مُقَرنَس یا آهوپای یکی از عناصر تزئینی معماری ایرانی است.
مُقَرنَس یا آهوپای یکی از عناصر تزئینی معماری ایرانی است. مقرنس نوعی تزئین حجمی و تاقچهبندی آذینی است که در زیرگنبدها یا نیمگنبدهای روی ایوانها و درگاههای ورودی، در زیر گلدستههای منارهها، بالای ایوان مساجد، بالای محراب مساجد و دیگر ابنیه استفاده میشود.
در ساخت مقرنس از آجر، گچ، کاشی، چوب یا فلز استفاده میشود که در هر رده از تاقچهها از رده زیرین خود پیش مینشیند تا درگاه به هم آید. در طاقچهها برجستگیها و تورفتگیهایی همراه با نگارههای گوناگون درآورده میشود.
با بررسی آثار اولیه به جا مانده میشود دریافت که مقرنس از آغاز برای تبدیل پلان مربع به دایره، در قسمت فوقانی دیوارها برای مخفی کردن زاویه و تبدیل آن به گنبد استفاده میشدهاست. پس مقرنس در ابتدا نقشی کاربردی داشته نه تزئینی، البته با رگههایی از گرایش به زیباسازی بنا. گذشت زمان و بهرهگیری از امکانات بهتر و پیشرفتهتر در معماری، مقرنس را سرانجام به عنصری تزئینی مبدل ساخت.
رد پای آن را میتوان حتی تا پیش از دوران هخامنشی در ایران نیز دنبال کرد و اولین نمونه مشهور آن «دکان داوود» از زمان ماد است؛ و در سر پل ذهاب که نمای صخرهای آن دارای سه جلو آمدگی در روی هم و هرکدام محیط بر دیگریست و مانند یک قرنیز که مرکب است خود را نشان میدهد.
#ایران #هنر_ایرانی #هنر_ایرانی_اسلامی #معماری #معماری_اسلامی #مقرنس #قرنیز #دکان_داوود #تاریخ #سر_پل_ذهاب #مسجد #گنبد #هخامنشیان #علمی
در ساخت مقرنس از آجر، گچ، کاشی، چوب یا فلز استفاده میشود که در هر رده از تاقچهها از رده زیرین خود پیش مینشیند تا درگاه به هم آید. در طاقچهها برجستگیها و تورفتگیهایی همراه با نگارههای گوناگون درآورده میشود.
با بررسی آثار اولیه به جا مانده میشود دریافت که مقرنس از آغاز برای تبدیل پلان مربع به دایره، در قسمت فوقانی دیوارها برای مخفی کردن زاویه و تبدیل آن به گنبد استفاده میشدهاست. پس مقرنس در ابتدا نقشی کاربردی داشته نه تزئینی، البته با رگههایی از گرایش به زیباسازی بنا. گذشت زمان و بهرهگیری از امکانات بهتر و پیشرفتهتر در معماری، مقرنس را سرانجام به عنصری تزئینی مبدل ساخت.
رد پای آن را میتوان حتی تا پیش از دوران هخامنشی در ایران نیز دنبال کرد و اولین نمونه مشهور آن «دکان داوود» از زمان ماد است؛ و در سر پل ذهاب که نمای صخرهای آن دارای سه جلو آمدگی در روی هم و هرکدام محیط بر دیگریست و مانند یک قرنیز که مرکب است خود را نشان میدهد.
#ایران #هنر_ایرانی #هنر_ایرانی_اسلامی #معماری #معماری_اسلامی #مقرنس #قرنیز #دکان_داوود #تاریخ #سر_پل_ذهاب #مسجد #گنبد #هخامنشیان #علمی
۱۵.۲k
۲۹ فروردین ۱۴۰۳
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.