🌱 چند سوال از حضرت آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله
🌱 چند سوال از حضرت آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
مفاتیح الجنان برای دوره خودش مناسب بود، مفاتیح جدیدی در دستور کار قرار دادیم!
گرچه ایراد گرفتند از بزرگان خطا میباشد اما مذهبی داریم که جز چهارده نور معصوم، دیگران قابل انتقاد هستند. این نوشتهء ما متفاوت از دیگر نوشته ها می باشد و به خاطر جایگاه مرجعیت در کمال خضوع در مقابل مرجع عالیقدر حضرت آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله چند سوال که از سخن ایشان در ذهن ما ایجاد کرد را مطرح کردیم.
هر سخنی باید یک معنی داشته باشد. که آن سخن معنی کلام گوینده را به شنونده منتقل کند. اما معنایِ سخن مرجع بزرگوار را واقعا متوجه نشدیم! اینکه مفاتیح برای دورهء خودش مناسب بوده است یعنی چه؟ قدیمی شده؟ قابل فهم نیست؟ مشکل عقیدتی دارد؟ مشکل سندی دارد؟ کلام ایشان مجهول است، مگر مفاتیح برای چند سال پیش است؟ اگر به زمان باشد که قرآن قدیمی تر است، اگر بفرمایند که قرآن کلام الهی است، خب مفاتیح هم کلام معصومین است، تنها مرحوم آقا شیخ عباس قمی آن را جمع آوری نموده است. اینکه مفاتیح جدید میخواهیم چاپ کنیم که به زمان حال مناسب باشد، دقیقا چه میخواهید بیاورید؟ مثلا زیارت عاشورا زیاد است باید کم شود؟ جوشن کبیر خیلی زیاد است باید شاخ و برگش زده شود؟ یا آدابی که در مفاتیح است به درد نمیخورد، آدابی جدید بیاوریم؟ بطن کلام مرجع بزرگوار مشخص نیست. اینکه مفاتیح الان دوره اش سر آمده، نظر ایشان است یا اجماع فقها؟ بالاخره باید معنایِ کلام و مقصود ایشان مشخص شود، شاید چند صباح دیگر کسی مدعی شد که کتب اربعه شیعه قدیمی شده است، تالیف مرحوم شیخ صدوق رضوان الله تعالی علیه به کار شیعه نمی آید، آن وقت تکلیف چیست؟ مگر کلام الله و کلام معصومین سلام الله علیهم تاریخ انقضاء دارد؟ دقیقا کدام مطلب یا مطالب مفاتیح برای این دوره مناسب نیست؟ حضرت ایت الله مکارم شیرازی میفرمایند: بحار الانوار را احادیث ضعیفش را حذف کردیم، با بیانی شیوا چاپ نمودیم! الان در بحار الانوار های چاپ جدید اسماء غاصبین را تغییر داده و فلان جای آن گذاشته شده است. خب این سنت اگر نهادینه شود کم کم به تکتک کتب شیعه میرسد، آن وقت احادیث ما چه بلایی سرش می آید!؟ نسل بعد با کتبی مواجه میشود که نود درصد آن حذف شده است! چه دلیلی بر دست بردن در کتب شیعه وجود دارد؟ واقعا فهم جمله ایشان بسیار سخت است که مفاتیح برای دورهء خود مناسب بوده است! مگر شیخ عباس قمی چند سال پیش زندگی میکرده است؟ ادعیه و زیارات چه تغییر میخواهد بکند؟ زیارت جامعه کبیره را چگونه میخواهند به حال امروزی در بیاورند؟ واقعا جای بسی سوال است که آینده شیعه با این سنت به چه حالی در می آید؟ باز حقیر سخنان چند سال پیش آیت الله وحید خراسانی سلمه الله تعالی را یاد آوری میکنم که در مورد بحار الانوار چه سخنان گرانبهایی فرمودند.
ما خواهش داریم که ایشان سنت حذف و تحریف کتب شیعه و مفاتیح را پایه گذاری نکنند، که مبادا میراث گرانبهای خود را با دستان خودمان نابود کنیم!
#نشر_واجب
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
مفاتیح الجنان برای دوره خودش مناسب بود، مفاتیح جدیدی در دستور کار قرار دادیم!
گرچه ایراد گرفتند از بزرگان خطا میباشد اما مذهبی داریم که جز چهارده نور معصوم، دیگران قابل انتقاد هستند. این نوشتهء ما متفاوت از دیگر نوشته ها می باشد و به خاطر جایگاه مرجعیت در کمال خضوع در مقابل مرجع عالیقدر حضرت آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله چند سوال که از سخن ایشان در ذهن ما ایجاد کرد را مطرح کردیم.
هر سخنی باید یک معنی داشته باشد. که آن سخن معنی کلام گوینده را به شنونده منتقل کند. اما معنایِ سخن مرجع بزرگوار را واقعا متوجه نشدیم! اینکه مفاتیح برای دورهء خودش مناسب بوده است یعنی چه؟ قدیمی شده؟ قابل فهم نیست؟ مشکل عقیدتی دارد؟ مشکل سندی دارد؟ کلام ایشان مجهول است، مگر مفاتیح برای چند سال پیش است؟ اگر به زمان باشد که قرآن قدیمی تر است، اگر بفرمایند که قرآن کلام الهی است، خب مفاتیح هم کلام معصومین است، تنها مرحوم آقا شیخ عباس قمی آن را جمع آوری نموده است. اینکه مفاتیح جدید میخواهیم چاپ کنیم که به زمان حال مناسب باشد، دقیقا چه میخواهید بیاورید؟ مثلا زیارت عاشورا زیاد است باید کم شود؟ جوشن کبیر خیلی زیاد است باید شاخ و برگش زده شود؟ یا آدابی که در مفاتیح است به درد نمیخورد، آدابی جدید بیاوریم؟ بطن کلام مرجع بزرگوار مشخص نیست. اینکه مفاتیح الان دوره اش سر آمده، نظر ایشان است یا اجماع فقها؟ بالاخره باید معنایِ کلام و مقصود ایشان مشخص شود، شاید چند صباح دیگر کسی مدعی شد که کتب اربعه شیعه قدیمی شده است، تالیف مرحوم شیخ صدوق رضوان الله تعالی علیه به کار شیعه نمی آید، آن وقت تکلیف چیست؟ مگر کلام الله و کلام معصومین سلام الله علیهم تاریخ انقضاء دارد؟ دقیقا کدام مطلب یا مطالب مفاتیح برای این دوره مناسب نیست؟ حضرت ایت الله مکارم شیرازی میفرمایند: بحار الانوار را احادیث ضعیفش را حذف کردیم، با بیانی شیوا چاپ نمودیم! الان در بحار الانوار های چاپ جدید اسماء غاصبین را تغییر داده و فلان جای آن گذاشته شده است. خب این سنت اگر نهادینه شود کم کم به تکتک کتب شیعه میرسد، آن وقت احادیث ما چه بلایی سرش می آید!؟ نسل بعد با کتبی مواجه میشود که نود درصد آن حذف شده است! چه دلیلی بر دست بردن در کتب شیعه وجود دارد؟ واقعا فهم جمله ایشان بسیار سخت است که مفاتیح برای دورهء خود مناسب بوده است! مگر شیخ عباس قمی چند سال پیش زندگی میکرده است؟ ادعیه و زیارات چه تغییر میخواهد بکند؟ زیارت جامعه کبیره را چگونه میخواهند به حال امروزی در بیاورند؟ واقعا جای بسی سوال است که آینده شیعه با این سنت به چه حالی در می آید؟ باز حقیر سخنان چند سال پیش آیت الله وحید خراسانی سلمه الله تعالی را یاد آوری میکنم که در مورد بحار الانوار چه سخنان گرانبهایی فرمودند.
ما خواهش داریم که ایشان سنت حذف و تحریف کتب شیعه و مفاتیح را پایه گذاری نکنند، که مبادا میراث گرانبهای خود را با دستان خودمان نابود کنیم!
#نشر_واجب
۲.۰k
۲۵ شهریور ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۶)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.