بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
دوستی و ارتباط : فرق است میان معنای دوستی با ارتباط. ارتباطات میتواند بر اساس نیازها و ضرورتها برقرار شود؛ شاید لازم باشد که مؤمنی با کافری ارتباطی برقرار نماید؛ حال خواه جهت ارشاد او باشد و یا انجام یک معامله تجاری، یا تبادل نظریات، علوم و اما دوستی، ریشه در محبّت قلبی دارد که یقیناً میل، کشش، همسویی و حتی برتری و چه بسا سلطه ایجاد میکند؛ همین که گفته میشود: کسی سخن یا درخواست دوستش را زمین نمیزند، یعنی برتری رأی، نظر، میل یا خواست او را پذیرفته است.
دوستی ها، چه دوست داشتن افراد باشد، یا حتی اشیاء و یا حیوانات، اُنس ایجاد میکند و همین اُنس، در تمامی اخلاقیات و رفتارهای آدمی اثر میگذارد.
دوستی ها، به تناسب مصادیق، پشت سر هم قرار میگیرد تا برسند به محبوب غایی، خواه خداوند سبحان باشد، یا دنیا، مظاهر و متاعش.
از اینرو فرمود:اهل دنیا، محبوبهای خودشان را مثل دوست داشتن خدا دوست میدارند، اما شدت و غایت محبّت مؤمنان، الله جلّ جلاله میباشد. وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ - و برخى از مردم در برابر خدا همانندهايى براى او برمى گزينند و آنها را چون دوست داشتن خدا دوست مى دارند، ولى كسانى كه ايمان آوردهاند شدت محبّتشان محبوب غاییشان الله میباشد. (سوره بقره بخشی از آیه 165)
بنابراین، دوستی ها، باید هم در راستای دوستی خداوند سبحان باشند و هم باید مانعی بر سر راحت محبت به او نباشند.
لذا فرمود: کفار و اهل کتاب را دوست نگیرد و آنها را سرپرست (ولیّ) خود بر نگزینید.
انسان عاقل، دشمن خدا و دشمن خودش را دوست نمیگیرد. میفرماید: شما مؤمنان آنها را دوست دارید و اصرار دارید که محبت خود را در کلام و عمل ظاهر کنید مودّت، اما آنها نه تنها چنین محبتی به شما ندارند، بلکه با شما دشمنی دارند.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِي سَبِيلِي وَابْتِغَاءَ مَرْضَاتِي تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَأَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَيْتُمْ وَمَا أَعْلَنْتُمْ وَمَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ - (ادامه دارد...)
پاسخ قسمت سوم :
دوستی و ارتباط : فرق است میان معنای دوستی با ارتباط. ارتباطات میتواند بر اساس نیازها و ضرورتها برقرار شود؛ شاید لازم باشد که مؤمنی با کافری ارتباطی برقرار نماید؛ حال خواه جهت ارشاد او باشد و یا انجام یک معامله تجاری، یا تبادل نظریات، علوم و اما دوستی، ریشه در محبّت قلبی دارد که یقیناً میل، کشش، همسویی و حتی برتری و چه بسا سلطه ایجاد میکند؛ همین که گفته میشود: کسی سخن یا درخواست دوستش را زمین نمیزند، یعنی برتری رأی، نظر، میل یا خواست او را پذیرفته است.
دوستی ها، چه دوست داشتن افراد باشد، یا حتی اشیاء و یا حیوانات، اُنس ایجاد میکند و همین اُنس، در تمامی اخلاقیات و رفتارهای آدمی اثر میگذارد.
دوستی ها، به تناسب مصادیق، پشت سر هم قرار میگیرد تا برسند به محبوب غایی، خواه خداوند سبحان باشد، یا دنیا، مظاهر و متاعش.
از اینرو فرمود:اهل دنیا، محبوبهای خودشان را مثل دوست داشتن خدا دوست میدارند، اما شدت و غایت محبّت مؤمنان، الله جلّ جلاله میباشد. وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ - و برخى از مردم در برابر خدا همانندهايى براى او برمى گزينند و آنها را چون دوست داشتن خدا دوست مى دارند، ولى كسانى كه ايمان آوردهاند شدت محبّتشان محبوب غاییشان الله میباشد. (سوره بقره بخشی از آیه 165)
بنابراین، دوستی ها، باید هم در راستای دوستی خداوند سبحان باشند و هم باید مانعی بر سر راحت محبت به او نباشند.
لذا فرمود: کفار و اهل کتاب را دوست نگیرد و آنها را سرپرست (ولیّ) خود بر نگزینید.
انسان عاقل، دشمن خدا و دشمن خودش را دوست نمیگیرد. میفرماید: شما مؤمنان آنها را دوست دارید و اصرار دارید که محبت خود را در کلام و عمل ظاهر کنید مودّت، اما آنها نه تنها چنین محبتی به شما ندارند، بلکه با شما دشمنی دارند.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِي سَبِيلِي وَابْتِغَاءَ مَرْضَاتِي تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَأَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَيْتُمْ وَمَا أَعْلَنْتُمْ وَمَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ - (ادامه دارد...)
۱۸۵
۲۸ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.