🔴 قیام زنان برای جهاد تبیین، مؤثرتر از قیام مردان است!
🔴 قیام زنان برای جهاد تبیین، مؤثرتر از قیام مردان است!
🔴 اگر جهاد تبیین واجب فوری و عینی است بر زنان هم مثل مردان واجب است!
🔻 در سه مقطع حساس که دست سه امام بسته بود، سه زن برای دفاع از دین قیام کردند
🔻 در جهاد تبیین ممکن است زنان بتوانند در جامعه کارهایی انجام بدهند که از دست مردان برنمیآید
🔻 قیام زنان علیه باطل یقیناً مؤثرتر از قیام مردان است و اثر اجتماعی آن هم بالاتر است
🔻 آفرین به مادرانی که در رژۀ فرهنگی «سلام فرمانده» بهخاطر امامزمان(ع) فرزندان خود را به میدان آوردند
در زمان ائمۀ هدی(ع) در سه مقطع زمانی حساس و بحرانی، دست سه امام معصوم بسته بود؛ علی بن ابیطالب، علی بنالحسین و علی بنموسیالرضا (علیهمالسلام) در هر سه مقطع، سه زن برای دفاع از دین قیام کردند و در تاریخ اثر گذاشتند.
وقتی دستان علی(ع) بسته بود، فاطمۀ زهرا(س) قیام کرد. وقتی دستان امام سجاد(ع) بسته بود، زینب کبری(س) قیام کرد. در زمان امامرضا(ع) و تبعید ناروای ایشان به مرو هم فاطمۀ معصومه(س) قیام کرد و از مدینه به سمت مرو حرکت کرد.
این اتفاقات تصادفی نیست و خیلی معنا دارد. وقتی آنچنان عرصه بر یک امام تنگ میشود که نمیگذارند اقدامی انجام بدهد، خداوند عَلَم را به دوش زنانی از اهلبیت(ع) قرار میدهد که قیام کنند و اثرگذار باشند.
اگر حرکت حضرت معصومه(س) از مدینه به مرو اثر نداشت، به کاروان ایشان حمله نمیکردند و بنا بر احتمالات تاریخی، ایشان را مسموم نمیکردند بلکه اجازه میدادند به امام رضا(ع) برسد. معلوم است این خواهر نقش ویژهای دارد و حرکتش معنای سیاسی دارد.
حضرت معصومه(س) که از نُه سالگی در فقه و علم و معرفت، شهرۀ آفاق شده بود، کاری صرفاً از سرِ عاطفه یا تفنن انجام نمیدهد؛ حتماً برای یاریِ امام زمانش احساس تکلیف کرده بود که به سمت مرو حرکت کرد. این حرکت اگر به سرانجام میرسید میتوانست برای امام رضا(ع) قدرتبخش بشود.
بعد از شهادت امام رضا(ع) وقتی حرکت زنان اتفاق افتاد، معلوم شد که اگر این خواهر به برادر میرسید و زینبوار کنار حسینِ زمان خود میایستاد، آثارش از نظر اجتماعی در زمان خودش چهبسا بیشتر از زمان حضرت زینب(س) میشد.
امروز هم در جهاد تبیین ممکن است زنان بتوانند در جامعه کارهایی انجام بدهند که از دست مردان برنمیآید. قیام زنها علیه باطل یقیناً مؤثرتر از قیام مردان است و اثر اجتماعیاش بالاتر است.
خانمها منتظر نمانند که ببینند آقایان در جهاد تبیین چه میکنند و دنبال آنها بروند. اگر جهاد تبیین واجب فوری و عینی است، پس بر زنان هم مثل مردان واجب است یعنی اگر همۀ مردان هم به جهاد تبیین عمل کنند تکلیف از زنان برداشته نمیشود.
بیتردید زنان در قیام برای جهاد تبیین مؤثرتر از مردان هستند، خصوصاً اگر در جهاد تبیین، زنان قیام اجتماعی بکنند. بر این اساس باید گفت جهاد تبیین بر زنان مؤمن واجبتر است و اولویتش بیشتر است.
همین الآن اگر زنان در جامعۀ ما علیه یک باطل، محکم قیام کنند، کسی جلودارشان نیست و تأثیرش جهانی است. در هر موضوعی اگر مردان تظاهرات چندهزار نفره کنند به اندازه اقدام زنان تأثیر ندارد. پس یکوقت زنان به حاشیه رانده نشوند.
در روایات آخرالزمان آمده است؛ زنانی که در خانه هستند میتوانند بر اساس قرآن و سنت پیامبر(ص) حکم شرع را بیان کنند چون دارای حکمت هستند و زنان حکیم، قدرت تشخیص تکلیف دارند «إِنَّ الْمَرْأَةَ لَتَقْضِي فِي بَيْتِهَا بِكِتَابِ اللَّهِ»
در قرآن بعد از توصیۀ به امر به معروف و نهی از منکر میفرماید تفرقه نکنید «وََ لَا تَكُونُواْ كاَلَّذِينَ تَفَرَّقُوا» معلوم میشود یکی از لوازم مؤثر بودن امر به معروف و نهی از منکر، کار جمعی و اتحاد کلمه است. اگر در امر به معروف و نهی از منکر یک جمع متحداً یک کلام را نگویند اثر چندانی ندارد.
در سرود «سلام فرمانده» اگر نوجوانها و خانوادههای گرامی هر کدام در خانه همنوایی میکردند و لذت میبردند و پای گیرندههای خودشان این سرود را میخواندند، این اثر جهانی را نداشت. باید دور هم جمع شد.
باید آفرین گفت به مادرانی که چنین فرزندانی تربیت کردند و به میدان محبت امام زمان(ع) و حضور در این رژۀ فرهنگی آوردند. اگر این مادران علاقه به امامزمان(ع) نداشتند کودکان از کجا متوجه حضرت ولیعصر(ع) میشدند؟
اگر زنان جامعۀ ما از الگوی حضرت زهراء(س) در تبلیغ چهره به چهره با همسایگان خود تأسی کنند، دیگر نقطهای از این سرزمین باقی نمیماند که در جهالت بهسر ببرد. مطمئن باشید جهاد تبیین مقدمۀ قیامهای بعدی است که انشاءالله در پیش خواهیم داشت بلکه امیدواریم پای رکاب خودِ حضرت ولیعصر باشد.
👤علیرضا پناهیان- ۱۴۰۱/۳/۱۰
🔴 اگر جهاد تبیین واجب فوری و عینی است بر زنان هم مثل مردان واجب است!
🔻 در سه مقطع حساس که دست سه امام بسته بود، سه زن برای دفاع از دین قیام کردند
🔻 در جهاد تبیین ممکن است زنان بتوانند در جامعه کارهایی انجام بدهند که از دست مردان برنمیآید
🔻 قیام زنان علیه باطل یقیناً مؤثرتر از قیام مردان است و اثر اجتماعی آن هم بالاتر است
🔻 آفرین به مادرانی که در رژۀ فرهنگی «سلام فرمانده» بهخاطر امامزمان(ع) فرزندان خود را به میدان آوردند
در زمان ائمۀ هدی(ع) در سه مقطع زمانی حساس و بحرانی، دست سه امام معصوم بسته بود؛ علی بن ابیطالب، علی بنالحسین و علی بنموسیالرضا (علیهمالسلام) در هر سه مقطع، سه زن برای دفاع از دین قیام کردند و در تاریخ اثر گذاشتند.
وقتی دستان علی(ع) بسته بود، فاطمۀ زهرا(س) قیام کرد. وقتی دستان امام سجاد(ع) بسته بود، زینب کبری(س) قیام کرد. در زمان امامرضا(ع) و تبعید ناروای ایشان به مرو هم فاطمۀ معصومه(س) قیام کرد و از مدینه به سمت مرو حرکت کرد.
این اتفاقات تصادفی نیست و خیلی معنا دارد. وقتی آنچنان عرصه بر یک امام تنگ میشود که نمیگذارند اقدامی انجام بدهد، خداوند عَلَم را به دوش زنانی از اهلبیت(ع) قرار میدهد که قیام کنند و اثرگذار باشند.
اگر حرکت حضرت معصومه(س) از مدینه به مرو اثر نداشت، به کاروان ایشان حمله نمیکردند و بنا بر احتمالات تاریخی، ایشان را مسموم نمیکردند بلکه اجازه میدادند به امام رضا(ع) برسد. معلوم است این خواهر نقش ویژهای دارد و حرکتش معنای سیاسی دارد.
حضرت معصومه(س) که از نُه سالگی در فقه و علم و معرفت، شهرۀ آفاق شده بود، کاری صرفاً از سرِ عاطفه یا تفنن انجام نمیدهد؛ حتماً برای یاریِ امام زمانش احساس تکلیف کرده بود که به سمت مرو حرکت کرد. این حرکت اگر به سرانجام میرسید میتوانست برای امام رضا(ع) قدرتبخش بشود.
بعد از شهادت امام رضا(ع) وقتی حرکت زنان اتفاق افتاد، معلوم شد که اگر این خواهر به برادر میرسید و زینبوار کنار حسینِ زمان خود میایستاد، آثارش از نظر اجتماعی در زمان خودش چهبسا بیشتر از زمان حضرت زینب(س) میشد.
امروز هم در جهاد تبیین ممکن است زنان بتوانند در جامعه کارهایی انجام بدهند که از دست مردان برنمیآید. قیام زنها علیه باطل یقیناً مؤثرتر از قیام مردان است و اثر اجتماعیاش بالاتر است.
خانمها منتظر نمانند که ببینند آقایان در جهاد تبیین چه میکنند و دنبال آنها بروند. اگر جهاد تبیین واجب فوری و عینی است، پس بر زنان هم مثل مردان واجب است یعنی اگر همۀ مردان هم به جهاد تبیین عمل کنند تکلیف از زنان برداشته نمیشود.
بیتردید زنان در قیام برای جهاد تبیین مؤثرتر از مردان هستند، خصوصاً اگر در جهاد تبیین، زنان قیام اجتماعی بکنند. بر این اساس باید گفت جهاد تبیین بر زنان مؤمن واجبتر است و اولویتش بیشتر است.
همین الآن اگر زنان در جامعۀ ما علیه یک باطل، محکم قیام کنند، کسی جلودارشان نیست و تأثیرش جهانی است. در هر موضوعی اگر مردان تظاهرات چندهزار نفره کنند به اندازه اقدام زنان تأثیر ندارد. پس یکوقت زنان به حاشیه رانده نشوند.
در روایات آخرالزمان آمده است؛ زنانی که در خانه هستند میتوانند بر اساس قرآن و سنت پیامبر(ص) حکم شرع را بیان کنند چون دارای حکمت هستند و زنان حکیم، قدرت تشخیص تکلیف دارند «إِنَّ الْمَرْأَةَ لَتَقْضِي فِي بَيْتِهَا بِكِتَابِ اللَّهِ»
در قرآن بعد از توصیۀ به امر به معروف و نهی از منکر میفرماید تفرقه نکنید «وََ لَا تَكُونُواْ كاَلَّذِينَ تَفَرَّقُوا» معلوم میشود یکی از لوازم مؤثر بودن امر به معروف و نهی از منکر، کار جمعی و اتحاد کلمه است. اگر در امر به معروف و نهی از منکر یک جمع متحداً یک کلام را نگویند اثر چندانی ندارد.
در سرود «سلام فرمانده» اگر نوجوانها و خانوادههای گرامی هر کدام در خانه همنوایی میکردند و لذت میبردند و پای گیرندههای خودشان این سرود را میخواندند، این اثر جهانی را نداشت. باید دور هم جمع شد.
باید آفرین گفت به مادرانی که چنین فرزندانی تربیت کردند و به میدان محبت امام زمان(ع) و حضور در این رژۀ فرهنگی آوردند. اگر این مادران علاقه به امامزمان(ع) نداشتند کودکان از کجا متوجه حضرت ولیعصر(ع) میشدند؟
اگر زنان جامعۀ ما از الگوی حضرت زهراء(س) در تبلیغ چهره به چهره با همسایگان خود تأسی کنند، دیگر نقطهای از این سرزمین باقی نمیماند که در جهالت بهسر ببرد. مطمئن باشید جهاد تبیین مقدمۀ قیامهای بعدی است که انشاءالله در پیش خواهیم داشت بلکه امیدواریم پای رکاب خودِ حضرت ولیعصر باشد.
👤علیرضا پناهیان- ۱۴۰۱/۳/۱۰
۱۶.۲k
۲۴ خرداد ۱۴۰۱