هویت شخصی ما
🌀 ما ادراک ثابتی از #هویت_شخصی خود در طول عمرمان داریم، حال آنکه بدنمان با گذر زمان دچار تغییرات کلی شده و پس از چندسال تمام سلولهایش تجدید میشوند. پس هویت شخصی باید چیزی غیر از بدن باشد.
این خلاصه استدلالی دوئالیستی و مشهور علیه #فیزیکالیسم است.
🌀 فیزیکالیستها در پاسخ بر ارگانیک بودن بدن تأکید دارند که به کل وجود آن از تولد تا مرگ، وحدت و استمرار میبخشد.
به بیان ایشان، #اینهمانی نفس با بدن بمعنای اینهمانی نفس با تکّه زمانی خاصی از بدن نیست؛ بلکه بمعنای اینهمانی با ارگانیسم بسطیافته در طول زمان است و وحدت آن نیز با اتصال فیزیولوژیک حفظ میشود. (See: Kim, 2010, Philosophy of Mind, 3rd edition, p.26)
🌀 این ویدیو👆 یک آزمون فکری و یک دیدگاه فیزیکالیستی در تبیین هویت شخصی ارائه میکند که شبیه استدلال فوق است.
🌀 البته دیدگاه #ملاصدرا درباره #حرکت_جوهری نفس نیز بنحوی با اشکال هویت شخصی مواجه بوده و پاسخی مشابه (اتصال وجودی برمبنای اصالت وجود) ارائه میدهد.
#دوئالیسم کلاسیک دوجوهری (سینوی - دکارتی) اما بدلیل تبیین نفس بعنوان جوهر مستقل ثابت، اشکال هویت شخصی را علیه #مادیانگاری مطرح میکرد.
این خلاصه استدلالی دوئالیستی و مشهور علیه #فیزیکالیسم است.
🌀 فیزیکالیستها در پاسخ بر ارگانیک بودن بدن تأکید دارند که به کل وجود آن از تولد تا مرگ، وحدت و استمرار میبخشد.
به بیان ایشان، #اینهمانی نفس با بدن بمعنای اینهمانی نفس با تکّه زمانی خاصی از بدن نیست؛ بلکه بمعنای اینهمانی با ارگانیسم بسطیافته در طول زمان است و وحدت آن نیز با اتصال فیزیولوژیک حفظ میشود. (See: Kim, 2010, Philosophy of Mind, 3rd edition, p.26)
🌀 این ویدیو👆 یک آزمون فکری و یک دیدگاه فیزیکالیستی در تبیین هویت شخصی ارائه میکند که شبیه استدلال فوق است.
🌀 البته دیدگاه #ملاصدرا درباره #حرکت_جوهری نفس نیز بنحوی با اشکال هویت شخصی مواجه بوده و پاسخی مشابه (اتصال وجودی برمبنای اصالت وجود) ارائه میدهد.
#دوئالیسم کلاسیک دوجوهری (سینوی - دکارتی) اما بدلیل تبیین نفس بعنوان جوهر مستقل ثابت، اشکال هویت شخصی را علیه #مادیانگاری مطرح میکرد.
۱۲.۸k
۰۹ فروردین ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.