بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
مگر مهربانی خداوند سبحان، اگر دارد؟!
رحمت، لطف، رأفت، کرم، جود، عفو، مغفرت و سایر اسمای الهی که معرف اوست، هر کدام معنای خودش را دارد، اگر چه ما به خطا، همه را مهربانی یا بخشش ترجمه میکنیم!
معادل واژۀ مهربانی، همان رأفت می باشد؛ اگر چه رأفت او عین رحمت نیز هست؛ چرا که خداوند متعال واحد و اَحد است، مرکب و دارای اجزا نمیباشد، پس اسمهای او عین ذات هستند.
اگر چه به حکم عقل در مییابیم که رأفت از کمال است و خدواند متعال سبحان هست، یعنی هیچ نقص و عیب و کاستی به او راه ندارد، پس قطعاً رئوف هست، اما در قرآن مجید، به رأفت خداوند متعال، در آیات متعددی تصریح شده است، مانند:
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ وَالْفُلْكَ تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَيُمْسِكُ السَّمَاءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ - آيا نديدى كه خداوند آنچه را در زمين است مسخّر شما كرد؛ و نيز كشتيهايى را كه به فرمان او بر صفحۀ اقيانوسها حركت مى كنند؛ و آسمان كرات و سنگهاى آسمانى را نگه مى دارد، تا جز بفرمان او، بر زمين فرو نيفتند؟ خداوند نسبت به مردم مهربان و رحیم است!(سوره حج آیه 65)
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ - و از مردم كسى هست كه جان خود را براى دست يابى به خشنودى خدا مىفروشد از جان میگذرد؛ و خدا به بندگان رئوف است.(سوره بقره آیه 207)
نه تنها خداوند متعال نسبت به بندگانش رئوف است، بلکه فرستادۀ او پیامبر اعظم صلوات الله علیه و آله که مظهر اتمّ اسمای الهی میباشد، همانطور که رحمة للعالمین است، به مؤمنان رئوف مهربان و رحیم میباشد:
لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ - به يقين، رسولى از خود شما بسويتان آمد كه رنجهاى شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدايت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و رحیم است!(سوره توبه آیه 128)
حال دقت کنیم که چرا فرمود: نسبت به مؤمنان رئوف و رحیم است. در حالی که ایشان رحمة للعالمین میباشند. برای آن که اولاً رحیمیت، استمرار رحمانیت است که از ناحیۀ خداوند متعال وبرگزیدگانش، فقط در مورد مؤمنان تحقق می یابد، چنان که کفار و ظالمین و مفسدین، به جهنم میروند. - ثانیاً مهربانی نیز جا دارد و همه جا جایز نیست و مصداق ترحم بر پلنگ تیز دندان میشود.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
مگر مهربانی خداوند سبحان، اگر دارد؟!
رحمت، لطف، رأفت، کرم، جود، عفو، مغفرت و سایر اسمای الهی که معرف اوست، هر کدام معنای خودش را دارد، اگر چه ما به خطا، همه را مهربانی یا بخشش ترجمه میکنیم!
معادل واژۀ مهربانی، همان رأفت می باشد؛ اگر چه رأفت او عین رحمت نیز هست؛ چرا که خداوند متعال واحد و اَحد است، مرکب و دارای اجزا نمیباشد، پس اسمهای او عین ذات هستند.
اگر چه به حکم عقل در مییابیم که رأفت از کمال است و خدواند متعال سبحان هست، یعنی هیچ نقص و عیب و کاستی به او راه ندارد، پس قطعاً رئوف هست، اما در قرآن مجید، به رأفت خداوند متعال، در آیات متعددی تصریح شده است، مانند:
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ وَالْفُلْكَ تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَيُمْسِكُ السَّمَاءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ - آيا نديدى كه خداوند آنچه را در زمين است مسخّر شما كرد؛ و نيز كشتيهايى را كه به فرمان او بر صفحۀ اقيانوسها حركت مى كنند؛ و آسمان كرات و سنگهاى آسمانى را نگه مى دارد، تا جز بفرمان او، بر زمين فرو نيفتند؟ خداوند نسبت به مردم مهربان و رحیم است!(سوره حج آیه 65)
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ - و از مردم كسى هست كه جان خود را براى دست يابى به خشنودى خدا مىفروشد از جان میگذرد؛ و خدا به بندگان رئوف است.(سوره بقره آیه 207)
نه تنها خداوند متعال نسبت به بندگانش رئوف است، بلکه فرستادۀ او پیامبر اعظم صلوات الله علیه و آله که مظهر اتمّ اسمای الهی میباشد، همانطور که رحمة للعالمین است، به مؤمنان رئوف مهربان و رحیم میباشد:
لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ - به يقين، رسولى از خود شما بسويتان آمد كه رنجهاى شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدايت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و رحیم است!(سوره توبه آیه 128)
حال دقت کنیم که چرا فرمود: نسبت به مؤمنان رئوف و رحیم است. در حالی که ایشان رحمة للعالمین میباشند. برای آن که اولاً رحیمیت، استمرار رحمانیت است که از ناحیۀ خداوند متعال وبرگزیدگانش، فقط در مورد مؤمنان تحقق می یابد، چنان که کفار و ظالمین و مفسدین، به جهنم میروند. - ثانیاً مهربانی نیز جا دارد و همه جا جایز نیست و مصداق ترحم بر پلنگ تیز دندان میشود.(ادامه دارد...)
۵۱۲
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.