معجزه ی ابن سیبویه در تأسیس نحو زبان عربی
تمجید اندیشمندان معاصر درباره سیبویه
نظرات اندیشمندان معاصر درباره این عالم، نشانگر وجود علوم سرشار وی بود. او همواره در جـهت کسب معنویت و معارف دینی حریص بود. ابوالحسن سعید بن مسعده مجاشعی (اخفش) اندیشمند عرب درباره سیبویه میگوید: او وقتی که بخشی از دانش کتابش را به من عرضه کرد در برخی از نکات آن خود را و در برخی دیگر او را عالمتر میدیدم.
یاقوت حموی در کـتابش «مـعجم الادباء» نقل میکند: من کتابی را نمیشناسم که در هـمه زمـینهها نـگاشته شده باشد به نحوی که همه علوم را دربرگرفته باشد جز سه کتاب «بطلمیوس» در علم سـتارهشناسی و کتاب «ارسطو» در علم منطق و کتاب سیبویه در علم نحو.
تأثیر سیبویه در تشکیل نحو زبان عبری
معجزه سیبویه را میتوان در کتاب او خلاصه کرد، وی نه تنها در قواعد و قوانین زبان عربی، بلکه در زبان عبری نیز تأثیر بسزایی داشت به طوری که دانشمندان این زبان در بعد قواعد نحوی به شاگردی سیبویه اعتراف کرده اند. اگر چه پیش از این سعی داشتند تا زبان خود را موافق با زبان تـورات قـرار دهند اما تلاش آنها در این راه نافرجام ماند. تمامی مورخان زبان عبری بر این اعتقادند که علم نحو تا پیش از سده هشتم میلادی، دورانی که سیبویه در آن میزیسته است، شناخته شـده نـبود اما با این وجود کتاب مـقدس یـهود از جـهات سلامتی سخن و لفظ آن و درست نقل کردن و احکام آن بیتوجه نبوده و به آن اهتمام داشتهاند و سخنی نامربوط است که گفته شـود آنـها در ایـن مقولهها بیاهمیت بودهاند. با این حال آنها بـه جهت عدم وجود قواعد و قوانین منضبط و در چارچوب معین، «الکتاب» سیبویه و قواعدش را به عنوان مرجع خویش برگزیدند.
دیدگاه های آواشناسی در کتاب سـیبویه
معضل عمدهای که فرهنگ عربی اسلامی با آن مواجه بود، نبود اطلاعات و دانش کافی در زمـینههای آوایـی زبـان عربی است و عامل اصلی آن نیز مورخان زبانشناس به خصوص زبان عربی هـستند امـا بـا این اوصاف برخی از مستشرقین که تعدادشان فراوان است به خصوص زبانشناسان آلمانی در سده نـوزدهم میلادی بـه آن اهتمام ورزیده و آثار ارزشمندی را از خود به جای گذاشتند و کتاب سیبویه را مورد بررسی قرار دادند.
پرواضح است که توجه مستشرقین در آواشـناسی بـه طـور خاص و در قواعد زبان عربی به طور عام در مرتبه نخست به کتاب سیبویه بوده است، چـون کـه این کتاب نخستین کتابی است که قواعد زبان عربی را به شکلی مـنظم درآورده اسـت. سیبویه در بخشی از کتابش به جهات آوایی و صداشناسی پرداخته و تقریبا حدود ۳۰ صفحه از کتابش را بـه ایـن امـر اختصاص داده است
https://www.irna.ir/news/83655259
نظرات اندیشمندان معاصر درباره این عالم، نشانگر وجود علوم سرشار وی بود. او همواره در جـهت کسب معنویت و معارف دینی حریص بود. ابوالحسن سعید بن مسعده مجاشعی (اخفش) اندیشمند عرب درباره سیبویه میگوید: او وقتی که بخشی از دانش کتابش را به من عرضه کرد در برخی از نکات آن خود را و در برخی دیگر او را عالمتر میدیدم.
یاقوت حموی در کـتابش «مـعجم الادباء» نقل میکند: من کتابی را نمیشناسم که در هـمه زمـینهها نـگاشته شده باشد به نحوی که همه علوم را دربرگرفته باشد جز سه کتاب «بطلمیوس» در علم سـتارهشناسی و کتاب «ارسطو» در علم منطق و کتاب سیبویه در علم نحو.
تأثیر سیبویه در تشکیل نحو زبان عبری
معجزه سیبویه را میتوان در کتاب او خلاصه کرد، وی نه تنها در قواعد و قوانین زبان عربی، بلکه در زبان عبری نیز تأثیر بسزایی داشت به طوری که دانشمندان این زبان در بعد قواعد نحوی به شاگردی سیبویه اعتراف کرده اند. اگر چه پیش از این سعی داشتند تا زبان خود را موافق با زبان تـورات قـرار دهند اما تلاش آنها در این راه نافرجام ماند. تمامی مورخان زبان عبری بر این اعتقادند که علم نحو تا پیش از سده هشتم میلادی، دورانی که سیبویه در آن میزیسته است، شناخته شـده نـبود اما با این وجود کتاب مـقدس یـهود از جـهات سلامتی سخن و لفظ آن و درست نقل کردن و احکام آن بیتوجه نبوده و به آن اهتمام داشتهاند و سخنی نامربوط است که گفته شـود آنـها در ایـن مقولهها بیاهمیت بودهاند. با این حال آنها بـه جهت عدم وجود قواعد و قوانین منضبط و در چارچوب معین، «الکتاب» سیبویه و قواعدش را به عنوان مرجع خویش برگزیدند.
دیدگاه های آواشناسی در کتاب سـیبویه
معضل عمدهای که فرهنگ عربی اسلامی با آن مواجه بود، نبود اطلاعات و دانش کافی در زمـینههای آوایـی زبـان عربی است و عامل اصلی آن نیز مورخان زبانشناس به خصوص زبان عربی هـستند امـا بـا این اوصاف برخی از مستشرقین که تعدادشان فراوان است به خصوص زبانشناسان آلمانی در سده نـوزدهم میلادی بـه آن اهتمام ورزیده و آثار ارزشمندی را از خود به جای گذاشتند و کتاب سیبویه را مورد بررسی قرار دادند.
پرواضح است که توجه مستشرقین در آواشـناسی بـه طـور خاص و در قواعد زبان عربی به طور عام در مرتبه نخست به کتاب سیبویه بوده است، چـون کـه این کتاب نخستین کتابی است که قواعد زبان عربی را به شکلی مـنظم درآورده اسـت. سیبویه در بخشی از کتابش به جهات آوایی و صداشناسی پرداخته و تقریبا حدود ۳۰ صفحه از کتابش را بـه ایـن امـر اختصاص داده است
https://www.irna.ir/news/83655259
۲۰۹
۰۶ آذر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.