اروپایی ها آثار این نقاش را به عنوان عتیقه می خریدند!
.
ژان کوکتو نویسنده و هنرمند فرانسوی درباره بهزاد اینطور گفته: «بهزاد پیغمبر افسونگری است از مشرقزمینِ داستانسرا. اگر همیشه مشرقزمین به قصههای هزار و یک شب و کاخهای طلایی و کنیزکان زیبایش برای ما داستانها میگفته، این بار مردی با موهای سفید... اَشکال افسونکننده در مقابل چشمان ما گسترده است. بدون شک در مینیاتور قرن ما، یک استاد از جهت قدرت طرح و رنگآمیزی وجود دارد که او حسین بهزاد هنرمند ایرانی است».
بهزاد در مدت ۱۳ ماهی که در پاریس بود به مطالعه هنر غرب پرداخت. همچنین نسخههای شرقی و اسلامی (آثار قدیمی مینیاتور ایرانی و شرقی) رو مطالعه کرد. این دوره در شکلگیری سبک تازه و شخصیتر بهزاد تأثیر مهمی داشت، سبکی که بهزاد با اون شناخته میشه.
بهزاد این دوران رو این طور توصیف میکنه: «من در این مسافرت شکفته شدم و خودم را شناختم و پنجههای من از آن پس شور و احساس تازهای یافت.» یا در جای دیگری میگوید: «مطالعه من در سبکهای مختلف نقاشی ایرانی و خارجی بدین منظور بود تا سبکی بهوجود بیاورم که ضمن داشتن خصایص ایرانی با هنر روز دنیا نیز منطبق باشد».
شیوه کار بهزاد بر اساس مکتب اصفهان بنا شد. در این شیوه، اهمیت طراحی و محدودیت رنگی مشهوده. توجه به حالات اشخاص، سایهپردازی، کاهش ریزهکاریها، انتخاب مضامین جدید و گاه موضوعهای معاصر، از موارد عدول او از سنت نگارگری پیشین به حساب میاد.
🇮🇷 @farzandeIRAN_ir
.
#فرزند_ایران #مفاخر #حسین_بهزاد #نقاش #نگارگری #مینیاتور
ژان کوکتو نویسنده و هنرمند فرانسوی درباره بهزاد اینطور گفته: «بهزاد پیغمبر افسونگری است از مشرقزمینِ داستانسرا. اگر همیشه مشرقزمین به قصههای هزار و یک شب و کاخهای طلایی و کنیزکان زیبایش برای ما داستانها میگفته، این بار مردی با موهای سفید... اَشکال افسونکننده در مقابل چشمان ما گسترده است. بدون شک در مینیاتور قرن ما، یک استاد از جهت قدرت طرح و رنگآمیزی وجود دارد که او حسین بهزاد هنرمند ایرانی است».
بهزاد در مدت ۱۳ ماهی که در پاریس بود به مطالعه هنر غرب پرداخت. همچنین نسخههای شرقی و اسلامی (آثار قدیمی مینیاتور ایرانی و شرقی) رو مطالعه کرد. این دوره در شکلگیری سبک تازه و شخصیتر بهزاد تأثیر مهمی داشت، سبکی که بهزاد با اون شناخته میشه.
بهزاد این دوران رو این طور توصیف میکنه: «من در این مسافرت شکفته شدم و خودم را شناختم و پنجههای من از آن پس شور و احساس تازهای یافت.» یا در جای دیگری میگوید: «مطالعه من در سبکهای مختلف نقاشی ایرانی و خارجی بدین منظور بود تا سبکی بهوجود بیاورم که ضمن داشتن خصایص ایرانی با هنر روز دنیا نیز منطبق باشد».
شیوه کار بهزاد بر اساس مکتب اصفهان بنا شد. در این شیوه، اهمیت طراحی و محدودیت رنگی مشهوده. توجه به حالات اشخاص، سایهپردازی، کاهش ریزهکاریها، انتخاب مضامین جدید و گاه موضوعهای معاصر، از موارد عدول او از سنت نگارگری پیشین به حساب میاد.
🇮🇷 @farzandeIRAN_ir
.
#فرزند_ایران #مفاخر #حسین_بهزاد #نقاش #نگارگری #مینیاتور
۸.۹k
۲۱ مهر ۱۴۰۲
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.