🩷امام على عليه السلام فرمود:
🩷امام على عليه السلام فرمود:
صَـوْمُ الْقَلْبِ خَيْرٌ مِنْ صِيـامِ الِلّسانِ وَ صَوْمُ الِلّسانِ خَيْرٌ مِنْ صِيامِ الْبَطْنِ
روزه قـلب بهتر از روزه زبـان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
📚غُرر الحكم، ج 1، ص 417، ح 80
🟢شرح حدیث👇🏻
درجات روزه سه تاست:
• روزه انسانهای معمولی که با دوری جستن از خوراکی و نوشیدنی و زنان آن گونه که فقها باید و نباید آن را مقرر ساختهاند به دست میآید.
• و روزه انسانهای ویژه که افزون بر رده نخست، نگاه داشتن اندامها از هر نوع سرپیچیدن از خداوند بزرگ است.
• و روزه ویژگان انسانهای ویژه که دوری جستن از هر حلال و حرامی است که آدمی را از یاد خدا بازدارد
روزه شکم معطوف به بُعد مشترک انسان و حیوان است و روایات ما وجه فردی و اجتماعی این مرحله از روزهداری را به خوبی برای ما تبیین کردهاند؛ روزه زبان معطوف به وجه انسانی انسان و با توجه به اجتماعی بودن مقوله زبان الزاما ناظر به وجه اجتماعی انسان است و روزه دل هم معطوف به وجه الهی انسان و فراتر از وجه فردی و اجتماعی زیست اوست و حیات معنوی او را در نظر دارد.
مفهوم روزه قلب و روزه نفس و دوری جستن از هر آنچه آدمی را از یاد خدا بازدارد بر صاحب این قلم روشن نیست و جز ظاهر این کلمات و مفهوم لغتنامهای آنها درکی از آنها ندارد، ولی شاید بتوان گفت مفهوم روزه اندامها و به ویژه روزه زبان که امیرالمؤمنین علی علیه السلام آن را از روزه شکم برتر نهاد، چندان پیچیدگی ندارد.
عطرقرآن 💌
صَـوْمُ الْقَلْبِ خَيْرٌ مِنْ صِيـامِ الِلّسانِ وَ صَوْمُ الِلّسانِ خَيْرٌ مِنْ صِيامِ الْبَطْنِ
روزه قـلب بهتر از روزه زبـان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
📚غُرر الحكم، ج 1، ص 417، ح 80
🟢شرح حدیث👇🏻
درجات روزه سه تاست:
• روزه انسانهای معمولی که با دوری جستن از خوراکی و نوشیدنی و زنان آن گونه که فقها باید و نباید آن را مقرر ساختهاند به دست میآید.
• و روزه انسانهای ویژه که افزون بر رده نخست، نگاه داشتن اندامها از هر نوع سرپیچیدن از خداوند بزرگ است.
• و روزه ویژگان انسانهای ویژه که دوری جستن از هر حلال و حرامی است که آدمی را از یاد خدا بازدارد
روزه شکم معطوف به بُعد مشترک انسان و حیوان است و روایات ما وجه فردی و اجتماعی این مرحله از روزهداری را به خوبی برای ما تبیین کردهاند؛ روزه زبان معطوف به وجه انسانی انسان و با توجه به اجتماعی بودن مقوله زبان الزاما ناظر به وجه اجتماعی انسان است و روزه دل هم معطوف به وجه الهی انسان و فراتر از وجه فردی و اجتماعی زیست اوست و حیات معنوی او را در نظر دارد.
مفهوم روزه قلب و روزه نفس و دوری جستن از هر آنچه آدمی را از یاد خدا بازدارد بر صاحب این قلم روشن نیست و جز ظاهر این کلمات و مفهوم لغتنامهای آنها درکی از آنها ندارد، ولی شاید بتوان گفت مفهوم روزه اندامها و به ویژه روزه زبان که امیرالمؤمنین علی علیه السلام آن را از روزه شکم برتر نهاد، چندان پیچیدگی ندارد.
عطرقرآن 💌
۱.۴k
۱۶ فروردین ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.