بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
تفاوت تفكر و تعقل - به طور خلاصه آن که: هر چند باید بین عقل شناختی، عقل ریاضی و عقل معاش، تفکیک اساسی قائل شد، اما بحث ما راجع به عقل شناختی میباشد، یعنی کارش شناخت و تصدیق است.
عقل، به نور علم میبیند و مبتنی بر بدیهیاتی که به آن عقل فطری میگویند، میشناسد، تصدیق میکند و یا حکم می دهد و نقشی هم درپذیرش و تبعیت،و یاعدم پذیرش وتبعیت صاحبش ندارد، چنان که بسیاری، به جای عقل، از هوای نفس خود و دیگران تبعیت می کنند.
به عنوان مثال:عقل حکم میکندسلامتی اصل است،بایدحفظ شود ودر صورت تهدید و مخاطره، باید رفع خطر گردد؛اما همه این کار را نمیکنند و به رغم علم به ضرر برخی کارها، به آنها مبادرت میورزند!
اما فکر یا تفکر، کار ذهن است روی دادهها و معلومات، برای رسیدن به پاسخ و معلوم نمودن مجهولها.
مثل این که بر اساس دادهها، فکر کند که چگونه سلامت بماند و یا خطر را دفع کند. لذا نباید هر توهم، تخیل و یا تصوری، را تفکر نامید. هر کدام کار و نقشی دارند.
درتفکر، فرقی ندارد که موضوع چیست؟ آیا حل یک معادلۀ دو یا چند مجهولی ریاضی، مبتنی بر معلومات و دادهها میباشد. یا دست یافتن به نقشۀ راه برای رشد و کمال و زندگی بهتر باشد. یا تدبیر معیشت و مدیریت خانواده یا تفکر در نشانههای الهی، برای دستیابی به علم و شناخت بیشتر باشد. و یا حتی تفکر برای طراحی و نقشۀ یک توطئه، جنایت، چپاول، جنگ، نسل کُشی و باشد و کاری با عدم تصدیق عقل ندارد.
فکر و تفکر، میتواند سبب شناخت، رشد و کمال گردد و میتواند سبب سقوط، هبوط و هلاکت گردد. چنان که در مورد تفکر بد یک انسان شرور و فاسد، که برای افساد، انحراف و ضربه زدن، تمامی دادهها و امکانات را مورد مطالعه قرار میدهد، اندازهها را میسنجد و نقشه میکشد، فرمود:
إِنَّهُ فَكَّرَ وَقَدَّرَ -او براى مبارزه با قرآن فکر كرد و اندازه گیری نمود مطلب نقشه را آماده ساخت.(18)
فَقُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ-پس مرگ بر او که چگونه اندازهگیری برنامهریزی کرد.(19)
ثُمَّ قُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ - باز هم مرگ بر او که چگونه او سنجيد.(20)
ثُمَّ نَظَرَ - سپس به نقشهاش نگاهى افكند.(21)
ثُمَّ عَبَسَ وَبَسَرَ - آن گاه از غضب، روى ترش كرد و چهره درهم كشيد.(22)
ثُمَّ أَدْبَرَ وَاسْتَكْبَرَ - سپس پشت به حقّ كرد و تكبّر ورزيد.(23)
فَقَالَ إِنْ هَٰذَا إِلَّا سِحْرٌ يُؤْثَرُ - پس گفت: این قرآن جز جادویی که از جادوگران پیشین حکایت شده چیزی نیست.(24)(سوره مدثر آیه 18 تا 24)(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
تفاوت تفكر و تعقل - به طور خلاصه آن که: هر چند باید بین عقل شناختی، عقل ریاضی و عقل معاش، تفکیک اساسی قائل شد، اما بحث ما راجع به عقل شناختی میباشد، یعنی کارش شناخت و تصدیق است.
عقل، به نور علم میبیند و مبتنی بر بدیهیاتی که به آن عقل فطری میگویند، میشناسد، تصدیق میکند و یا حکم می دهد و نقشی هم درپذیرش و تبعیت،و یاعدم پذیرش وتبعیت صاحبش ندارد، چنان که بسیاری، به جای عقل، از هوای نفس خود و دیگران تبعیت می کنند.
به عنوان مثال:عقل حکم میکندسلامتی اصل است،بایدحفظ شود ودر صورت تهدید و مخاطره، باید رفع خطر گردد؛اما همه این کار را نمیکنند و به رغم علم به ضرر برخی کارها، به آنها مبادرت میورزند!
اما فکر یا تفکر، کار ذهن است روی دادهها و معلومات، برای رسیدن به پاسخ و معلوم نمودن مجهولها.
مثل این که بر اساس دادهها، فکر کند که چگونه سلامت بماند و یا خطر را دفع کند. لذا نباید هر توهم، تخیل و یا تصوری، را تفکر نامید. هر کدام کار و نقشی دارند.
درتفکر، فرقی ندارد که موضوع چیست؟ آیا حل یک معادلۀ دو یا چند مجهولی ریاضی، مبتنی بر معلومات و دادهها میباشد. یا دست یافتن به نقشۀ راه برای رشد و کمال و زندگی بهتر باشد. یا تدبیر معیشت و مدیریت خانواده یا تفکر در نشانههای الهی، برای دستیابی به علم و شناخت بیشتر باشد. و یا حتی تفکر برای طراحی و نقشۀ یک توطئه، جنایت، چپاول، جنگ، نسل کُشی و باشد و کاری با عدم تصدیق عقل ندارد.
فکر و تفکر، میتواند سبب شناخت، رشد و کمال گردد و میتواند سبب سقوط، هبوط و هلاکت گردد. چنان که در مورد تفکر بد یک انسان شرور و فاسد، که برای افساد، انحراف و ضربه زدن، تمامی دادهها و امکانات را مورد مطالعه قرار میدهد، اندازهها را میسنجد و نقشه میکشد، فرمود:
إِنَّهُ فَكَّرَ وَقَدَّرَ -او براى مبارزه با قرآن فکر كرد و اندازه گیری نمود مطلب نقشه را آماده ساخت.(18)
فَقُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ-پس مرگ بر او که چگونه اندازهگیری برنامهریزی کرد.(19)
ثُمَّ قُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ - باز هم مرگ بر او که چگونه او سنجيد.(20)
ثُمَّ نَظَرَ - سپس به نقشهاش نگاهى افكند.(21)
ثُمَّ عَبَسَ وَبَسَرَ - آن گاه از غضب، روى ترش كرد و چهره درهم كشيد.(22)
ثُمَّ أَدْبَرَ وَاسْتَكْبَرَ - سپس پشت به حقّ كرد و تكبّر ورزيد.(23)
فَقَالَ إِنْ هَٰذَا إِلَّا سِحْرٌ يُؤْثَرُ - پس گفت: این قرآن جز جادویی که از جادوگران پیشین حکایت شده چیزی نیست.(24)(سوره مدثر آیه 18 تا 24)(ادامه دارد...)
۷۱۱
۲۷ فروردین ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.