بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
فقط متوجه دنیاوزندگی مادی و حیوانی می گردد، لذا بیش از این را فهم و درک نمی کنند: وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ به يقين، گروه بسيارى از جن و انس را براى دوزخ آفريديم؛ آنها دلها عقلهايى دارند كه با آن انديشه نمى كنند، و نمى فهمند؛وچشمانى كه باآن نمى بينند؛و گوشهايى كه با آن نمىشنوند؛ آنها همچون چهارپايانند؛ بلكه گمراهتر! اينان همان غافلانند چرا كه با داشتن همه گونه امكانات هدايت، باز هم گمراهند!(سوره اعراف آیه 179)
ممکن است ظاهر این افراد، شبیه انسان های دانشمند،متفکر، فرهیخته ویا به تعبیر روشنفکر نیز به نظر آید، اما واقع این است که چون در حیات حیوانی متوقف شدهاند، حیوانی بیش نیستند، بلکه گمراهتر از حیواناتی که از روی غریزه عمل میکنند، میباشند:
أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا - آيا گمان مىبرى بيشتر آنان مىشنوند يا مىفهمند؟! آنان فقط همچون چهار پايانند، بلكه گمراهترند!(سوره فرقان آیه 44)
3- غفلت. هُمُ الْغَافِلُونَ در آیۀ مذکور، بیانگر آن است که از علل اصلی نافهمی، غفلت میباشد.
غفلت، همان بیتوجهی میباشد که سبب فراموشی نیز میگردد؛ حال چه از روی عمد باشد و چه سهواً ایجاد گردد.
مثال ساده آن که: شما در اتاقی هستید که آینه دارد؛ اما اگر به آینه توجه ننمایید، در مقابل آینه نایستید و یا به آینه پشت کنید، تصویر خود را در آن نخواهید دید!
برخی،نه تنها از آن چه باید بدانند غافلند، بلکه نسبت به آن چه میدانند نیز بی توجهی نموده و غفلت میورزند. چنان که هر انسان موحد و معتقد به توحید و معادی، هنگام عزم و ارتکاب گناه، نسبت به آن چه میداند و حتی فهم کرده نیز غفلت میورزد!
4 - بیبصیرتی. چشم و گوش ظاهری، ابزاری برای دیدن و شنیدن میباشند، اما تا این حد را حیوانات نیز دارند و چه بسا قویتر.
اکتفا به این حدّ از دیدن و شنیدن، سبب ظاهر بینی و سطحینگری میگردد، اما برای فهم و درک درست، بصیرت - عمق بینی - ژرف بینی لازم است، یعنی آدمی تلاش کند تا لایه های بعدی را نیز ببیند و یا بشنود تا بتواند حقایق را فهم کند.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
فقط متوجه دنیاوزندگی مادی و حیوانی می گردد، لذا بیش از این را فهم و درک نمی کنند: وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ به يقين، گروه بسيارى از جن و انس را براى دوزخ آفريديم؛ آنها دلها عقلهايى دارند كه با آن انديشه نمى كنند، و نمى فهمند؛وچشمانى كه باآن نمى بينند؛و گوشهايى كه با آن نمىشنوند؛ آنها همچون چهارپايانند؛ بلكه گمراهتر! اينان همان غافلانند چرا كه با داشتن همه گونه امكانات هدايت، باز هم گمراهند!(سوره اعراف آیه 179)
ممکن است ظاهر این افراد، شبیه انسان های دانشمند،متفکر، فرهیخته ویا به تعبیر روشنفکر نیز به نظر آید، اما واقع این است که چون در حیات حیوانی متوقف شدهاند، حیوانی بیش نیستند، بلکه گمراهتر از حیواناتی که از روی غریزه عمل میکنند، میباشند:
أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا - آيا گمان مىبرى بيشتر آنان مىشنوند يا مىفهمند؟! آنان فقط همچون چهار پايانند، بلكه گمراهترند!(سوره فرقان آیه 44)
3- غفلت. هُمُ الْغَافِلُونَ در آیۀ مذکور، بیانگر آن است که از علل اصلی نافهمی، غفلت میباشد.
غفلت، همان بیتوجهی میباشد که سبب فراموشی نیز میگردد؛ حال چه از روی عمد باشد و چه سهواً ایجاد گردد.
مثال ساده آن که: شما در اتاقی هستید که آینه دارد؛ اما اگر به آینه توجه ننمایید، در مقابل آینه نایستید و یا به آینه پشت کنید، تصویر خود را در آن نخواهید دید!
برخی،نه تنها از آن چه باید بدانند غافلند، بلکه نسبت به آن چه میدانند نیز بی توجهی نموده و غفلت میورزند. چنان که هر انسان موحد و معتقد به توحید و معادی، هنگام عزم و ارتکاب گناه، نسبت به آن چه میداند و حتی فهم کرده نیز غفلت میورزد!
4 - بیبصیرتی. چشم و گوش ظاهری، ابزاری برای دیدن و شنیدن میباشند، اما تا این حد را حیوانات نیز دارند و چه بسا قویتر.
اکتفا به این حدّ از دیدن و شنیدن، سبب ظاهر بینی و سطحینگری میگردد، اما برای فهم و درک درست، بصیرت - عمق بینی - ژرف بینی لازم است، یعنی آدمی تلاش کند تا لایه های بعدی را نیز ببیند و یا بشنود تا بتواند حقایق را فهم کند.(ادامه دارد...)
۶۶۳
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.