شرح دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان:
شرح دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان:
«اللّهم اهدنی فیه لصالح الاعمال و اقض لی فیه الحوائج و الامال یا من لا یحتاج الی التّفسیر و السّؤال یا عالماً بما فی صدور العالمین صلّ علی محمدٍ و آل الطّاهرین»?
ترجمه:
«ای خدا! مرا در این روز به اعمال صالحه راهنمایی کن و حاجتها و آرزوهایم را برآورده ساز. ای کسی که نیازمند شرح و سوال بندگان نیستی، ای خدایی که ناگفته به حاجات و به اسرار خلق آگاهی بر محمد و آل اطهار او درود فرست.»
«اللّهم اهدنی فیه لصالح الاعمال»
انسان، صاحب اختیار است میتواند رفتار خوب داشته باشد و «صالح» شود یا به عکس طالح باشد و جز «شر» از او صادر نشود.
آنچه در عمل اسلامی، ارزش آفرین است، زمینههای عمل، انگیزهها و نیت آن است نه منافع آن. آنچه امروزه رفتار برخی انسانها را از عمل صالح دور میکند بیتوجهی به همین نکته ارزشمند است.
از خدای خود میخواهیم راهنمای ما برای رسیدن به اعمال شایسته باشد ....راهیابی به عرصه «اعمال صالح» توفیق بزرگی است.
صالحات ، همان کارهای خوب و شایسته است اعمالی که فرد و اجتماع را برای رسیدن به سعادت» ـ که حد اعلا و هدف اصلی آدمی در زندگی است ـ آماده و نزدیک کند.
اعمال صالح نشانها و ویژگیهای خاص دارد:
از ایمان جدا نیست (یعنی فقط مؤمن عمل صالح میتواند انجام دهد)
از روی شعور و ادراک است، به قصد قرب الهی انجام میگیرد (یعنی خالصانه است)،
لغو و بیهوده نیست و نتیجهبخش است،
به موقع و شایسته است و در خدمت اجتماع است
دور از خودمحوری و خودخواهی.
آنچه در عمل اسلامی، ارزش آفرین است، زمینههای عمل، انگیزهها و نیت آن است نه منافع آن. آنچه امروزه رفتار برخی انسانها را از عمل صالح دور میکند بیتوجهی به همین نکته ارزشمند است.
«واقض لی فیه الحوائج و الامال»
در این فراز از خداوند میخواهیم که حوائج ما را برآورد و به خواسته هایمان برسیم.
عرفا میگویند اگر امید داری که کسی دیگری دعایت را استجابت میکند، دعایت مستجاب نمیشود. اگر میخواهی که دعایت مستجاب شود؛ ببین در دلت اگر به هیچ کس امید نداری، خدا را صدا بزنی، خدا حاجتت را میدهد. .
«یا من لا یحتاج الی التّفسیر و السّؤال»
ای خدایی که احتیاج نداری من شرح بدهم. خدا خودش همه چیز را میداند و احتیاجی ندارد که ما تفسیر کنیم.
نه تنها خدا به تفسیر و سؤال احتیاج ندارد، بلکه ائمه ما هم به آن احتیاج ندارند و از احوال ما باخبرند.
«یا عالماً بما فی صدور العالمین»
خدا احتیاج ندارد به سؤال و تفسیر برای اینکه عالم است و به هر چیزی که در دل مردم عالم است، خدا آگاه است؛ اما باید با خدا باشیم تا کار ما را درست کند.
صلّ علی محمدٍ و آل الطّاهرین»
«آمین یا رب العالمین? »
«اللّهم اهدنی فیه لصالح الاعمال و اقض لی فیه الحوائج و الامال یا من لا یحتاج الی التّفسیر و السّؤال یا عالماً بما فی صدور العالمین صلّ علی محمدٍ و آل الطّاهرین»?
ترجمه:
«ای خدا! مرا در این روز به اعمال صالحه راهنمایی کن و حاجتها و آرزوهایم را برآورده ساز. ای کسی که نیازمند شرح و سوال بندگان نیستی، ای خدایی که ناگفته به حاجات و به اسرار خلق آگاهی بر محمد و آل اطهار او درود فرست.»
«اللّهم اهدنی فیه لصالح الاعمال»
انسان، صاحب اختیار است میتواند رفتار خوب داشته باشد و «صالح» شود یا به عکس طالح باشد و جز «شر» از او صادر نشود.
آنچه در عمل اسلامی، ارزش آفرین است، زمینههای عمل، انگیزهها و نیت آن است نه منافع آن. آنچه امروزه رفتار برخی انسانها را از عمل صالح دور میکند بیتوجهی به همین نکته ارزشمند است.
از خدای خود میخواهیم راهنمای ما برای رسیدن به اعمال شایسته باشد ....راهیابی به عرصه «اعمال صالح» توفیق بزرگی است.
صالحات ، همان کارهای خوب و شایسته است اعمالی که فرد و اجتماع را برای رسیدن به سعادت» ـ که حد اعلا و هدف اصلی آدمی در زندگی است ـ آماده و نزدیک کند.
اعمال صالح نشانها و ویژگیهای خاص دارد:
از ایمان جدا نیست (یعنی فقط مؤمن عمل صالح میتواند انجام دهد)
از روی شعور و ادراک است، به قصد قرب الهی انجام میگیرد (یعنی خالصانه است)،
لغو و بیهوده نیست و نتیجهبخش است،
به موقع و شایسته است و در خدمت اجتماع است
دور از خودمحوری و خودخواهی.
آنچه در عمل اسلامی، ارزش آفرین است، زمینههای عمل، انگیزهها و نیت آن است نه منافع آن. آنچه امروزه رفتار برخی انسانها را از عمل صالح دور میکند بیتوجهی به همین نکته ارزشمند است.
«واقض لی فیه الحوائج و الامال»
در این فراز از خداوند میخواهیم که حوائج ما را برآورد و به خواسته هایمان برسیم.
عرفا میگویند اگر امید داری که کسی دیگری دعایت را استجابت میکند، دعایت مستجاب نمیشود. اگر میخواهی که دعایت مستجاب شود؛ ببین در دلت اگر به هیچ کس امید نداری، خدا را صدا بزنی، خدا حاجتت را میدهد. .
«یا من لا یحتاج الی التّفسیر و السّؤال»
ای خدایی که احتیاج نداری من شرح بدهم. خدا خودش همه چیز را میداند و احتیاجی ندارد که ما تفسیر کنیم.
نه تنها خدا به تفسیر و سؤال احتیاج ندارد، بلکه ائمه ما هم به آن احتیاج ندارند و از احوال ما باخبرند.
«یا عالماً بما فی صدور العالمین»
خدا احتیاج ندارد به سؤال و تفسیر برای اینکه عالم است و به هر چیزی که در دل مردم عالم است، خدا آگاه است؛ اما باید با خدا باشیم تا کار ما را درست کند.
صلّ علی محمدٍ و آل الطّاهرین»
«آمین یا رب العالمین? »
۲.۱k
۱۳ تیر ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.