شهادت ثالثه در اذان و اقامه
شبهه : از وقتی که بحث وحدت بین شیعیان و اهل سنت مطرح شده ، بعضی از علماء و مراجع شهادة ثالثه یعنی گفتن اشهد انّ علیا ولی الله را از اذان و اقامه حذف کردند، از جمله ی آنها شما می توانید در رساله عملیه آیت الله مکارم که روی سایتشان نیز بارگذاری شده به وضوح ببینید .
حذف نام حضرت علی از اذان و اقامه در رساله های عملیه ، هم ترس علماء از حکومت جمهوری اسلامی را می رساند که دنبال بحث وحدت است و هم مظلومیت حضرت علی ع را
فقیه واقعی و شجاع آیت الله سید محسن حکیم بود که در کتاب مستمسک العروة فرمود : در عصر کنونی گفتن اشهد انّ علیا ولی الله شعار مذهب تشیع است، از این جهت گفتنش واجب است
جواب صوتی : 3 دقیقه و 43 ثانیه
جواب متنی : اجماع علمای شیعه گفتند : شهادت ثالثه یا همان گفتن اشهد انّ علیاً ولی الله ، اصلا جزئی از اذان و اقامه نیست که کسی از علماء بخواهد آن را در رساله های عملیه خود در متن اذان و اقامه بنویسید
کتابی است به نام الشهادة الثالثة المقدسه، در این کتاب نام بیش از صد تن از فقهای شیعه نوشته شده که آنها فتوا دادند به اینکه شهادة ثالثه اصلا جزو اذان و اقامه نیست ، علمایی که صد تا دویست سال قبل حتی 500 سال قبل زندگی می کردند . در زمان آن علماء که بحث وحدت بین شیعه و سنی مطرح نبود ( الشهادة الثالثه، ص 361 به بعد )
از باب مثال : فقیه معروف و مشهور مرحوم صاحب جواهر در کتاب جواهر الکلام چنین می نویسد : لا بأس بذکر ذلک لا على سبيل الجزئية یعنی گفتن شهادة ثالثه اشکالی ندارد منتها گوینده باید دقت کند که آن جمله را به نیت اینکه جزئی از اذان و اقامه هست نگوید
حذف نام حضرت علی از اذان و اقامه در رساله های عملیه ، هم ترس علماء از حکومت جمهوری اسلامی را می رساند که دنبال بحث وحدت است و هم مظلومیت حضرت علی ع را
فقیه واقعی و شجاع آیت الله سید محسن حکیم بود که در کتاب مستمسک العروة فرمود : در عصر کنونی گفتن اشهد انّ علیا ولی الله شعار مذهب تشیع است، از این جهت گفتنش واجب است
جواب صوتی : 3 دقیقه و 43 ثانیه
جواب متنی : اجماع علمای شیعه گفتند : شهادت ثالثه یا همان گفتن اشهد انّ علیاً ولی الله ، اصلا جزئی از اذان و اقامه نیست که کسی از علماء بخواهد آن را در رساله های عملیه خود در متن اذان و اقامه بنویسید
کتابی است به نام الشهادة الثالثة المقدسه، در این کتاب نام بیش از صد تن از فقهای شیعه نوشته شده که آنها فتوا دادند به اینکه شهادة ثالثه اصلا جزو اذان و اقامه نیست ، علمایی که صد تا دویست سال قبل حتی 500 سال قبل زندگی می کردند . در زمان آن علماء که بحث وحدت بین شیعه و سنی مطرح نبود ( الشهادة الثالثه، ص 361 به بعد )
از باب مثال : فقیه معروف و مشهور مرحوم صاحب جواهر در کتاب جواهر الکلام چنین می نویسد : لا بأس بذکر ذلک لا على سبيل الجزئية یعنی گفتن شهادة ثالثه اشکالی ندارد منتها گوینده باید دقت کند که آن جمله را به نیت اینکه جزئی از اذان و اقامه هست نگوید
۱۷.۹k
۱۸ فروردین ۱۴۰۱
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.