ویژه کنید
عکس و تصویر #شبهه_لا_اکراه_فی_الدین_با_حکم_ارتداد_ضدیت_دارد در این جلسه می خواهم در مورد یکی از آیات قران صحبت کنم 👇 ...

#شبهه_لا_اکراه_فی_الدین_با_حکم_ارتداد_ضدیت_دارد

در این جلسه می خواهم در مورد یکی از آیات قران صحبت کنم 👇

لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی‏ لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیم


در دین، هیچ اکراه و اجباری نیست. مسلماً راه هدایت از گمراهی روشن و آشکار شده است. پس هر که به طاغوت کفر ورزد و به خدا ایمان بیاورد، بی‏ تردید به محکم‏ترین دستگیره که آن را گسستن نیست، چنگ زده است؛ و خدا شنوا و داناست 🍃

💫 سوره بقره آیه ی ۲۵۶ 💫

یکی از آیات قرآن که بدفهمی نسبت به معنا و مقصود صحیح و دقیق آن موجب ایجاد سؤالات و ابهامات و حتی شبهه‌پراکنی‌هایی از سوی برخی شده است، آیه‌ ۲۵۶ سوره مبارکه‌ بقره می باشد 🍃


برخی با استناد به این آیه مدعی هستند که 👈 در دین اجباری نیست؛ بنابراین به هر یک از بخش‌های دین که تمایل داشتیم ملتزم می‌شویم و به هر یک از بخش‌ها که تمایلی نداریم ملتزم نمی‌شویم.🍃

برخی دیگر نیز با استناد به این آیه درصدد نفی هرگونه عذاب و عقاب اخروی هستند و مدعی هستند که خداوند متعال فرموده 👈 در دین اجباری نیست، به همین خاطر قرار نیست کسی عذاب شود.🍃


عده‌ای نیز با استناد به این آیه در صدد نفی هرگونه الزام حکومتی نسبت به برخی مناسک دینی هستند 🍃

ابتدا بهتر است برای فهم هر چه بهتر آیه به شأن نزول آن رجوع کنیم 👇 👇 👇

می‌دانیم که در نزول تدریجی قرآن ، بر خلاف نزول دفعی که کل قرآن دفعتاً بر رسول‌الله صلی الله علیه و آله در شب قدر نازل شد ـ آیات قرآن بر اساس اتفاقات و حوادثی که در زمان رسول‌الله به وقوع می‌پیوست نازل می‌شد 🌀

لذا بهتر است به شأن نزول این آیه نیز توجه کنیم 🌀


مرحوم طبرسی در تفسیر💫 شریف مجمع‌البیان 💫  در شأن نزول این آیه می‌نویسد 👇 👇 👇

می گویند آیه درباره مردی از انصار نازل شد که دارای غلامی سیاه پوست به نام‏ ️صبیح بود 💥

این مرد غلامش را به پذیرفتن اسلام مجبور می کرد. 💥


سدی یکی دیگر از مفسرین می گوید 👈 این آیه درباره مردی از انصار که نامش 💫 ابا الحصین💫 بود نازل گشت 💥

این مرد دو پسر داشت. زمانی که تجار شام به مدینه آمده بودند و روغن آورده بودند، در بازگشت از مدینه، دو پسر ابی الحصین نزد آنها رفتند و آنها این دو پسر را به دین خود که نصرانیت بود دعوت و تبلیغ کردند، و هر دو پسر، نصرانی شدند. سپس این دو پسر به شام رفتند. زمانی که خبر مسیحی شدن آنها و رفتن به شام به پدرشان رسید، او رسول اکرم صلی الله علیه و آله را در جریان گذاشت 💥

و از آن حضرت خواست که آنان را به مذهب خود برگرداند و سوال کرد 👈 آیا می تواند آنان را با اجبار به مذهب خود باز کرداند ⁉ ️

آیه ی فوق نازل شد و این حقیقت را بیان داشت که 👈 در گرایشبه مذهب اجبار و اکراهی نیست ☘

همانگونه که از شان نزول آیه استفاده می شود 👈 بعضی از ناآگاهان از پیامبر اسلام می خواستند که او همچون حکام جبار با زور و فشاراقدامبه تغییر عقیده ی مردم کند

آیه ی فوق صریحا به آنها پاسخ داد که دین و آیین چیزی نیست که با اکراه و اجبار تبلیغ شود

بخصوص اینکه 👈 درپرتو دلایل روشن و معجزات آشکار ، راه حق از باطل آشکار شده و نیازی به این امور نیست

این آیه پاسخ دندان شکنی است به آنها که تصور می کنند اسلام در بعضی از موارد جنبه ی تحمیلی و اجباری داشته و با زور و شمشیر و قدرت نظامی پیش رفته است 🌾 ⚡ ️

جایی که اسلام اجازه نمی دهد پدری فرزند خودش را برای تغییر عقیده تحت فشار قرار دهد تکلیف دیگران روشن است ⚡ ️🌾

اصولا اسلام و هر مذهب حق از دو جهت نمی تواند جنبه ی تحمیلی داشته باشد 💦

الف ) بعد از آن همه دلایل روشن و استدلال منطقی و معجزات آشکار نیازی به این موضوع نیست ، کسانی متوسل به زور و تحمیل می شوند که فاقد منطق باشند ، نه اسلام با آن منطق روشن و استدلالهای نیرومند 💦

ب ) اصولا دین که از یک سلسله اعتقادات قلبی ریشه و مایه می گیرد ممکن نیست تحمیلی باشد 👇

زور و شمشیر و قدرت نظامی در اعمال و حرکات جسمانی ما می تواند اثر بگذارد نه در افکار و اعتقادات ما 🌟 💧

حالا بریم سراغ شبهه بوجود آمده 👇

اگر معنای این بخش از آیه‌ی مبارکه این بود که 👈 در دین هیچ اجباری نیست و مردم آزاد و مجازند که هر اعتقادی داشته باشند و هر کاری دلشان می‌خواهد انجام دهند، دیگر خداوند متعال نه تنها پیامبر ، کتاب و احکامی را نمی اورد ، بلکه بهشت و جهنمی نیز نمی‌آفرید 🌙 💠


و آن وقت تازه این سؤال مطرح می‌شد که اصلاً نتیجه‌ی این آفرینش و سفر به دنیا و گذر از آن چیست ⁉ ️

پس چه فرقی بین عالم و جاهل، مؤمن و کافر، ظالم و مظلوم و ... وجود دارد ⁉ ️


مگر خداوند حکیم انسان را بیهوده آفریده و یله رها کرده است

و مگر عادل نیست ⁉ ️


وانگهی مگر می‌شود که انسان در باور یا انجام عملی آزاد و مجاز باشد، اما در نهایت محاکمه گردد که چرا چنین کردی و چرا چنان نکردی ⁉ ️

پس با رجوع به 💫 عقل 💫 و هم چنین آیات قرآن کریم و احکام و بشارت‌ها و انذارها و احکام و حدودی که باید در دنیا اجرا شود و جزا و عقابی که در آخرت داده می‌شود، معلوم می‌گردد که 👈 منظور از آیه، اعطای چنین آزادی و مجوز ارتکاب به هر عملی نیست 💥 🍃


باید دقت شود که 👈 آیه مبارکه به اجباری در دین نیست ترجمه نمی‌شود💥 🍃

هر دو واژه‌ی 💫 اکراه و اجبار 💫 عربی است. پس اگر اراده‌ی خداوند بر این تعلق می‌گرفت که در گرایش به دین و انجام اوامر الهی هیچ اجباری نباشد، می‌فرمود 👈 لا اجبار فی‌الدین 👉 ولی فرمود 💫 لا اکراه فی‌الدین 💫 یعنی اکراهی در دین وجود ندارد. 💥 🍃


معنای اکراه بسیار وسیع‌تر از اجبار است ‼ ️

واژه‌ی ️ اکراه ️ یعنی چیزی که نزد انسان ناخوشایند باشد و شاید از آن جهت در مورد اجبار نیز به کار می‌رود که انسان از اجبار و کار اجباری که قبولش ندارد، خوشش نمی‌آید 🌀


پس، از این بخش آیه‌ی مبارکه قبل از آن که معنای اجبار را اخذ کنیم، می‌فهمیم که در دین خدا هیچ مطلب یا دستوری که فطرت و عقل انسان آن را نپسندد و نسبت به آن اکراه داشته باشد، وجود ندارد و به همین دلیل هم دین اجباری نیست 🌀

نکته‌ی مهم دیگری که برای فهم بهتر منظور آیه‌ی کریمه باید بدان دقت نمود، ترفند دشمنان در نیمه خواندن آیه و حکم بر اساس آن است ‼ ️‼ ️‼ ️


در صورتی که این آیه ادامه‌ای دارد که هم علت اجباری نبودن دین را توضیح می‌دهد و هم نتیجه‌ی اعتقاد و عمل به دین مؤمنان را که عکس‌اش برای کفار ثابت است بیان می‌نماید 👇 👇 👇


یک بار دیگر آیه رو با دقت بخوانیم 👇


لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی‏ لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ (البقره - 256)


در دین هیچ اجباری نیست. 💫 چرا که راه 💫 هدایت از گمراهی مشخص شده است. پس هر کس که به طاغوت کفر ورزد و به خدای ایمان آورد، به چنان رشته استواری چنگ زده که هیچ‌گاه گسسته نگردد. خدا شنوا و داناست‏.

در آیه‌ی بعد نیز نتیجه‌ی عدم ایمان و عمل به دین را که خلود در جهنم و عذاب آتش قید می‌نماید 👇 👇 👇

اللَّهُ وَلیِ‏ُّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلیَ النُّورِ  وَ الَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلیَ الظُّلُمَاتِ أُوْلَئکَ أَصْحَبُ النَّارِ  هُمْ فِیهَا خَلِدُونَ(البقره - 257)


خدا ولیّ مؤمنان است. ایشان را از تاریکیها به روشنی می‏ برد. و آنان که کافر شده‏ اند، طاغوت ولیّ آنهاست، که آنها را از روشنی به تاریکیها می‏ کشد. اینان جهنمیانند و همواره در آن خواهند بود

پس، یک معنای 💫 در دین اجباری نیست💫 همین است که خداوند متعال 👈 انسان را مانند💫 ملائک یا حیوانات یا سایر موجودات 💫 مجبور نیافریده است و به رغم این که اعتقاد به خداوند و انجام دستورات دینی را بر او واجب ساخته‌، او را مجبور و بی‌اختیار نیافریده است 💢


بلکه با اعطای عقل و اختیار، او را اشرف قرار داده و سپس با ارسال انبیاء راه را نیز برای او روشن نموده و عواقب هر راهی را نیز با صراحت و روشنی بیان نموده است💢

پس بدیهی است که انسان عاقل و سالم، راه رشد را بر گمراهی ترجیح میدهد و انتخاب می کند و اگر چنین ننمود، مجازات و عذاب دنیوی و اخروی حق اوست. نه این که مجاز است هر راهی خواست برود و هر کاری خواست انجام دهد.‼ ️❇ ️


حال که دانستیم اجبار️ فقط بر بدن و اعمال فیزیکی ممکن است نه بر باورهای قلبی و اعتقادی، ممکن است این سؤال پیش آید که پس چرا نظام اسلامی ما را در اموری مجبور می‌کند و در صورت نافرمانی عقاب هم می‌شویم، در صورتی که ما باوری نداریم و اگر کاری را هم انجام دهیم، از روی اجبار است.⁉ ️

باید دقت شود که 💫 مجبور نیستید به معنای مجاز هستید💫 نمی‌باشد و عقاب دنیوی و اخروی نیز برای همین منظور وضع شده است 🔆


به عنوان مثال 👈 مجبور نیستی نماز بخوانی یا روزه بگیری یعنی به تو اختیار اطاعت یا تخلف داده‌ام، نه این که مجازی دلت خواست بخوان و دلت خواست نخوان ❗ ️


مضافاً بر این که اسلام اجازه نمی‌دهد به بهانه‌ی آزادی ، حقوق دیگران پایمال گردیده و اقشار متفاوت مورد ظلم واقع شوند 🔆


لذا هر کسی آزاد است که در خلوت خود گناه کند و راه جهنم را بپیماید. اما اگر گناه و فساد خود را علنی و فرافکنی کرد و حقوق و امنیت دیگران را به مخاطره انداخت، معلوم است که جلوی او را می‌گیرند و مجازاتش هم می‌کنند.🔆

دقت شود که طرح این گونه شبهات برای بی رنگ کردن دینداری مسلمانان و در نهایت دعوت و آلوده نمودن آنها به گناه است

و گرنه همین

بشر ، حتی در مقابل قوانینی که خودش وضع می کند 👈 چه صحیح باشد و چه غلط ️ اجبار و ضمانت اجرایی در نظر میگیرد و سر پیچی از آنها را مستوجب پرداخت جریمه، تحمل زندان ، حبس ابد و حتی اعدام میداند ، اما نوبت به اطاعت اوامر الهی که میرسد، مدعی میشود که خدا خود فرموده 👈 در دین اجباری نیست ‼ ️


دقت در این نکته لازم است که 💫 اجبار در مقابل اختیار 💫 است. پس تا وقتی انسان اختیار دارد که گناه نکند یا بکند، جبری بر او تحمیل نگردیده است و انسان عاقل و سالم تا وقتی زنده است دارای اختیار است و می‌تواند گناه بکند و یا نکند ، نه این که مجاز است ‼ ️

البته ممکن است که رعایت برخی از قوانین فردی یا اجتماعی مانند 💫 همه قوانین فردی و اجتماعی موجود در جهان 💫 تا حدّی محدود بر او اجبار گردد تا موظف و مجبور شود حقوق دیگران را ضایع ننماید، ولی این اجبار دلیل بر سلب اختیار ذاتی او نیست و می‌تواند مرتکب جرم شود.❇ ️


چنان چه بر اساس قانون هیچ کس حق قاچاق مواد مخدر را ندارد و اگر کشف شود محاکمه و مجازات میشود، اما بسیاری به آن مرتکب میگردند، چون اختیار دارند.❇ ️


پس اگر گفته شد 👈 در خودداری از قاچاق مواد مخدر اجباری نیست، اما اگر کسی مرتکب این جرم شد اعدام می‌شود 👉 آیا کسی می‌گوید که ما آزاد و مجازیم تا قاچاق کنیم ⁉ ️❇ ️

در نتیجه، به غیر از ️ خداوند متعال️ کسی نمی تواند انسان را به بندگی خدا و عبادت مجبور کند، هم چنان که کسی نمیتواند انسان را به کفر یا  شرک مجبور نماید ♻ ️


خداوندی که به این امر قادر است نیز انسان را تا وقتی زنده است مجبور ننموده است، ولی انسان باید عاقلانه عمل کند و اگر مرتکب خطا شد، حتماً مجازات می‌شود و برای این که نه تنها به مجازات محکوم نگردد، بلکه در نعمت دائمی زندگی کند، باید اوامر الهی را اطاعت نماید. و هم چنین اگر حقوق و امنیت دیگران را به مخاطره اندازد، او را با ارشاد و سپس مجازات مجبور می‌کنند تا رعایت کند.♻ ️

پس 👈 اگرچه انسان دارای اختیار و قدرت انتخاب است و در انتخابش نیز آزاد می‌باشد، ولی در نتیجه‌گیری و حاصل انتخابش، هیچ قدرتی ندارد و تابع سنت الهی است

دوستان خوبم به پایان این بحث رسیدیم امیدوارم به جواب سوالات خود رسیده باشید

اللهم عجل لولیک الفرج

#علی_علی

دانلود نرم‌افزار اندروید ویسگون دانلود از بازار

ارسال دیدگاه

Loading...