی از منکر ، به عنوان دلایلِ عامِّ اثبات کننده شرعیِّتِ جهاد تبیین است که از اطلاقِ آنها، مشروع بودنِ این مسأله نیز اثبات می شود. احادیث نبوی و علوی و وصیت نامه امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب (علیه السلام) به امام حسن و امام حسین (علیهما السلام ) و پیروانشان تا روز قیامت، دلیل خاصِّ اثبات کننده مشروعیتِ جهاد تبیین هستند.(امام خامنه ای ( مدظله العالی) در تاریخ: (1400/05/07)
در پایان مراسم عزاداری اربعین و در تاریخ : (1400/12/19) در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری با معظمٌ له ، مسأله مهم و کلیدی جهاد تبیین را مطرح و تبیین فرموده اند.)
واژه جهاد تبیین ، از دو کلمه جهاد و تبیین تشکیل شده که واژه جهاد ، مصدر ثلاثی مجرد از ماده جهد بوده که در لغت به معنای زمین سخت است.(جوهری، اسماعیل؛ الصحاح - تاج اللغة و صحاح العربية، ج2، ص 461: الجَهَادُ بالفتح: الأرضُ الصُلبةُ.)
و در اصطلاح شرعی، به معنای نهایت تلاش برای مقابله با دشمنان می باشد.(راغب اصفهانی، حسین؛ مفردات ألفاظ القرآن ، ص: 20۸: الجِهادُ و المجاهدة : استفراغ الوسع في مدافعة العدو)
جهاد، دارای اقسام مختلفی است که عبارتند از:
الف) جهاد با جان؛ یعنی:جهاد نظامی.
ب) جهاد با مال؛ یعنی: رسیدگی به امور فقرای جامعه اسلامی با پرداخت کردن خمس یا زکات یا صدقات مستحبی و مقابله با دشمنان اسلام با یاری کردن مجاهدین.
ج) جهاد با شهوات و جهاد با ابلیس.
د) جهاد با زبان؛ امر به معروف و نهی از منکر و جهاد تبیین.
واژه تَبْیین، مصدر باب تفعیل از ماده بَیَّنَ ، یُبَیِّنُ است که در لغت به معنای توضیح دادن (جوهری ، اسماعیل؛ الصحاح - تاج اللغة و صحاح العربية، ج5، ص208 : التَبْيِينُ: الإيضاح. و التَبْيِينُ أيضا: الوضوح) بوده و در اصطلاح شرعی به معنای فهماندنِ معنای مورد نظر به طرف مقابل است.(زبیدی، محب الدین؛ تاج العروس من جواهر القاموس ، ج18، ص8۲: الفَرْقُ بَيْنَ البَيانِ و التِّبيان ؛(ادامه دارد...)
قسمت سوم :
داده است.(سوره نساء بخشی از آیه 95)
ولکن علمای فریقین بر خلاف سلفی های جهادی، معتقدند که جهاد، منحصر در جهاد نظامی نیست بلکه شامل جهاد با نفس و جهاد با شیطان و جهاد علمی و فرهنگی و تبلیغی و جهاد رسیدگی به امور خانواده و جهاد رسیدگی به امور فقرای جامعه اسلامی و ... نیز می شود.
واژه جهاد تبیین از نوآوری های فقیه ژرف اندیش و رهبر جهان اسلام حضرت امام خامنه ای (أدام الله ظله الشریف) است که ریشه در کتاب و سنت دارد؛ آیات و روایات اثبات کننده شرعیِّتِ- أمر به معروف و نهی از منکر ، به عنوان دلایلِ عامِّ اثبات کننده شرعیِّتِ جهاد تبیین است که از اطلاقِ آنها، مشروع بودنِ این مسأله نیز اثبات می شود. احادیث نبوی و علوی و وصیت نامه امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب (علیه السلام) به امام حسن و امام حسین (علیهما السلام ) و پیروانشان تا روز قیامت، دلیل خاصِّ اثبات کننده مشروعیتِ جهاد تبیین هستند.(امام خامنه ای ( مدظله العالی) در تاریخ: (1400/05/07)
در پایان مراسم عزاداری اربعین و در تاریخ : (1400/12/19) در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری با معظمٌ له ، مسأله مهم و کلیدی جهاد تبیین را مطرح و تبیین فرموده اند.)
واژه جهاد تبیین ، از دو کلمه جهاد و تبیین تشکیل شده که واژه جهاد ، مصدر ثلاثی مجرد از ماده جهد بوده که در لغت به معنای زمین سخت است.(جوهری، اسماعیل؛ الصحاح - تاج اللغة و صحاح العربية، ج2، ص 461: الجَهَادُ بالفتح: الأرضُ الصُلبةُ.)
و در اصطلاح شرعی، به معنای نهایت تلاش برای مقابله با دشمنان می باشد.(راغب اصفهانی، حسین؛ مفردات ألفاظ القرآن ، ص: 20۸: الجِهادُ و المجاهدة : استفراغ الوسع في مدافعة العدو)
جهاد، دارای اقسام مختلفی است که عبارتند از:
الف) جهاد با جان؛ یعنی:جهاد نظامی.
ب) جهاد با مال؛ یعنی: رسیدگی به امور فقرای جامعه اسلامی با پرداخت کردن خمس یا زکات یا صدقات مستحبی و مقابله با دشمنان اسلام با یاری کردن مجاهدین.
ج) جهاد با شهوات و جهاد با ابلیس.
د) جهاد با زبان؛ امر به معروف و نهی از منکر و جهاد تبیین.
واژه تَبْیین، مصدر باب تفعیل از ماده بَیَّنَ ، یُبَیِّنُ است که در لغت به معنای توضیح دادن (جوهری ، اسماعیل؛ الصحاح - تاج اللغة و صحاح العربية، ج5، ص208 : التَبْيِينُ: الإيضاح. و التَبْيِينُ أيضا: الوضوح) بوده و در اصطلاح شرعی به معنای فهماندنِ معنای مورد نظر به طرف مقابل است.(زبیدی، محب الدین؛ تاج العروس من جواهر القاموس ، ج18، ص8۲: الفَرْقُ بَيْنَ البَيانِ و التِّبيان ؛(ادامه دارد...)
۹۳۸
۱۸ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.