بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
نظام اداری شهر کوفه از زمانی که ساخته شد به شکلی بود که آن عشایر ابتدایی که آمدند و در فتوحات شرکت می کردند به ده قسمت تقسیم شدند که میشود اعشار یعنی یک دهم و هر کسی مسئولیتی داشت و والی که می خواست بیت المال را تقسیم کند پول را به آن ده نفر میداد و وقتی هم که میخواست فراخوان نظامی بدهد با همان ده نفر کار داشت. در زمان خلیفه دوم شد اسباع یعنی یک هفتم تا مدیریتش ساده تر شود و عشایری را که به هم نزدیکتر بودند را در یک ساختار قرار دادند. در زمان زیاد ابن ابیه که از سمت معاویه به عنوان حاکم کوفه و بعد بصره انتخاب شد در واقع نصف جهان اسلام را به او سپرد سیستم ارباع یا یک چهارمی شکل گرفت یعنی کوفه تقسیم شد به چهار قسمت. جالب است بدانید کسی مثل حر بن یزید ریاحی فرمانده یکی از اینهاست. و هر کدام از این ها هم به مناکب و عرفا تقسیم میشدند. اسم تمامی کسانی که به دنیا می آمدند و میمردند همه ثبت می شد که امروز یک نفر اضافه شد باید پولش را از بیت المال بگیرد . عرض کردم تقسیم بیت المال عادی نبود یعنی مردم مساوی پول نمی گرفتند در زمان خلیفه دوم که مبنا بر روی صحابه بودن و سابقه در اسلام بود اما در زمان امیرالمومنین برچیده شد و همه برابر گرفتند بعد که معاویه آمد سیستم را برگرداند و دوباره به آن ها عطاها را میداد اما نه بر مبنای صحابه بودن ، برمبنای خدمت به بنی امیه.
جامعه کوفه جامعه واقعا یوتیلیتاریانیسمی بود اصالت سود بود اصالت پول بود. اینها برای غنیمت می جنگیدند. اصلا کلی از افراد برای غنیمت به کربلا کشانده شدند.
در جامعه وقتی همه چیز بر اصل پول سنجیده شود خیلی جامعه خطرناک می شود.یک جاهایی قوانین اجتماعی باید طوری باشد که پول مبنا نباشد. چون خود دین هم وسیله ای میشود برای پول درآوردن. در کوفه، سر سرها دعوا شد. چون سر نمی دید چی می دید؟ پول .اگر در جامعه مسایل مالی مبنا شد بعد از آن باید منتظر فتنه مذهبی باشید.
تامین امنیت هم با این افراد بود رییس عریف را می آوردند می گفتند باید بگویید از این بسته جمعیتی که تو مسئولش هستی چند تا نامه به حسین ع نوشته شده یا راستش را میگویی که در این صورت با تو کاری نداریم و یا اگر دروغ بگویی خواهی مرد ، زور و زر. همین کاری که الان عربستان سعودی انجام می دهد.
ادامه دارد...
کانال های رسمی تلگرام موسسه مصاف
https://telegram.me/news_masaf
https://telegram.me/masafiran
نظام اداری شهر کوفه از زمانی که ساخته شد به شکلی بود که آن عشایر ابتدایی که آمدند و در فتوحات شرکت می کردند به ده قسمت تقسیم شدند که میشود اعشار یعنی یک دهم و هر کسی مسئولیتی داشت و والی که می خواست بیت المال را تقسیم کند پول را به آن ده نفر میداد و وقتی هم که میخواست فراخوان نظامی بدهد با همان ده نفر کار داشت. در زمان خلیفه دوم شد اسباع یعنی یک هفتم تا مدیریتش ساده تر شود و عشایری را که به هم نزدیکتر بودند را در یک ساختار قرار دادند. در زمان زیاد ابن ابیه که از سمت معاویه به عنوان حاکم کوفه و بعد بصره انتخاب شد در واقع نصف جهان اسلام را به او سپرد سیستم ارباع یا یک چهارمی شکل گرفت یعنی کوفه تقسیم شد به چهار قسمت. جالب است بدانید کسی مثل حر بن یزید ریاحی فرمانده یکی از اینهاست. و هر کدام از این ها هم به مناکب و عرفا تقسیم میشدند. اسم تمامی کسانی که به دنیا می آمدند و میمردند همه ثبت می شد که امروز یک نفر اضافه شد باید پولش را از بیت المال بگیرد . عرض کردم تقسیم بیت المال عادی نبود یعنی مردم مساوی پول نمی گرفتند در زمان خلیفه دوم که مبنا بر روی صحابه بودن و سابقه در اسلام بود اما در زمان امیرالمومنین برچیده شد و همه برابر گرفتند بعد که معاویه آمد سیستم را برگرداند و دوباره به آن ها عطاها را میداد اما نه بر مبنای صحابه بودن ، برمبنای خدمت به بنی امیه.
جامعه کوفه جامعه واقعا یوتیلیتاریانیسمی بود اصالت سود بود اصالت پول بود. اینها برای غنیمت می جنگیدند. اصلا کلی از افراد برای غنیمت به کربلا کشانده شدند.
در جامعه وقتی همه چیز بر اصل پول سنجیده شود خیلی جامعه خطرناک می شود.یک جاهایی قوانین اجتماعی باید طوری باشد که پول مبنا نباشد. چون خود دین هم وسیله ای میشود برای پول درآوردن. در کوفه، سر سرها دعوا شد. چون سر نمی دید چی می دید؟ پول .اگر در جامعه مسایل مالی مبنا شد بعد از آن باید منتظر فتنه مذهبی باشید.
تامین امنیت هم با این افراد بود رییس عریف را می آوردند می گفتند باید بگویید از این بسته جمعیتی که تو مسئولش هستی چند تا نامه به حسین ع نوشته شده یا راستش را میگویی که در این صورت با تو کاری نداریم و یا اگر دروغ بگویی خواهی مرد ، زور و زر. همین کاری که الان عربستان سعودی انجام می دهد.
ادامه دارد...
کانال های رسمی تلگرام موسسه مصاف
https://telegram.me/news_masaf
https://telegram.me/masafiran
۸۹۰
۰۹ آبان ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۶)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.