بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
ازنظر ما،کسی که خونش درمیدان جنگ ریخته شده باشد، یا ترور شود، یا در حال مجاهدت به سببی کشته شود، شهید محسوب میشود،اما حقیقت شهادت بسیار فراتر میباشد؛ چنان که امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام فرمودند:
اَلاْخْذُ بِاَمْرِنا مَعَنا غَدا فى حَظيرَةِ الْقُدْسِ وَالْمُنْتَظِرُ لِأمْرِنا كَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فى سَبيلِ اللّه- كسى كه مطيع فرمان ما باشد در حظيرة القدس با ما خواهد بود، و كسى كه منتظر امر ما باشد، همانند كسى است كه در راه خدا به خونش درغلتيده باشد.(بحارالأنوار، ج 52، ص 123)
و حضرت امام سجاد علیه السلام فرمودند: مَنْ ثَبَتَ عَلى وِلايَتِنا فى غَيْبَةِ قائِمِنا اَعْطاهُ اللّه ُ اَجْرَ اَلْفِ شَهيدٍ مِثْلَ شُهَداء بَدْرٍ وَ اُحُدٍ - كسى كه در زمان غيبت قائم ما بر ولايت ما استوار باشد، خداوند پاداش هزار شهيد از شهداى جنگ بدر و احد را به او عطا خواهد نمود.(بحار الأنوار :52 / 125 / 13)
اصل بر ایمان و مجاهدت است :بنابراین، اصل بر معرفت، ایمان، تقوا، عمل صالح و مجاهدت در راه خداست و جهاد یعنی: تلاش دشمنستیز؛ خواه جهاد علمی باشد، یا اقتصادی، یا رزمی و از همه بالاتر، مبارزه با نفس که جهاد اکبر است!
فرمود: حتی در میان مؤمنان، مقام و درجۀ نشستگان با مجاهدان متفاوت است؛ اما نفرمود که حتماً باید کشته شوند تا به این مقاوم و درجه برسند:
لَا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا - افراد با ايمانی كه بدون بيماری وناراحتی از جهاد باز نشستند بامجاهدانی كه در راه خدا با مال و جان خود جهاد كردند يكسان نيستند، خداوند مجاهدانی را كه با مال و جان خود جهاد نمودند بر نشستگان برتری بخشيده و به هر يك از اين دو دسته به نسبت اعمال نيكشان خداوند و عده پاداش نيك داده و مجاهدان را بر نشستگان برتری و پاداش عظيمی بخشيده است.(سوره نساء آیه 95)(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
ازنظر ما،کسی که خونش درمیدان جنگ ریخته شده باشد، یا ترور شود، یا در حال مجاهدت به سببی کشته شود، شهید محسوب میشود،اما حقیقت شهادت بسیار فراتر میباشد؛ چنان که امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام فرمودند:
اَلاْخْذُ بِاَمْرِنا مَعَنا غَدا فى حَظيرَةِ الْقُدْسِ وَالْمُنْتَظِرُ لِأمْرِنا كَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فى سَبيلِ اللّه- كسى كه مطيع فرمان ما باشد در حظيرة القدس با ما خواهد بود، و كسى كه منتظر امر ما باشد، همانند كسى است كه در راه خدا به خونش درغلتيده باشد.(بحارالأنوار، ج 52، ص 123)
و حضرت امام سجاد علیه السلام فرمودند: مَنْ ثَبَتَ عَلى وِلايَتِنا فى غَيْبَةِ قائِمِنا اَعْطاهُ اللّه ُ اَجْرَ اَلْفِ شَهيدٍ مِثْلَ شُهَداء بَدْرٍ وَ اُحُدٍ - كسى كه در زمان غيبت قائم ما بر ولايت ما استوار باشد، خداوند پاداش هزار شهيد از شهداى جنگ بدر و احد را به او عطا خواهد نمود.(بحار الأنوار :52 / 125 / 13)
اصل بر ایمان و مجاهدت است :بنابراین، اصل بر معرفت، ایمان، تقوا، عمل صالح و مجاهدت در راه خداست و جهاد یعنی: تلاش دشمنستیز؛ خواه جهاد علمی باشد، یا اقتصادی، یا رزمی و از همه بالاتر، مبارزه با نفس که جهاد اکبر است!
فرمود: حتی در میان مؤمنان، مقام و درجۀ نشستگان با مجاهدان متفاوت است؛ اما نفرمود که حتماً باید کشته شوند تا به این مقاوم و درجه برسند:
لَا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا - افراد با ايمانی كه بدون بيماری وناراحتی از جهاد باز نشستند بامجاهدانی كه در راه خدا با مال و جان خود جهاد كردند يكسان نيستند، خداوند مجاهدانی را كه با مال و جان خود جهاد نمودند بر نشستگان برتری بخشيده و به هر يك از اين دو دسته به نسبت اعمال نيكشان خداوند و عده پاداش نيك داده و مجاهدان را بر نشستگان برتری و پاداش عظيمی بخشيده است.(سوره نساء آیه 95)(ادامه دارد...)
۹۹۸
۰۲ خرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.