شرح آیات
شرح آیات
إِنّا أَعْطَیْنا کَ الْکَوْثَرَ :
الف - چرا در این آیه شریفه به جای ضمیر متکلم وحده (تُ) از ضمیر متکلم مع الغیر (نا) استفاده شده است ؟
به طور کلی در مواردی مثل اعطای نعمت در آیات بیان می شود از ضمیر متکلم مع الغیر (نا) استفاده می شود مثل إِنّا أَعْطَیْنا کَ الْکَوْثَرَ چون کوثر کثیرالخیر ونعمت با ارزشی است . یا به خاطر عظمت مشارالیه از ضمیر متکلم مع الغیر (نا) استفاده می شود مثل انّا انزلنا ه فی لیلة القدر ضمیر( ه ) اشاره به قرآن دارد یا در موردی مثل ارسال باران که خداوند کار را با واسطه انجام می دهد از ضمیر متکلم مع الغیر (نـا) استفاده می شود . وانزلنا من السّما ء ماءً « ما آب را از آسمان نازل کردیم .
ب- منظور از الْکَوْثَرَ چیست ؟
1 -آیا منظور حوض کوثر است ؟
2-آیا منظور دختر نبی مکرّم اسلام(ص) است ؟
3 –آیا منظور قرآن است ؟
4- آیا منظور شفاعت کردن پیامبر است ؟
5- آیا منظور اخلاق پیامبر است ؟
چون پسران پیامبریکی پس از دیگری فوت می کردند وعرب پسررا بقای نسل می دانست به حضرت زخم زبان می زدندمی گفتند بعد از فوت تو نسلی ازتوباقی نمی ماند خداوند برای بقای دین خود از نسل پیامبر به او کثیر الخیر یعنی حضرت زهرا (س) را عطا فرمودند.
با توجه به فعل ماضی اعطی همه موارد بالا به پیامبر داده شده است اما از آیه سوم این سوره فهمیده می شود که منظور کوثر شماره 2 می باشد .ونسل بد خواه پیامبر ابتر خواهد بود
فَصَلّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ :
یعنی سریع به خاطر آن بخشش کثیر الخیری که به تو عنایت شده دوتا کار انجام بده یکی نماز برای پروردگارت بجا آور (ارتباط مستقیم با خالقت برقرار کن )چون در نماز ، قلب ، زبان و دیگر جوارح مشغول سپاس وتشکر می شوند . دیگر این که به خاطر نعمت عُظمی ، (شتر)قربانی کن . نگفت گوسفند ذبح کن چون در برابر تشکر نعمت بزرگ کار بزرگی باید انجام گیرد .
رَبِّکَ : ارادت ویژه خداوند به پیامبرش را می رساندچون در این سه آیه پنج (5) بار پیامبرش را مورد خطاب قرار داده است . در کل آیات قرآن دویست وسی وسه بار رَبِّک آمده است )
إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ
1-وجود دو تأکید (إِنَّ و هُوَ) نشانه آن است که دشمن و بدخواه تو بدون نسل خواهد ماند .
2- شانِئَ اسم فاعل است یعنی شامل دشمن گذشته ، حال و آینده می شود پس دشمن پیامبر در همه زمان ها بدون نسل خواهد بود .(گرچه مثل حیوانات تولید مثل داشته باشند ولی بعد منقرض خواهند شد)
إِنّا أَعْطَیْنا کَ الْکَوْثَرَ :
الف - چرا در این آیه شریفه به جای ضمیر متکلم وحده (تُ) از ضمیر متکلم مع الغیر (نا) استفاده شده است ؟
به طور کلی در مواردی مثل اعطای نعمت در آیات بیان می شود از ضمیر متکلم مع الغیر (نا) استفاده می شود مثل إِنّا أَعْطَیْنا کَ الْکَوْثَرَ چون کوثر کثیرالخیر ونعمت با ارزشی است . یا به خاطر عظمت مشارالیه از ضمیر متکلم مع الغیر (نا) استفاده می شود مثل انّا انزلنا ه فی لیلة القدر ضمیر( ه ) اشاره به قرآن دارد یا در موردی مثل ارسال باران که خداوند کار را با واسطه انجام می دهد از ضمیر متکلم مع الغیر (نـا) استفاده می شود . وانزلنا من السّما ء ماءً « ما آب را از آسمان نازل کردیم .
ب- منظور از الْکَوْثَرَ چیست ؟
1 -آیا منظور حوض کوثر است ؟
2-آیا منظور دختر نبی مکرّم اسلام(ص) است ؟
3 –آیا منظور قرآن است ؟
4- آیا منظور شفاعت کردن پیامبر است ؟
5- آیا منظور اخلاق پیامبر است ؟
چون پسران پیامبریکی پس از دیگری فوت می کردند وعرب پسررا بقای نسل می دانست به حضرت زخم زبان می زدندمی گفتند بعد از فوت تو نسلی ازتوباقی نمی ماند خداوند برای بقای دین خود از نسل پیامبر به او کثیر الخیر یعنی حضرت زهرا (س) را عطا فرمودند.
با توجه به فعل ماضی اعطی همه موارد بالا به پیامبر داده شده است اما از آیه سوم این سوره فهمیده می شود که منظور کوثر شماره 2 می باشد .ونسل بد خواه پیامبر ابتر خواهد بود
فَصَلّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ :
یعنی سریع به خاطر آن بخشش کثیر الخیری که به تو عنایت شده دوتا کار انجام بده یکی نماز برای پروردگارت بجا آور (ارتباط مستقیم با خالقت برقرار کن )چون در نماز ، قلب ، زبان و دیگر جوارح مشغول سپاس وتشکر می شوند . دیگر این که به خاطر نعمت عُظمی ، (شتر)قربانی کن . نگفت گوسفند ذبح کن چون در برابر تشکر نعمت بزرگ کار بزرگی باید انجام گیرد .
رَبِّکَ : ارادت ویژه خداوند به پیامبرش را می رساندچون در این سه آیه پنج (5) بار پیامبرش را مورد خطاب قرار داده است . در کل آیات قرآن دویست وسی وسه بار رَبِّک آمده است )
إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ
1-وجود دو تأکید (إِنَّ و هُوَ) نشانه آن است که دشمن و بدخواه تو بدون نسل خواهد ماند .
2- شانِئَ اسم فاعل است یعنی شامل دشمن گذشته ، حال و آینده می شود پس دشمن پیامبر در همه زمان ها بدون نسل خواهد بود .(گرچه مثل حیوانات تولید مثل داشته باشند ولی بعد منقرض خواهند شد)
۱.۵k
۱۳ مرداد ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.