💠 بلندای احسان
💠 بلندای احسان
🔸 ما #احسان را مطابق محاوره فرهنگی خودمان و مطابق محاوره فرهنگی عرب زبان ها به این معانی كه الآن یاد می شود یاد داریم:
1️⃣ «أحسَنَ» یعنی «فعل فعلاً حسناً»؛ كسی كار خوب می كند (یك)
2️⃣ دوم اینكه «أحسَنَ» یعنی «فعل فعلاً حسناً بالقیاس الی الغیر»؛ مشكل دیگری را حل كرده است، برای دیگری كار خیر انجام داده است (دو).
این دو معنا را ما میفهمیم؛ اما معنایی كه وجود مبارك پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در این حدیث برای «احسان» ذكر كرده است را اگر روایت نگفته باشد برای ما قابل فهم نیست.
🔸 از وجود مبارك پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) سؤال شده است كه «احسان» چیست؟ فرمود: «أن تَعبُدَ اللّه َ كَأنَّكَ تَراهُ فإن لَم تَكُن تَراهُ فَإنَّهُ یراكَ».
عبادت خدا در همه شئون هست؛ در نماز هست, در روزه هست، در حج هست, در عمره هست, در زكات هست, در خمس هست, در اعتكاف هست، در بسیاری از مسائل هست, فرمود: احسان این است كه طرزی خدا را عبادت كنی كه #گویا_او_را_می_بینی: «أن تَعبُدَ اللّه َ كَأنَّكَ تَراهُ»؛ گویا او را داری می بینی.
🔸 حالا اگر این نشد, دومی را از دست نده: «فإن لَم تَكُن تَراهُ فَإنَّهُ یراكَ»؛ یعنی #علم_المراقبه! عبادت باید به آدم آن حسّ مراقبت را بدهد؛ ما اگر بدانیم كسی دارد ما را می بیند، مواظب سخنمان و عملمان هستیم: «فإن لَم تَكُن تَراهُ فَإنَّهُ یراكَ».
اگر #علم_المشاهده نصیب آدم شود، دیگر احتیاج ندارد که به او بگویند كسی تو را می بیند، معلوم است که دارد می بیند؛ اگر «علم المشاهده» نصیب آدم نشد، «علم المراقبه» باید نصیب آدم بشود!
🔸 فرمود طرزی خدا را عبادت كنید كه گویا او را می بینید (یک)؛ اگر این نشد، به «علم المراقبه» برسید (دو).
اگر ما بدانیم كسی ما را می بیند, مواظب گفتارمان, رفتارمان و وقتمان هستیم.
↙️ آپارات:
https://aparat.com/v/KfPnM
↙️ یوتیوب:
https://youtu.be/j3q4uyfbrvo
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#کلیپ
📚 درس خارج فقه ربا جلسه 18
تاریخ: 1393/02/03
🌐 http://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 ما #احسان را مطابق محاوره فرهنگی خودمان و مطابق محاوره فرهنگی عرب زبان ها به این معانی كه الآن یاد می شود یاد داریم:
1️⃣ «أحسَنَ» یعنی «فعل فعلاً حسناً»؛ كسی كار خوب می كند (یك)
2️⃣ دوم اینكه «أحسَنَ» یعنی «فعل فعلاً حسناً بالقیاس الی الغیر»؛ مشكل دیگری را حل كرده است، برای دیگری كار خیر انجام داده است (دو).
این دو معنا را ما میفهمیم؛ اما معنایی كه وجود مبارك پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در این حدیث برای «احسان» ذكر كرده است را اگر روایت نگفته باشد برای ما قابل فهم نیست.
🔸 از وجود مبارك پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) سؤال شده است كه «احسان» چیست؟ فرمود: «أن تَعبُدَ اللّه َ كَأنَّكَ تَراهُ فإن لَم تَكُن تَراهُ فَإنَّهُ یراكَ».
عبادت خدا در همه شئون هست؛ در نماز هست, در روزه هست، در حج هست, در عمره هست, در زكات هست, در خمس هست, در اعتكاف هست، در بسیاری از مسائل هست, فرمود: احسان این است كه طرزی خدا را عبادت كنی كه #گویا_او_را_می_بینی: «أن تَعبُدَ اللّه َ كَأنَّكَ تَراهُ»؛ گویا او را داری می بینی.
🔸 حالا اگر این نشد, دومی را از دست نده: «فإن لَم تَكُن تَراهُ فَإنَّهُ یراكَ»؛ یعنی #علم_المراقبه! عبادت باید به آدم آن حسّ مراقبت را بدهد؛ ما اگر بدانیم كسی دارد ما را می بیند، مواظب سخنمان و عملمان هستیم: «فإن لَم تَكُن تَراهُ فَإنَّهُ یراكَ».
اگر #علم_المشاهده نصیب آدم شود، دیگر احتیاج ندارد که به او بگویند كسی تو را می بیند، معلوم است که دارد می بیند؛ اگر «علم المشاهده» نصیب آدم نشد، «علم المراقبه» باید نصیب آدم بشود!
🔸 فرمود طرزی خدا را عبادت كنید كه گویا او را می بینید (یک)؛ اگر این نشد، به «علم المراقبه» برسید (دو).
اگر ما بدانیم كسی ما را می بیند, مواظب گفتارمان, رفتارمان و وقتمان هستیم.
↙️ آپارات:
https://aparat.com/v/KfPnM
↙️ یوتیوب:
https://youtu.be/j3q4uyfbrvo
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#کلیپ
📚 درس خارج فقه ربا جلسه 18
تاریخ: 1393/02/03
🌐 http://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
۲.۸k
۲۱ دی ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.