افزوده های ویرایش پنجم «تاریخ کوتاه ایران و جهان-514» (وی
افزوده های ویرایش پنجم «تاریخ کوتاه ایران و جهان-514» (ویرایش 3)
____________________________________________________
با بسته شدن «آموزشگاه مسیحی نصیبین» (1) در سال 363 ز. {زادروزی}(میلادی) ؛ «افرایم نصیبینی» یا «افرایم سوری» (2)(3) ، به «آموزشگاه مسیحی ادسسا» (4) ، که در شهر «ادسسا» بود ، رفت ؛ و در آنجا ، کار آموزش «خداشناسی (الهیات) مسیحی» را دنبال کرد . در اینگاه (این زمان) ، شهر «ادسسا» ، در قلمروی «امپراتوری روم» جایداشته است ، و از مرز «شاهنشاهی ایران ساسانی» ، تا اندازه ای دور بوده است.
با رونهش (توجه) به اینکه دین «مزدا یسنا» (دین زرتشت) ، ناسازگاری آشتی ناپذیری با «برده دارسالاری» داشت ؛ «امپراتوری روم» ، با این دین ، دشمنی فراوانی داشت ، و همواره می کوشید که این دین را از میان بردارد ، تا بتواند «خویشفرمائیگرائی» را در «ایران ساسانی» به نابودی بکشد و «برده دارسالاری» را در آن برپا کند . پایابراین (بنابراین) ، «امپراتوری روم» ، «آموزشگاه نصیبین» را در شهر مرزی «نصیبین» برپا کرده بود ، تا جوانان ایرانی را از دین «مزدا یسنا» (دین زرتشت) جدا کند ، و آنها را به دین «مسیحیت سازگار شده با "برده دارسالاری"» ، بگرواند ؛ ولی در سال 363 ز. ، شاهنشاه «شاهنشاهی ایران ساسانی» ، «شاپور بزرگ» ، با شکست دادن «امپراتوری روم» ، دستاوردهای فراوانی را بدست آورد ، که یکی از آنها ، افزوده شدن «شهر نصیبین» به قلمروی ایران ، و بسته شدن «آموزشگاه مسیحی نصیبین» بود.
برپائی (تاسیس) شهر «ادسسا» ، باز می گردد به سال 83 پ. {پیشازادروز}(قبل میلاد) . در این سال شهر «ادسسا» ، به سرنام (به عنوان) پایتخت استان «اوسروئنه» از «پادشاهی ارمنستان» (5) ، در هنگامهء (دورهء) پادشاهی «تیگران بزرگ» (6) ، ساخته شد . مانایان (ساکنین) این شهر ، همواره ، از «سامی تبارهای آرامی تیره» ، «ارمنی تبارها» ، «یونانی تبارها» و «ایرانی تبارها» بوده اند . این شهر ، از سال 71 پ. ، تا سال 632 ز. ، میان «ایران» و «روم» ، چندین بار دست بدست شد.
(1) https://en.wikipedia.org/wiki/School_of_Nisibis
(2) https://en.wikipedia.org/wiki/Ephrem_the_Syrian
(3) https://fa.wikipedia.org/wiki/افرایم_سوری
(4) https://en.wikipedia.org/wiki/School_of_Edessa
(5) https://en.wikipedia.org/wiki/Kingdom_of_Armenia_(antiquity)
(6) https://en.wikipedia.org/wiki/Tigranes_the_Great
____________________________________________________
با بسته شدن «آموزشگاه مسیحی نصیبین» (1) در سال 363 ز. {زادروزی}(میلادی) ؛ «افرایم نصیبینی» یا «افرایم سوری» (2)(3) ، به «آموزشگاه مسیحی ادسسا» (4) ، که در شهر «ادسسا» بود ، رفت ؛ و در آنجا ، کار آموزش «خداشناسی (الهیات) مسیحی» را دنبال کرد . در اینگاه (این زمان) ، شهر «ادسسا» ، در قلمروی «امپراتوری روم» جایداشته است ، و از مرز «شاهنشاهی ایران ساسانی» ، تا اندازه ای دور بوده است.
با رونهش (توجه) به اینکه دین «مزدا یسنا» (دین زرتشت) ، ناسازگاری آشتی ناپذیری با «برده دارسالاری» داشت ؛ «امپراتوری روم» ، با این دین ، دشمنی فراوانی داشت ، و همواره می کوشید که این دین را از میان بردارد ، تا بتواند «خویشفرمائیگرائی» را در «ایران ساسانی» به نابودی بکشد و «برده دارسالاری» را در آن برپا کند . پایابراین (بنابراین) ، «امپراتوری روم» ، «آموزشگاه نصیبین» را در شهر مرزی «نصیبین» برپا کرده بود ، تا جوانان ایرانی را از دین «مزدا یسنا» (دین زرتشت) جدا کند ، و آنها را به دین «مسیحیت سازگار شده با "برده دارسالاری"» ، بگرواند ؛ ولی در سال 363 ز. ، شاهنشاه «شاهنشاهی ایران ساسانی» ، «شاپور بزرگ» ، با شکست دادن «امپراتوری روم» ، دستاوردهای فراوانی را بدست آورد ، که یکی از آنها ، افزوده شدن «شهر نصیبین» به قلمروی ایران ، و بسته شدن «آموزشگاه مسیحی نصیبین» بود.
برپائی (تاسیس) شهر «ادسسا» ، باز می گردد به سال 83 پ. {پیشازادروز}(قبل میلاد) . در این سال شهر «ادسسا» ، به سرنام (به عنوان) پایتخت استان «اوسروئنه» از «پادشاهی ارمنستان» (5) ، در هنگامهء (دورهء) پادشاهی «تیگران بزرگ» (6) ، ساخته شد . مانایان (ساکنین) این شهر ، همواره ، از «سامی تبارهای آرامی تیره» ، «ارمنی تبارها» ، «یونانی تبارها» و «ایرانی تبارها» بوده اند . این شهر ، از سال 71 پ. ، تا سال 632 ز. ، میان «ایران» و «روم» ، چندین بار دست بدست شد.
(1) https://en.wikipedia.org/wiki/School_of_Nisibis
(2) https://en.wikipedia.org/wiki/Ephrem_the_Syrian
(3) https://fa.wikipedia.org/wiki/افرایم_سوری
(4) https://en.wikipedia.org/wiki/School_of_Edessa
(5) https://en.wikipedia.org/wiki/Kingdom_of_Armenia_(antiquity)
(6) https://en.wikipedia.org/wiki/Tigranes_the_Great
۳.۰k
۲۳ شهریور ۱۳۹۸
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.